نامه رسانه‌ های مستقل روسیه به پوتین

کدخبر: ۴۳۶۴۵۲
رسانه‌های مستقل پیشروی روسیه از ولادیمیر پوتین و دیگر مقامهای ارشد دولت این کشور خواستند سرکوب خبرنگاران در این کشور که در جریان آن و در طی سال گذشته میلادی برخی از رسانه‌های ارشد به عنوان ماموران خارجی اعلام و یا کاملا ممنوع شدند را متوقف کنند.
نامه رسانه‌ های مستقل روسیه به پوتین

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، بیش از ۱۲ رسانه روس شامل مدوزا، تی وی رین و نووایا گازتا، نامه‌ای سرگشاده به دولت را امضا کرده‌اند و در این نامه از دولت روسیه خواسته‌اند خبرنگاران مستقل و رسانه‌های آنها را از فهرست‌های سیاه خود خارج کند و قوانین مربوط به تعیین آنها به عنوان "ماموران خارجی" و "سازمان های نامطلوب" را به کلی لغو کند.

گاردین گزارش داد، در این نامه نوشته شد: ما متقاعد شده‌ایم که این رخدادها بخشی از یک کمپین هماهنگ برای از بین بردن رسانه‌های مستقل روسیه که تمامی "گناهشان" به دلیل اجرای صادقانه وظایف حرفه‌ای خود در قبال خوانندگانشان است، هستند. ما خواستار آن هستیم که این کمپین هم اکنون متوقف شود.

بر اساس یک قانون مربوط به سال ۲۰۱۷ روسیه، خبرنگاران مستقل و رسانه‌های ارشد در این کشور به عنوان ماموران خارجی اعلام شده‌اند. این قانون آنها را ملزم به ضمیمه کردن "رفع کننده مسئولیت" در قبال هر محتوایی که تولید می‌کنند و ارائه گزارش‌ها در مورد یافته‌هایشان می کند. آنها استدلال می‌کنند که این یک حکم اعدام برای رسانه‌های مستقل است زیرا تبلیغ کننده‌ها، منابع بالقوه و شرکای خبری را می‌ترساند.

این لیست شامل رسانه‌های سرشناسی نظیر رادیو اروپای آزاد، مدوزا، د اینسایدر، تی وی رین، وبسایت خبری تحقیقی آی استوریز، نشریه‌های منطقه‌ای و طرفهای دیگر از جمله فعالان برجسته حقوق بشر است.

برخی رسانه‌ها گفته‌اند به دلیل این که اعلام آنها به عنوان مامور خارجی الگوهای کاری آنها را از بین برده مجبور به تعطیلی شده‌اند. رسانه وی تایمز، یک نشریه عمدتا متعلق به خبرنگاران سابق رسانه ودوموستی که در زمان مناقشه مربوط به سانسور در این نشریه آنجا را ترک کردند، اوایل سال جاری میلادی بعد از آنکه به عنوان مامور خارجی اعلام شد مجبور به متوقف کردن کارش شد.

اوایل سال جاری میلادی رسانه خبری تحقیقی Proekt به عنوان سازمان نا مطلوب اعلام شد. این اتفاق عمدتا انتقام برخی تحقیقات این رسانه درباره اعضای ارشد دولت و تاجران دارای روابط با پوتین تلقی شد. به نظر می رسد دولت روسیه به رغم انتشار این نامه احتمالا نمیخواهد سرکوب رسانه‌ها را متوقف کند. گزارش شده که یک خبرنگار بی.بی.سی قرار است به دلیل عدم تمدید روادیدش تا پایان ماه جاری میلادی خاک روسیه را ترک کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید