درگذشت یک مرجع تقلید مهم/آیت‌الله سید محمدسعید حکیم که بود؟

کدخبر: ۴۳۷۸۲۰
آیت‌الله سید محمدسعید حکیم، از مراجع چهارگانه نجف درگذشت
درگذشت یک مرجع تقلید مهم/آیت‌الله سید محمدسعید حکیم که بود؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از  فارس، آیت‌الله سید محمدسعید حکیم، از مراجع چهارگانه نجف امروز جمعه در سن ۸۷ سالگی بر اثر سکته در یکی از بیمارستان‌های نجف جان به جان آفرین تسلیم کرد.

سید محمدسعید طباطبایی حکیم، در ۱۳۱۴ش، در شهر نجف به دنیا آمد. پدرش سید محمدعلی از استادان سطوح عالی حوزه علمیهٔ نجف و مادرش دختر سید محسن حکیم بود. در واقع این مرجع تقلید نوه دختری سیدمحسن حکیم، مرجع تقلید شیعیان در قرن چهاردهم قمری، است. محمدسعید حکیم تحصیلات حوزوی را از کودکی آغاز کرده و از شاگردان محسن حکیم، حسین حلی و ابوالقاسم خویی بوده است.  از دوره جوانی، دروس تخصصی حوزه چون فقه و اصول فقه و دیگر دروس مانند اخلاق و تفسیر هم درس داده و آثاری را هم در موضوع‌هایی چون فقه، اصول،‌ کلام و مسائل اجتماعی نوشته است. 

محمدسعید حکیم به جهت مخالفت با قانون منع پیاده‌روی برای زیارت امام حسین(ع) که در دوره حکومت صدام حسین در عراق تصویب شده بود، تحت تعقیب و برای مدتی فراری بود.همچنین به جهت امتناع خاندان صدر از حضور در کنفرانس مردمی اسلامی که به دستور صدام تشکیل شده بود، همراه با ۸۰ نفر از خاندان حکیم دستگیر و به مدت ۸ سال زندانی شد. پس از وفات سیدابوالقاسم خویی، مرجع تقلید شد. دفترهای نمایندگی او در شهرهایی مثل نجف، قم،‌ دمشق و بیروت فعالیت دارند.

NWIZf2yz25t5

آیت الله محمدسعید حکیم در برخی مسائل فقهی دیدگا‌ه‌های تازه‌ای داشتند؛ از جمله مجازات مُرتَد در این دنیا را خارج از وظیفهٔ ما می‌داند. همچنین درخصوص مسئله رؤیتِ هِلال، افق قاره‌های آسیا، آفریقا و اقیانوسیه را یکی می‌داند. برپایه این فتوا، اگر در یکی از شهرهای یکی از این مناطق، هِلال ماه دیده شود،‌ دیگر مناطق هم حکم شرعی آن را خواهند داشت.

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید