موج حملات تند علیه عملکرد بایدن پس از انفجارهای کابل

کدخبر: ۴۳۶۱۹۱
اقتصادنیوز: انفجارهای مهیب در محوطه فرودگاه کابل و کشته شدن شماری از سربازان آمریکایی، حملات تند جمهوری‌خواهان از جمله رئیس جمهور سابق آمریکا را علیه دولت فعلی به‌دنبال داشت.
موج حملات تند علیه عملکرد بایدن پس از انفجارهای کابل

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، پس از انفجارهای روز پنجشنبه در حوالی فرودگاه کابل، موج حملات لفظی و انتقادات علیه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تشدید شد.

به نوشته «یاهو نیوز»، «الیزی استفانیک» عضو ارشد مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به انفجارهای کابل بیان داشت: «دستان بایدن به خون آغشته است».

این قانون‌گذار جمهوری‌خواه در پیامی توئیتری نوشت: «این فاجعه وحشتناک انسانی و امنیت ملی، فقط نتیجه رهبری ضعیف و فاقد کفایت بایدن است. او برای سمت فرماندهی کل نیروهای آمریکایی مناسب نیست».

 «جیم بنکس» کهنه سرباز آمریکایی و نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز در بیانیه‌ای نوشت: «مسئولیت این تراژدی بر دوش جو بایدن است. بی‌کفایتی او برابر ریخته شدن خون آمریکایی‌ها است. چنین اتفاقی قابل اجتناب و نابخشودنی است».

«جودی هایس» دیگر نماینده جمهوری‌خواه در پیامی توئیتری خطاب به بایدن نوشت: «همین حالا استعفا کن». او در پیامی دیگر ضمن هشدار درباره احتمال شروع گروگان‌گیری در افغانستان نوشت: «فاجعه‌ای بدتر از این نمی‌توانست رخ دهد. دولت بایدن آمریکا را رها کرده است!»

«لیندسی گراهام» سناتور ارشد آمریکایی نیز از بایدن درخواست کرد بازگشت نیروهای آمریکایی در پایگاه نظامی «بگرام» در افغانستان را به‌عنوان گزینه‌ای در نظر گیرد. او در پیامی توئیتری نوشت: «مشکل مقدور بودن این کار نیست، بلکه مسئله اراده مطرح است».

برخی دیگر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از جمله «اندی بیگز» و «مارک گرین» تمدید عملیات خروج آمریکایی‌ها از افغانستان را خواستار شدند.

گرین که یکی از کهنه سربازهای آمریکایی است گفت: «برخلاف دروغ‌های رئیس جمهور بایدن، مکرراً به ما گفته شد طالبان اجازه نداده آمریکایی‌ها و متحدانمان به شکل ایمن به فرودگاه برسند. انفجارهای مرگبار امروز جای هیچ شکی نمی‌گذارد که طالبان همانطور که انتظار می‌رفت به قول خود درباره تضمین عبور ایمن به سمت فرودگاه عمل نکرد».

این قانون‌گذار جمهوری‌خواه مدعی شد: «آمریکا باید این مسئله را به طور شفاف بیان کند: هرگونه اخلال در روند خروج ما، اعمال قدرت کامل بزرگ‌ترین ابرقدرت جهان را به‌دنبال خواهد داشت. ما هیچکس را جا نمی‌گذاریم. آقای رئیس جمهور این را به زبان بیاور».

«بایرِن دونالدز» دیگر عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در پیامی توئیتری نوشت: «در حالی که اوضاع میدانی در کابل همچنان روشن نیست، یک چیز قطعی است: ویرانی و کشتاری که شاهد هستیم نتیجه مستقیم خروج بی‌نظم از منطقه تحت دولت بایدن-هریس است».

از سوی دیگر به نوشته روزنامه «واشنگتن پست»، برخی دیگر از اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا خواستار توقف تعطیلات تابستانی کنگره و برگزاری جلسه‌ای اضطراری شدند.

با این حال «رابرت منندز» سناتور دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، بدون اشاره به بایدن، طالبان را به کوتاهی در تأمین امنیت فرودگاه کابل متهم کرد. این در حالی است که طالبان اعلام کرده دو انفجار مهیب روز پنجشنبه در مناطق تحت کنترل نیروهای آمریکایی رخ داده است.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و عضو حزب دموکرات نیز پس از تماس با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «همچنان که به این روند [خروج] ادامه می‌دهیم، کنگره به صورت فراحزبی، عمیقاً نگران اوضاع انسانی و امنیتی در افغانستان است. از آنجا که با دولت بایدن برای برگرداندن اوضاع به ثبات همکاری می‌کنیم، کنگره باید به طور دقیق در جریان جزئیات کار قرار گیرد».

«کوین مک‌کارتی» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز در واکنشی، تصویب قانونی را پیشنهاد کرد که طبق آن، روند خروج «تا زمانی که تمام آمریکایی‌ها از افغانستان خارج نشده‌اند» متوقف نشود.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن»، مک‌کارتی در کنفرانسی تلفنی با جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا گفت، بایدن باید بابت نحوه اجرای عملیات خروج آمریکایی‌ها از افغانستان با «حساب‌کِشی» روبه‌رو شود.

این قانون‌گذار ارشد آمریکایی گفت، در تماسی که با بایدن داشته است تأکید کرده اکنون باید تمرکز همگی بر روی خروج آمریکایی‌ها از افغانستان باشد و خطاب به هم‌حزبی‌هایش گفت، درخواست برای اخراج یا استعفای بایدن در حال حاضر اقدامی غیرسازنده است.

او همچنین در این کنفرانس تلفنی به جمهوری‌خواهان گفت، بایدن را تحت فشار گذاشته تا تعداد آمریکایی‌هایی که همچنان در افغانستان هستند و همچنین شمار تجهیزات نظامی آمریکایی در خاک این کشور را اعلام کند

«مارشا بلک‌برن» سناتور جمهوری‌خواه موضعی بسیار تندتر اتخاذ کرد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اکنون زمان پاسخگویی است و باید آن را با کسانی شروع کرد که برنامه‌ریزی شکست‌خورده آن‌ها منجر به این حملات شد. جو بایدن، کامالا هریس، آنتونی بلینکن، لوید آستین و مارک مایلی باید همگی استعفا دهند یا با استیضاح و اخراج خود مواجه شوند».

با این حال «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری پنجشنبه شب در پاسخ به سوالی درباره درخواست‌ها جهت استعفای بایدن گفت: «امروز روز سیاست نیست».

سخنگوی کاخ سفید افزود: «امروز روزی است که دوازده سرباز آمریکایی به‌دست تروریست‌ها کشته شدند. انتظار داریم هر آمریکایی، منتخب یا غیر منتخب، درخصوص تعهد ما برای رفتن به دنبال آن‌ها، جنگیدن با آن‌ها و کشتن آن تروریست‌ها در کنارمان بایستد».

«درو هامیل» معاون رئیس ستاد کارکنان پلوسی نیز خطاب به مک‌کارتی گفت: «آنچه به ما در خارج کردن شهروندان آمریکایی کمک نمی‌کند اظهارات پوچ و انحراف اذهان توسط رهبر اقلیت است که وقتی ترامپ با افتخار با طالبان مذاکره می‌کرد، در برابر رسانه‌ها سکوت کرد».

به نوشته روزنامه «سان»، شخص ترامپ نیز پنجشنبه شب در پیامی ویدئویی، انفجارهای کابل را «اقدامی شرورانه» توصیف کرد که «هرگز نباید اجازه داده می‌شد اتفاق بیفتد».

ترامپ در مصاحبه با «فاکس نیوز» گفت: «این تراژدی هرگز نباید رخ می‌داد. این اتفاق هرگز نباید رخ می‌داد و اگر من رئیس جمهور شما بودم اتفاق نمی‌افتاد».

رئیس جمهور سابق آمریکا افزود، بحران پیش آمده در افغانستان نتیجه «احمقانه‌ترین حرکتی است که شاید در طول تاریخ آمریکا رخ داده است».

ترامپ با اشاره به اینکه نباید نظامیان قبل از شهروندان از افغانستان خارج می‌شدند گفت: «بسیار ناراحت کننده است. شاید از نقطه‌نظر تاکتیک نظامی اینطور باشد و بسیار شرم‌آور است. شرم‌آورترین چیزی که تا به حال برای کشورمان رخ داده است».

او در ادامه گفت: «این احمقانه‌ترین کار است. معتقدم که احمقانه‌ترین کاری است که شاید در تاریخ آمریکا اجازه رخ دادنش داده شده باشد. اینکه نظامیان را خارج کنیم و بعد بگوییم اوه، امیدواریم بتوانیم مردم را هم خارج کنیم. ما ضعیف هستیم و تحت رهبری کسانی هستیم که نمی‌دانند چکار می‌کنند».

رئیس جمهور سابق آمریکا همچنین گفت، دولت بایدن کاری کرد که آمریکا را «احمق جلوه داد». ترامپ اوضاع کنونی را برای آمریکا «بسیار خطرناک» توصیف کرد.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» روز جمعه گزارش کرد که دست‌کم ۱۰۳ نفر از جمله ۱۳ نظامی آمریکایی و ۹۰ شهروند افغان در انفجارهای شب گذشته (پنجشنبه) در فرودگاه کابل کشته شدند.

طبق این گزارش، مهاجمان ناشناس شب گذشته در کنار ورودی ابی که طی روزهای اخیر نیروهای آمریکایی و انگلیسی در آن مستقر بودند و در ورودی بارون در نزدیکی هتلی به همین نام در نزدیک فرودگاه کابل دست به عملیات مسلحانه زدند که یکی از این انفجارها انتحاری بوده است.

گروه تروریستی داعش مسئولیت عملیات روز گذشته را به عهده گرفت. طالبان این حمله را «تروریستی» خوانده است و نشریه پالتیکو به نقل از یک منبع آمریکایی گزارش داده عوامل انتحاری داعش، باعث این انفجارها شده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید