هشدارجدی آمریکا درباره احتمال وقوع حملات جدید در کابل

کدخبر: ۴۳۶۲۸۵
در حالی که آمریکا سال ۲۰۰۱ در قالب مأموریتی به نام «آزادی ماندگار» وارد افغانستان شده بود بایدن همچنین مدعی شد که مأموریت آمریکا در افغانستان هیچ‌گاه برقراری دموکراسی یا آزادی در این کشور نبوده است.
هشدارجدی آمریکا درباره احتمال وقوع حملات جدید در کابل

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، یک روز بعد از وقوع یک انفجار مرگبار در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزای» در کابل آمریکا درباره احتمال وقوع حملات جدید در این شهر هشدار داده است.

منابع خبری شامگاه جمعه گزارش دادند به نیروهای آمریکایی که در تلاشند به خروج افغانستانی‌های همکار نیروهای ائتلاف از کابل کمک کنند درباره احتمال وقوع حملات جدید در کابل هشدار داده شده است.

خبرگزاری رویترز با گزارش این خبر افزود این هشدار یک روز بعد از آن صادر شده که حمله گروه تروریستی داعش در نزدیکی فرودگاه مذکور به کشته شدن دست‌کم ۹۲ نفر از جمله ۱۳ نظامی آمریکا منجر شده است.

برخی از رسانه‌ها شمار تلفات را بالاتر از این اعلام کرده‌اند. روزنامه نیویورک‌تایمز به عنوان مثال امروز جمعه گزارش داده غیر از نظامیان آمریکایی نزدیک به ۱۷۰ نفر در این انفجار کشته شدند.

«جان کربی»، سخنگوی پنتاگون روز جمعه گفت هنوز خطرات «مشخص و قبل اعتنایی» این فرودگاه (فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای) را تهدید می‌کنند. 

جان کربی در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفت: «ما آمادگی داریم و انتظار داریم تلاش‌های دیگری [برای انجام عملیات‌های تروریستی] اتفاق بیفتد. این تهدیدها را به صورت بسیار بسیار مشخص و در هر لحظه، تحت نظارت داریم.»

آمریکا و متحدانش در تلاشند تخلیه شهروندانشان و همکاران افغانستانی‌شان را در ضرب‌الاجل ۳۱ آگوست که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا دستورش را داده تکمیل کنند.

داعش شب گذشته مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و گفت «مترجمان ارتش آمریکا و همکارانش» را هدف قرار داده است.

شب گذشته ابتدا گمان می‌شد که دو انفجار به وقوع پیوسته است: انفجار نخست در نزدیکی درب ورودی فرودگاه کرزای و انفجار دوم در نزدیکی هتل بارون که در مجاورت فرودگاه واقع شده. با این حال، پنتاگون امروز جمعه اعلام کرد که اتفاق دومی به وقوع نپیوسته و تنها یک عامل انتحاری، در نزدیکی درب ورودی فرودگاه خودش را منفجر کرده است.

یک منبع پزشکی روز جمعه به رویترز گفت شمار افغانستانی‌های جان‌باخته در این حادثه به ۷۹ نفر افزایش یافته و بیش از ۱۲۰ افغانستانی هم مجروح شده‌اند. یک مقام گروه طالبان گفت از میان اعضای این گروه هم ۲۸ نفر کشته شده‌اند، اگرچه یک سخنگوی طالبان بعداً این موضوع را تکذیب کرد.

اتفاق شب گذشته، نخستین تلفات ارتش امریکا از فوریه ۲۰۲۰ به شمار می‌رود و مرگبارترین حادثه‌ای بود که در یک دهه گذشته برای نظامیان این کشور به وقوع پیوسته است.

تحولات افغانستان انتقادها از «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا را چه در سطح بین‌المللی و چه در داخل آمریکا تشدید کرده است. در داخل آمریکا شمار زیادی از نمایندگان کنگره خواستار استعفای او شده‌اند.

بسیاری از رسانه‌های آمریکا از جمله شبکه خبری «سی‌بی‌اس»، اتفاقات دیروز را بدترین روز برای ریاست‌جمهوری بایدن توصیف کرده‌ و به اشتباهات فاحش و خطاهای محاسباتی‌ دولتش در تخلیه شهروندان آمریکایی از افغانستان اشاره کرده‌اند.

تعداد شهروندان آمریکا در افغانستان

هنوز اطلاع دقیقی از تعداد افرادی که باید از افغانستان تخلیه شوند در دست نیست. با وجود این روز چهارشنبه شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد در حالی که کمتر از یک هفته به فرا رسیدن ضرب‌الاجل ۳۱ اوت برای خروج آمریکا از افغانستان مانده دست‌کم ۴۱۰۰ شهروند آمریکایی هنوز در افغانستان هستند.

منبع مورد استناد سی‌ان‌ان گفته بود این آمریکایی‌هایی که در افغانستان باقی مانده‌‌اند همه‌شان در داخل کابل یا در اطراف این شهر نیستند. این منبع گفته بود آمریکا تا کنون ۴۴۰۰ شهروند را از افغانستان تخلیه کرده اما خارج کردن ۴۱۰۰ شهروند باقی‌مانده چالش‌انگیزتر خواهد بود.

مقام‌های کاخ سفید بارها گفته‌اند اطلاع دقیقی از شمار شهروندان آمریکایی باقی مانده در افغانستان ندارند. «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت با توجه به اینکه برخی از آمریکایی‌ها بدون ثبت نامشان نزد سفارت آمریکا در کابل وارد افغانستان شده‌اند اطلاعی از شمار دقیق آمریکایی‌ها نیست.

ورود طالبان به کابل

گروه طالبان یکشنبه (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. تحلیلگران ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند. 

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

انتقادها از بایدن

تحولات افغانستان، حتی قبل از کشته شدن نظامیان آمریکایی باعث انتقاد از «جو بایدن» شده بود. رسانه‌ها چهارشنبه گذشته گزارش دادند تصمیم‌های بایدن درخصوص افغانستان و فرار نظامی عجولانه از این کشور که باعث سقوط دولت کابل به‌دست طالبان شد، قانون‌گذاران آمریکایی را به فکر تحقیق از وی انداخته است.

اعضای کنگره آمریکا شامل نمایندگان دموکرات که متحدان بایدن نیز محسوب می‌شوند چهارشنبه گذشته ضمن ابراز نارضایتی شدید از تحولات افغانستان، گفتند که درباره دلایل وقوع این بحران تحقیق می‌کنند.

پیامدهای بلندمدت برای آمریکا

«مایکل مک‌کاول»، نماینده جمهوری‌خواه عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا چند روز پیش تصریح کرده بود که خروج ناکام آمریکا از افغانستان پیامدهای بلندمدتی برای جایگاه آمریکا در دنیا خواهد داشت و به نفع ایران، روسیه و چین خواهد بود.

مک‌کاول روز سه‌شنبه در مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت که آمریکا هیچ اطلاعاتی از خارج از فرودگاه کابل ندارد و این برای طالبان، روسیه، چین و ایران یک پیروزی است.

وی گفت: «هیچ اطلاعاتی از تحولات میدانی نداریم. در بی‌خبری کامل هستم. اگر از فرودگاه [کابل] صرفنظر کنیم در بی‌خبری محض خواهیم بود. این نه فقط برای طالبان، بلکه برای روسیه، چین و ایران هم پیروزی است چون ما دیگر نمی‌توانیم شاهد فعالیت‌هایشان در منطقه باشیم.»

تلاش برای تحمیل ارزش‌های غربی

تحولات افغانستان، انتقادهایی هم از تلاش‌های آمریکا برای تحمیل ارزش‌ها و سبک زندگی غربی به کشورهای دیگر در پی داشته است. چین یکی از کشورهایی بوده که در این خصوص آمریکا را به باد انتقادگرفته است.

نماینده چین در سازمان ملل متحد چند روز پیش در یک نشست شورای حقوق بشر این نهاد در خصوص افغانستان گفت: «ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا و کشورهای دیگر باید در قبال نقض حقوق بشر توسط ارتش‌های خود در افغانستان در جایگاه پاسخگویی قرار بگیرند و سیر جلسه کنونی باید این موضوع را پوشش دهد.»

وی افزود: «ایالات متحده و سایر کشورها به بهانه دموکراسی و حقوق بشر مداخلات نظامی را در سایر کشورهای مستقل انجام می‌دهند و مدل خود را بر کشورهایی با تاریخ و فرهنگ بسیار متفاوت تحمیل می‌کنند.»

دفاع بایدن از تصمیم خود

با وجود این، «جو بایدن» از تصمیم‌هایش در افغانستان دفاع کرده هر چند تلاش‌ کرده از بار مسئولیت اتفاقات جاری در این کشور شانه خالی کرده و این مسئولیت را متوجه دیگران کند.

ر‌ئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی بامداد جمعه (۶ شهریور/ ۲۷ اوت) گفته بود که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا احتمال وقوع چنین حمله‌ای هنگام تخلیه نیروهای آمریکایی را پیش‌بینی کرده بودند. او با وجود این گفت که عملیات تخلیه در روزهای آینده ادامه خواهد داشت. 

او سه‌شنبه گذشته هم تسلط سریع و کامل طالبان بر افغانستان را با اشاره به توافق دولت ترامپ با طالبان به گردن سلف خود انداخته و از «اشرف غنی» رئیس‌جمهور متواری افغانستان ابراز ناامیدی کرده بود. بایدن، علی‌رغم آنکه چند هفته قبل‌تر گفته بود که ساختار امنیتی افغانستان قادر به دفاع از این کشور در برابر هجوم احتمالی طالبان خواهد بود، در سخنرانی بامداد سه شنبه گذشته از عملکرد نیروهای امنیت ملی افغانستان نیز ابراز تأسف کرد.

در حالی که آمریکا سال ۲۰۰۱ در قالب مأموریتی به نام «آزادی ماندگار» وارد افغانستان شده بود بایدن همچنین مدعی شد که مأموریت آمریکا در افغانستان هیچ‌گاه برقراری دموکراسی یا آزادی در این کشور نبوده است.

تصمیمات رئیس‌جمهور ایالات متحده برای خارج کردن عجولانه و بی‌برنامه نظامیان این کشور از افغانستان که منجر به سقوط دولت کابل و تسلط طالبان شد در میان افکار عمومی مردم آمریکا هم صورت جالبی نداشته است. نظرسنجی‌ای که چند روز پیش توسط گروه «ترافالگار» انجام شده، نشان داد که ۶۹ درصد از مردم آمریکا از تصمیمات بایدن درخصوص افغانستان و خروج از این کشور ناراضی هستند و فقط ۲۳ درصد از شرکت‌کنندگان عملکرد او را تایید می‌کنند.

بایدن همین یک ماه قبل هم به رغم برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا که از تصرف قریب‌الوقوع کابل بعد از خروج نظامیان آمریکایی خبر می‌داد، مدعی بود که ۷۵ هزار طالب در مقابل ارتش ۳۰۰ هزار نفری افغانستان که آمریکا آن‌ها را مانند هر ارتش مجهزی در جهان آموزش داده و تجهیز کرده شانسی برای موفقیت ندارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    کارگزاری مفید