موضع روسیه درباره اختلافات بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان

کدخبر: ۴۳۷۲۳۰
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: ازهر گامی در حل اختلافات بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان استقبال می‌کنیم.
موضع روسیه درباره اختلافات بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در یک نشست مطبوعاتی مشترک با «آرارات میرزویان»  همتای ارمنستانی خود گفت که مسکو از هر اقدامی برای حل اختلافات و یافتن تفاهم بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان استقبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز» «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت: «ما کاملاً متعهد به اسنادی هستیم که سران ما در قالب مذاکره سه جانبه (بیانیه 10 نوامبر 2020 ، بین روسای جمهور جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان برای پایان دادن به جنگ دوم قره باغ) تأیید کردند. اکنون ما در مورد از سرگیری روند صحبت نمی کنیم ، بلکه در مورد اجرای آنچه قبلاً امضا شده است صحبت می‌کنیم».

وی گفت: «اول از همه اطمینان از امنیت و البته شروع به بازگرداندن اعتماد بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان ضروری است. کارگروه باز کردن ارتباطات نقش بزرگی در این زمینه ایفا خواهد کرد. این اقدامات بسیار مهمی خواهد بود که به  این کشورها اجازه می‌دهد رویکرد سازنده‌تری نسبت به وضعیت کنونی داشته باشند.»

در پاییز سال ۲۰۲۰، وضعیت قره‌باغ با درگیری‌های مسلحانه در این منطقه مورد مناقشه تشدید شد. در تاریخ ۹ نوامبر (۱۹ آبان ۹۹)، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌‌جمهور روسیه، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه مشترکی درباره آتش‌بس کامل در قره‌باغ امضا کردند.

طبق توافقات اولیه دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان، قرار شد ارمنستان اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. بنابر این توافق، روسیه نیروهای حافظ صلح خود را در مناطق همجوار قره‌باغ کوهستانی و مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان مستقر کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید