ترکیه خواستار اقدام مشترک جهانی درقبال پناهجویان افغان شد

کدخبر: ۴۳۷۶۸۲
وزیر امور خارجه ترکیه گفت، همکاری با اتحادیه اروپا درخصوص پناهجویان اگر به شکل پول دادن به ترکیه برای میزبانی از آن‌ها باشد، قابل پذیرش نیست.
ترکیه خواستار اقدام مشترک جهانی درقبال پناهجویان افغان شد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه گفت، قرار نیست ترکیه در ازای دریافت پول از اروپایی‌ها، میزبانی پناهجویان افغان را بپذیرد.

آناتولی گزارش داد، از چاووش اوغلو در نشست خبری با همتای هلندی خود سوال شد آیا تجدید توافق با اتحادیه اروپا درباره پناهجویان، شامل مهاجران افغان نیز خواهد شد؟

وزیر امور خارجه ترکیه پاسخ داد: «همکاری بر مبنای این درک که ما پول می‌دهیم تا افغان‌ها را در کشورتان نگه دارید، قابل پذیرش نیست. ما از ابتدا گفته‌ایم که چنین پیشنهادی را قبول نمی‌کنیم».

چاووش اوغلو افزود، کشورش بین مهاجرانی که تحت توافق سال ۲۰۱۶ میان ترکیه و اتحادیه اروپا از یونان برگردانده شده‌اند تفاوتی قائل نمی‌شود و مهاجرانی که بازگردانده شده‌اند، افغان‌ها را نیز شامل شده است.

او در ادامه گفت، در توافق به روز رسانی شده با اتحادیه اروپا باید بازگشت پناهجویان افغان و سوری به کشورهایشان لحاظ شود.

وزیر امور خارجه ترکیه در این‌باره گفت: «اوضاع در حال بدتر شدن است و مشکلاتی را ایجاد کرده است. اگر این مشکل اتحادیه اروپا باشد، مشکل ترکیه نیز هست».

چاووش اوغلو ضمن ابراز امیدواری درخصوص تضمین نظم و ثبات در افغانستان در اسرع وقت، تأکید کرد دوره انتقالی در این کشور باید به شکل جامع انجام شود.

او درباره تأمین امینت فرودگاه بین‌المللی کابل توسط ترکیه گفت: «امنیت باید به شکلی برقرار شود که همه به آن اطمینان داشته باشند. ما نظرات خود در این‌باره را با طالبان در میان گذاشتیم».

پس از خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان، و به‌دنبال اعلام طالبان برای ازسرگیری پروازهای بین المللی فرودگاه کابل تا روزهای آینده، روز گذشته یک هواپیمای قطری حامل تیم فنی وارد فرودگاه کابل شد.

پیش از این نیز قطر و ترکیه برای مدیریت و تامین امنیت فرودگاه کابل به‌صورت مشترک اعلام آمادگی کرده بودند. طالبان در ابتدا اعلام کرد که پس از خروج آمریکایی‌ها از افغانستان خود امنیت فرودگاه را برعهده می‌گیرد اما چندی بعد مقامات طالبان گفتند با دو کشور قطر و ترکیه رایزنی‌ها برای بازسازی و مدیریت فرودگاه در تماس هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید