روش تازه نگه داشتن میوه و سبزی در خانه

کدخبر: ۴۳۵۸۹۵
اقتصادنیوز : این روزها ما می‌خواهیم کم‌تر از خانه خارج شویم و اغلب میوه و سبزیجات مورد نیازمان را تا حد ممکن می‌خریم. همه ما سعی می‌کنیم کم‌تر برای خرید بیرون از خانه برویم. بنابراین نکات ساده زیر را رعایت کنیم تا ماندگاری میوه و سبزیجات بیشتر شود.
روش تازه نگه داشتن میوه و سبزی در خانه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز، یکی از کارهایی که این روزها بهتر است یاد بگیریم، بالا بردن ماندگاری میوه و سبزیجات است. ما می‌خواهیم کم‌تر از خانه خارج شویم، اغلب میوه و سبزیجات مورد نیازمان را تا حد ممکن می‌خریم و سعی می‌کنیم کم‌تر برای خرید بیرون از خانه برویم. نکات زیر را رعایت کنیم تا ماندگاری میوه و سبزیجات بیشتر شود:

همه چیز را داخل یخچال نگذارید: سیب‌زمینی و پیاز را داخل یخچال نگذارید. برخی از سبزیجات وقتی در دمای اتاق قرار دارند ماندگاری بهتری خواهند داشت.

رطوبت، آفت میوه و سبزیجات است: میوه و سبزیجات را در لگن یا سبدی قرار دهید که یخچال را کثیف نکند. به صورت نوبتی و در حدی که استفاده دارید میوه‌ها و سبزیجات را بشویید. این کار باعث می‌شود هم ماندگاری میوه و سبزیجات بیشتر شود و هم کپک نزند.

مواد غذایی را دور از در یخچال بگذارید: هرچه بیشتر در یخچال را باز نگه داریم، احتمال گرم شدن یخچال بیشتر می‌شود. این روزها احتمالا بیش از سایر روزها درب یخچال را باز و بسته می‌کنیم. دمای یخچال را پایین نگه دارید و مطمئن باشید که سرد است. تا جایی که ممکن است مواد غذایی دور از در یخچال باشد تا در هنگام باز و بسته شدن در یخچال دیرتر گرم شوند.

یخچال شما حتماً کاملا سرد باشد: یخچالی که دمای آن مناسب نباشد خیلی زودتر مواد غذایی را خراب خواهد کرد. دمای یخچال در بهینه‌ترین حالت بین 1 تا 2 درجه سانتی‌گراد است. در این دما حتی شیر که ماندگاری کمی دارد هم تضمین می‌شود که خراب نشود.

مواد غذایی را تقسیم‌بندی کنید: دوام همه سبزی‌ها یک اندازه نیست. برخی از آن‌ها در طبقات و برخی باید در کشوها باشند. سیب، گوجه فرنگی، سیب زمینی، خربزه و هلو از جمله مواد غذایی هستند که گاز اتیلن زیادی تولید می‌کنند. گاز اتیلن را می‌توان هورمون طبیعی رسیدن و حتی پوسیدگی میوه‌ها و پژمردگی گل‌ها و سبزیجات دانست. در مقابل مارچوبه، سیر، پیاز، کلم بروکلی، گل کلم، هویج، لوبیا سبز، فلفل و توت فرنگی از جمله مواد غذایی هستند که در مقابل گاز اتیلن بسیار حساسند. اگر می‌خواهید این مواد را در یخچال بگذارید، محصولات با گاز اتیلن بالا را در یک کشو بگذارید و از وسایلی استفاده کنید که این گاز را جذب می‌کنند و باعث افزایش ماندگاری مواد غذایی می‌شوند.

ظرف را از هوا خالی کنید: یکی از بهترین راه‌های حفظ مواد غذایی خالی کردن ظرف از هوا است. این کار می‌تواند تا 5 برابر طول عمر مواد غذایی را افزایش دهد.

برگ‌ها را بچینید: هویج، شلغم و چغندر و به طور کلی سبزیجات ریشه‌ای را بدون برگ نگه دارید. برخی آنزیم‌ها که باعث فساد میوه و سبزیجات می‌شوند همچنان روی برگ‌ها فعال هستند. حتما آن‌ها را کنده و نگاه دارید.

ظرف آب برای برخی سبزی‌ها: ریشه گشنیز و جعفری را در لیوان پر آب قرار دهید و یک کیسه پلاستیکی روی آن بگذارید تا رطوبت آن حفظ شود. آب لیوان باید زود به زود عوض شود.

از پلاستیک استفاده کنید: بارها شده است که نصف یک پیاز، لیمو و گوجه را می‌خواستیم و در عمل نصف دیگر آن را خراب کرده‌ایم. اگر به نصف دیگر آن اکسیژن وارد نشود، خراب نخواهد شد. بنابراین در یک پلاستیک دربسته که اکسیژن به آن وارد نمی‌شود نگاه دارید.

نگهداری پنیر: خیلی از ما پنیر را در ظرفی می‌گذاریم و در ان را می‌بندیم. این حالت فقط باعث می‌شود هوا به پنیر نرسد و لزج شود. کاغذهای روغنی براق بهترین نگاهدارنده پنیر هستند. پنیر را در این کاغذها بپیچید و در ظرف مخصوص در یخچال نگهداری کنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید