تصاویری از پرده کشی طالبان در دانشگاه ها/ دانشجویان تفکیک جنسیتی شدند

کدخبر: ۴۳۸۹۶۲
اخبار و تصاویر منتشر شده از بازگشت دانشجویان افغانستان به دانشگاه حاکی از آن است که دانشجویان زن و مرد با استفاده از یک پرده یا تخته از هم تفکیک جنسیتی شده‌اند.
تصاویری از پرده کشی طالبان در دانشگاه ها/ دانشجویان تفکیک جنسیتی شدند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، این روزها دانشجویان سراسر افغانستان در حال بازگشت به کلاس‌های درس در دانشگاه‌های این کشور هستند و این در حالی است که طالبان بر این کشور حاکم شده است.

بازگشایی دانشگاه‌های این کشور در حالی صورت گرفته که در برخی موارد دانشجویان زن با استفاده از یک پرده یا تخته از دانشجویان مرد جدا شده‌اند.

برخی از کشورهای غربی گفته‌اند که به رسمیت شناختن یا نشناختن طالبان به نحوه اداره افغانستان توسط آنان بستگی دارد که یکی از معیارهای مهم، نحوه برخورد آنان با زنان است.

آخرین بار در سال‌های ۱۹۹۶- ۲۰۰۱ بود که ورود زنان به مدارس و دانشگاه‌های افغانستان ممنوع شد.

علی‌رغم اینکه طالبان در هفته‌های اخیر نسبت به حقوق زنان به مردم اطمینان خاطر داده است،‌ هنوز مشخص نیست که این امر به چه نحو عملی می‌شود.

اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های بزرگترین شهرهای افغانستان از جمله کابل، قندهار و هرات اعلام کردند که دانشجویان در کلاس‌ها تفکیک جنسیتی شده‌اند.

آنجیلا، دانشجوی ۲۱ ساله دانشگاه کابل گفت: اینکه ما دانشجویان دختر را با استفاده از یک پرده از دانشجویان پسر تفکیک جنسیتی می‌کنند، قابل قبول نیست. زمانی‌که وارد کلاس شدم، احساس وحشتناکی داشت. چراکه ما به تدریج در حال بازگشت به ۲۰ سال قبل هستیم.

این دانشجو ادامه داد: پیش از تسلط طالبان بر ما نیز دانشجویان دختر از پسران جدا می‌نشستند اما طالبان این جداسازی را به صورت فیزیکی انجام داد.

تاکنون، سخنگوی طالبان راجع به عکس‌های منتشر شده از کلاس‌های دانشگاه‌های این کشور و تفکیک جنسیتی در کلاس‌ها اظهار نظر نکرده است.

اما یکی از مقام‌های ارشد طالبان گفت که این تقسیم‌بندی‌ها کاملا قابل قبول است و افغانستان منابع انسانی محدودی دارد. به همین دلیل بهتر است یک استاد یکسان برای هر دو طرف کلاس تدریس کند.

عکس‌هایی که از دانشگاه ابن سینا کابل منتشر شده، نشان می‌دهد که در وسط کلاس‌ها یک پرده خاکستری قرار گرفته است و دختران با لباس‌های بلند و روپوش وارد کلاس‌ها شده‌اند.

قدرت گرفتن طالبان و تسلط آنها به افغانستان نگرانی‌های زنان این کشور را برانگیخته است و آنها میترسند حقوقی را که در دو دهه گذشته کسب کردند، از دست دهند.

یک استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه هرات در اقدامی جالب تصمیم گرفت کلاس یک ساعته خود را به دو نیمه تقسیم کند و ابتدا کلاس را به زنان و سپس به مردان ارائه دهد. از ۱۲۰ دانشجویی که برای کلاس این استاد ثبت‌نام کرده‌ بودند، کمتر از یک چهارم در کلاس حاضر شدند. چراکه تعدادی از دانشجویان و اساتید این کشور گریخته‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید