واکنش‌های داخلی و بین الملل به کابینه موقت طالبان

کدخبر: ۴۳۹۴۱۶
اعلام کابینه موقت از سوی طالبان، واکنش‌های داخلی و بین الملل را بر انگیخته و شماری از سیاستمداران افغانستان کابینه طالبان را فراگیر نمی‌دانند.
واکنش‌های داخلی و بین الملل به کابینه موقت طالبان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایرنا، طالبان روز چهارشنبه پس از چند روز تاخیر که گفته می شد به علت اختلافات داخلی و ادامه جنگ در پنجشیر بود، اعضای کابینه موقت افغانستان را اعلام کرد.

طلوع نیوز گزارش داد، با اعلام کابینه موقت طالبان، برخی از چهره‌های سیاسی افغانستان کابینه طالبان را تک قومی، تک جنسیتی و انحصاری می دانند.

محمد کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان خواهان تجدید نظر درباره کابینه تازه طالبان شد.

خلیلی در فیس بوک نوشت: حکومت طالبان نه از لحاظ سیاسی یک حکومت فراگیر و نه از لحاظ اجتماعی دارای یک ترکیب افغانستان شمول است. بلکه یک اداره تک گروهی، تک قومی و تک جنسیتی است که اگر در آن تجدید نظر صورت نگیرد، نه تنها نمی‌تواند منافع کشور را تضمین و به تحکیم وحدت ملی و برقراری ثبات و آرامش دائمی در کشور بیانجامد، بلکه خود به عاملی برای تداوم و تشدید بحران در کشور مبدل می‌شود.

محمد سروردانش معاون ریاست جمهوری پیشین نیز اعلام کرد که کابینه در انحصار یک قشر و صنف خاص قرار گرفته است.

به دنبال بالاگرفتن انتقادات طالبان با رد مخالفت ها اعلام کرد که ساختار حکومت جدید فراگیر است و در آن برخی از نخبگان طالبان به کار گماشته شده اند.

واکنش های بین المللی

پاکستان و چین دو کشور همسایه افغانستان، ایجاد حکومت تازه در افغانستان را یک نیاز دانسته و برداشتن روابط حکومت طالبان با کشورهای دیگر جهان تاکید می‌روزند.

در همین مورد منصور احمد خان سفیر پاکستان در کابل گفت: فکر می‌کنم که در افغانستان نیاز بود تا یک ساختار بوجود آید و طالبان یک ساختار سیاسی موقت را ایجاد کرد و ما امیدواریم که ساختار کارآمد باشد. آنان برای یک ساختار سیاسی دایمی برای آینده کار خواهند و انتظار می‌کشیم تا این ساختار بوجود آید و ما بتوانیم با کشورهای همسایه مان مشارکت داشته باشیم.

وانگ هی وزیر خارجه چین نیز گفت: از نگرش مثبت طالبان در پیوند به ساختارسیاسی، مبارزه با تروریست و داشتن روابط با کشورهای همسایه استقبال می‌کنیم. اما مهم این است که این کارها عملی شوند. ما امیدوار هستیم که طالبان از گذشته درس گرفته باشد و با همه طرف‌ها تعامل فعال داشته باشند و تعهداتی را که به جهانیان وعده کرده اند عملی بسازند.

برخلاف اظهارات چین و پاکستان، وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که فکر نمی‌کند طالبان به این زودی‌ها به رسمیت شناخته شوند.

در اکوایران ببینید:میراث اقتصادی آمریکا برای طالبان

هایکو ماس افزود: هنوزهم نیاز است تا برای به رسمیت شناختن، با طالبان گفت‌وگو کنیم. طالبان شاید به رسمیت شناخته نخواهند شد، زیرا فکر نمی‌کنم که در اوضاع کنونی این کار انجام شود.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان هفته گذشته اعلام کرد که اعضای کابینه موقت افغانستان تعیین و ملامحمدحسن آخوند به عنوان رئیس کابینه و سرپرست وزرا انتخاب شده است.

مجاهد در کنفرانس مطبوعاتی گفت که ملا عبدالغنی برادر و عبدالسلام حنفی به عنوان معاونان رئیس کابینه موقت انتخاب شدند.

 در پی اعلام تشکیل دولت طالبان و اعطای چندین پست عالی به شخصیت‌هایی که در نبرد ۲۰ ساله علیه ائتلاف تحت رهبری آمریکا حضور فعالیت داشتند، واشنگتن "نگرانی" خود را در مورد دولت طالبان ابراز کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید