این ۱۲ استان بارانی می‌شوند/ پیش‌بینی وضعیت هوای تهران

کدخبر: ۴۳۷۹۶۳
مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به وقوع رگبار و رعد و برق در ۱۲ استان، از تداوم این شرایط جوی در برخی نقاط تا ‌۵ روز آینده همچنین وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در نوار شرقی ایران تا هفته آینده خبر داد.
این ۱۲ استان بارانی می‌شوند/ پیش‌بینی وضعیت هوای تهران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، صادق ضیاییان مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به آخرین خروجی مدل‌های هواشناسی اظهار کرد: امروز (۱۳ شهریور) در برخی نقاط شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، ارتفاعات شمالی خراسان رضوی و ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان بارش باران، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی و کاهش محسوس دما به‌ویژه در نوار شمالی کشور ‌پیش‌بینی می‌شود که شدت بارش طی این مدت در گیلان، مازندران، گلستان و اردبیل است.

وی در ادامه گفت: این شرایط جوی فردا (۱۴ شهریور) در برخی مناطق شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان رخ خواهد داد.

مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه (۱۵، ۱۶ و ۱۷ شهریور) در اردبیل و سواحل دریای خزر رشد ابر و بارش ‌پراکنده ‌پیش‌بینی می‌شود، خاطرنشان کرد: طی ‌۵ روز آینده در برخی نقاط ارتفاعات زاگرس مرکزی، جنوب سیستان و بلوچستان، شمال و غرب هرمزگان و جنوب و غرب فارس در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رشد ابر، وقوع رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی مورد انتظار است.

به گفته ضیاییان، امروز (۱۳ شهریور) در شمال غرب و غرب کشور در ساعات بعدازظهر و اوایل شب وزش باد شدید موقت با احتمال خیزش گرد و خاک وجود دارد. از امروز تا اواخر هفته آینده در نوار شرقی کشور وزش باد شدید رخ می‌دهد و در استان‌های خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان خیزش گرد و خاک، کاهش دید افقی و کیفیت هوا دور از انتظار نیست.

مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی درباره وضعیت جوی تهران طی ۲ روز آینده نیز اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۱۴ شهریور) صاف، همراه با وزش باد و احتمال وزش باد شدید با حداقل دمای ۲۵ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد و طی ‌دوشنبه (۱۵ شهریور) نیز صاف و گاهی همراه با وزش باد با حداقل دمای ۲۵ و حداکثر دمای ۳۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۱۳ و ۱۴ شهریور) اهواز با بالاترین دمای ۴۷ و ۴۶ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل با بیشینه دمای ۱۷ و ۱۹ درجه سانتیگراد خنک‌ترین مراکز استان‌های کشور هستند.

پیش‌بینی وضعیت هوای تهران

همچنین بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی تهران، برای این استان آسمانی صاف تا قسمتی ابری پیش‌بینی می‌شود و با توجه به وزش باد نسبتاً شدید طی ساعات گذشته و گسیل گرد و خاک از مناطق مستعد، آسمان غبارآلود برای پایتخت مورد انتظار است.

آسمان استان تهران طی 4 روز آینده صاف تا قسمتی ابری گاهی همراه با وزش باد و در ساعات عصر و شب در بخش‌های جنوبی و غربی استان گاهی وزش باد شدید و احتمال خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران امروز (۱۳ شهریورماه) در ارتفاعات افزایش ابر و وزش باد شدید را خواهیم داشت و در ارتفاعات شرقی احتمال بارش پراکنده  وجود دارد همچنین کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.

پیش‌بینی‌های انجام‌ شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران نیز حاکی از آن است که صبح امروز (۱۳ شهریورماه) در برخی مناطق پرتردد کیفیت هوا در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت که ناشی از افزایش ترافیک صبحگاهی است، علاوه براین با توجه به وزش باد نسبتاً شدید طی ساعات گذشته و گسیل گرد و خاک از مناطق مستعد آسمان غبارآلود مورد انتظار است.

حاکمیت جو نسبتاً آرام و پایدار در طی روز شرایط مناسب برای پراکندگی آلاینده‌ها را محدود خواهد کرد همچنین با حضور عوامل کافی جهت تولید آلاینده ازن، افزایش غلظت این آلاینده در برخی مناطق سبب کاهش کیفیت هوا در ساعات بعدازظهر خواهد شد.

تداوم پایداری جوی و عدم وزش باد مؤثر تا اواخر وقت امروز (۱۳ شهریورماه) سبب افزایش غلظت ذرات معلق و تجمع آلاینده‌ها خواهد شد و برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق پرتردد دور از انتظار نخواهد بود.

با کاهش تندی باد تا صبح روز یکشنبه (۱۴ شهریورماه) همراه با افزایش ترافیک صبحگاهی کیفیت هوا در بیشتر مناطق پرتردد در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت. افزایش تدریجی تندی باد در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها را تسهیل خواهد کرد، هرچند با افزایش دما در ساعات بعدازظهر تولید و افزایش غلظت آلاینده‌ ازن در برخی مناطق کاهش کیفیت هوا را به‌ دنبال خواهد داشت.

با تداوم وزش باد مؤثر تا ساعات پایانی یکشنبه (۱۴ شهریورماه) کاهش غلظت ذرات معلق و درنتیجه برقراری وضعیت قابل‌ قبول در بیشتر مناطق پیش‌بینی می‌شود، اگرچه احتمال گسیل گرد و خاک از مناطق مستعد نیز وجود دارد.

بنا بر این گزارش، آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۸۹ بود و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون» با میانگین ۱۰۶ و کیفیت هوا در محدوده ‌ناسالم برای گروه‌های حساس است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید