الکاظمی فردا به تهران می‌آید

کدخبر: ۴۳۹۸۲۰
نخست وزیر عراق در سفر به ایران و در دیدار با مقام های کشورمان درخصوص مسائل مورد علاقه دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفت و گو خواهد کرد.
الکاظمی فردا به تهران می‌آید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، نخست وزیر عراق یکشنبه به ایران سفر می کند

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به منظور دیدار و گفت و گو با حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، در صدر یک هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی صبح فردا یکشنبه به تهران سفر کرده و مورد استقبال رسمی رئیس جمهور کشورمان قرار خواهد گرفت.

نخست وزیر عراق در سفر به ایران و در دیدار با مقام های کشورمان درخصوص مسائل مورد علاقه دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفت و گو خواهد کرد.

در همین باره ایرنا گزارش داد: مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در سفر به تهران سه دستور کار اصلی را مطابق اظهار مسئولان عراقی پیگیری خواهد کرد هرچند منابع خبری از موضوعات متعددی خبر داده اند.

 برخی دستورکارهای سفر الکاظمی مانند موضوع مذاکره درباره از سرگیری صادرات گاز ایران به عراق در اکثر منابع خبری ذکر شده است اما برخی موضوع ها مانند رایزنی درباره گفت و گوهای ایران و عربستان سعودی از سوی برخی منابع تاکید شده است.

عامر الفایز عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق از سه پرونده در سفر مصطفی الکاظمی به تهران در گفت  گو با برخی رسانه های عراقی خبر داد.

الفایز به سه پرونده اشاره می کند:

۱-  موضوع آب های مشترک عراق و ایران

۲-  میانجی گری و نزدیک کردن دیدگاه های تهران و ریاض

۳-   گفت و گو با رئیس جمهوری اسلامی ایران و سایر مسئولان درباره چالش های منطقه ای، تاکید بر حاکمیت عراق و جلوگیری از تبدیل عراق به عرصه تصفیه حساب های بین المللی

عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق می افزاید که موضوعات اقتصادی و سیاسی دیگری نیز در دستور کار نخست وزیر عراق خواهد بود.

در همین ارتباط یک منبع آگاه در کابینه مصطفی الکاظمی به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که دیدار نخست وزیر عراق شامل پرونده انرژی بین دو کشور و روابط ایران و عربستان سعودی خواهد بود.

المورد نیوز عراق نیز نوشت: این سفر الکاظمی یک ماه مانده به انتخابات پارلمانی عراق انجام می شود که قرار است روز دهم اکتبر (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شود و سه محور امنیت، انرژی و روابط ایران و عربستان را در بر خواهد گرفت.

پیش تر، روسیا الیوم به نقل از منابعی در دولت عراق از سه دستور کار الکاظمی شامل « کاهش تنش های ایران و آمریکا» ، «مذاکره درباره از سرگیری صادرات گاز ایران» و «انتخابات پارلمانی آینده عراق» خبر داد.

المورد نیوز ادامه داد: انتظار می رود موضوع اعطای روادید اربعین به زائران ایرانی نیز در این دیدار مورد بحث قرار گیرد.

روزنامه الزمان در نسخه چاپ عراق نوشت که محورهای اصلی سفر الکاظمی متمرکز بر «امنیت، انرژی و روابط بین ایران و عربستان» خواهد بود.

الزمان اشاره می کند که الکاظمی در این سفر تلاش خواهد کرد «در آستانه انتخابات پارلمانی عراق، برای خود در راستای ادامه تصدی دوره جدید در دولت، بازاریابی کند» و به این ترتیب مانع کشمکش و تنش بین احزاب شیعی بانفوذ در این کشور شود.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق صبح فردا یکشنبه در صدر هیاتی عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید