ایتالیا آب پاکی را روی دست طالبان ریخت/ سفارت خود را به قطر منتقل می‌کنیم

کدخبر: ۴۳۸۳۹۷
وزیر امور خارجه ایتالیا با بعید دانستن به رسمیت شناختن دولت طالبان در افغانستان گفت قصد دارد سفارت ایتالیا در کابل را به دوحه منتقل کند.
ایتالیا آب پاکی را روی دست طالبان ریخت/ سفارت خود را به قطر منتقل می‌کنیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  فارس، «لوئیجی دی‌مایو» وزیر امور خارجه ایتالیا گفت قصد دارد سفارت این کشور در کابل را به دوحه منتقل کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دی‌مایو که در سفر به دوحه به سر می‌برد گفت: «امروز با امیر و سپس با وزیر مور خارجه قطر گفت‌وگو می‌کنم زیرا قصد ما این است که سفارتی که در کابل داشتیم به دوحه منتقل کنیم».

او در ادامه گفت: «قطر به مرکز روابط دیپلماتیک با دولتی تبدیل شده که قرار است در افغانستان تشکیل شود».

رویترز به نقل از منابعی در داخل گروه طالبان نوشت، «ملا عبدالله غنی برادر» رهبری دولت افغانستان را که تشکیل ان به‌زودی اعلام خواهد شد، بر عهده خواهد داشت.

در حال حاضر سفارتخانه‌های چین، ایران، پاکستان، روسیه و ترکیه در کابل دایر بوده و فعالیت عادی خود را ادامه داده‌اند تا فرصت بیشتری برای تعامل مستقیم با طالبان داشته باشند.

با این حال به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وزیر امور خارجه ایتالیا روز شنبه گفت بعید است کشورش دولت طالبان در افغانستان را به رسمیت بشناسد.

او با تأکید بر اینکه افغانستان نباید به مکانی برای تحرک آزادانه تروریست‌ها تبدیل شود گفت، باید دولتی جامع با حضور ازبک‌ها، پنجشیری‌ها و سایرین ایجاد شود.

دی‌مایو درباره گمانه‌زنی‌های اخیر درخصوص ایجاد ائتلاف نظامی اروپایی پس از مدیریت مفتضحانه خروج نیروهای خارجی از افغانستان توسط آمریکایی‌ها گفت، ایتالیا از چنین طرحی استقبال می‌کند و مسئله مکانیسم دفاعی اروپایی باید بسیار پیش از این‌ها مطرح می‌شد.

اظهارات وزیر خارجه ایتالیا در حالی صورت می‌گیرد که «محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان روز شنبه خبر داد که این گروه دیداری را با نماینده نخست وزیر ایتالیا داشته و وی قول داده که سفارت ایتالیا در کابل بازگشایی شود.

علاوه بر ایتالیایی‌ها، بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی، چین، روسیه و کشورهای همسایه افغانستان، تشکیل دولتی جامع و فراگیر را خواستار شده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید