خبر مشاور امنیت ملی عراق از آتش‌بس دو مرحله‌ای با گروه‌های مسلح عراقی

کدخبر: ۴۳۹۸۳۰
همزمان سرتیپ «تحسین الخفاجی»، سخنگوی ستاد عملیات مشترک عراق، تأکید کرد که کمیته فنی مشترک عراق و آمریکا روند اجرای توافقات برآمده از گفت‌وگوی راهبردی دو کشور را آغاز کرده و افزود که عراق هیچ درخواستی ازجانب آمریکا برای ماندن نیروهایش در عراق دریافت نکرده است.
خبر مشاور امنیت ملی عراق از آتش‌بس دو مرحله‌ای با گروه‌های مسلح عراقی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، میدل ایست نیوز اعلام کرد، مشاور امنیت ملی عراق، از آتش‌بس میان گروه‌های مسلح عامل حملات به مواضع نیروهای آمریکایی در عراق با دولت عراق خبر داد.

«قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق، از آتش‌بس میان گروه‌های مسلح عامل حملات به مواضع نیروهای امریکایی در عراق با دولت عراق خبر داد.

او در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که دولت عراق توانسته با گروه‌های مسلحی که حضور آمریکا در عراق را هدف قرار می‌دهند چون آن را اشغالگری می‌دانند به آتش‌بسی دو مرحله‌ای برسد.

الاعرجی که خود از سران ائتلاف فتح به ریاست «هادی العامری» است گفت که این آتش بس دو مرحله دارد که مرحله اول آن تا انتخابات پیش از موعد عراق در ۱۰ اکتبر است تا فضای امن برای اجرای انتخابات تأمین شود و مردم بتوانند در شرایطی عادی در انتخابات مشارکت کنند.

وی افزود که مرحله دوم این آتش‌بس تا پایان سال جاری میلادی است که به موجب توافق عراق و آمریکا در سفر اخیر «مصطفی الکاظمی» به واشنگتن موعد خروج همه نیروهای رزمی آمریکایی از عراق است.

مشاور امنیت ملی عراق تأکید کرد که این آتش‌بس شامل حملات به کاروان‌های شرکت‌های عراقی حامل تجهیزات لجستیک نمی‌شود و افزود: «این گروه‌ها فکر می‌کنند که این کاروان‌ها حامل تجهیزات برای ائتلاف بین‌المللی است و به نظر آنها این نشان‌دهنده عدم جدیت نیروهای ائتلاف در موضوع خروج از عراق است اما واقعیت این است که اکثر این کاروان‌ها حامل تجهیزات برای نیروهای امنیتی عراق هستند».

این در حالی است که حدود دو ماه ــ یعنی از زمان سفر مصطفی الکاظمی به آمریکا در اوایل اوت گذشته ــ است که سفارت آمریکا در بغداد یا دیگر مواضع نیروهای آمریکایی در عراق مانند اطراف فرودگاه بین‌المللی یا پایگاه هوایی بلد یا عین الاسد یا پایگاه حریر در اربیل شاهد حملات راکتی یا پهپادی نبوده است.

همزمان یک مقام دولتی که نخواسته نامش فاش شود به «الشرق الاوسط» که رسیدن به این آتش‌بس با گروه‌های مسلح نتیجه مذاکرات قاسم الاعرجی و فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق، با سران گروه‌های مسلح بوده است.

او گفت که برخی فرماندهان بلندپایه حشد ازجمله «ابوفدک»، سرپرست ستاد حشد، نقش مهمی در رسیدن به این توافق داشته‌اند و افزود که همه این تلاش‌ها زیر نظر مستقیم «مصطفی الکاظمی»، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، انجام می‌شود.

این مقام افزود که سفر روز گذشته فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا (سنتکام) به بغداد سفر مهمی بوده و در آن برای اولین بار سطح فرماندهی نیروهای ائتلاف در عراق از سرلشکر به سرتیپ کاهش یافته و این یعنی شاهد کاهش جدی شمار نیروهای خارجی خواهیم بود.

روز گذشته ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام، از تغییر فرماندهی عملیات ائتلاف بین‌المللی طی یک مراسم رسمی نظامی خبر داد و تأکید کرد: «تغییر فرماندهی این عملیات به فرماندهی با دو ستاره نشان‌دهنده پیشرفت آشکار در تلاش‌های تاریخی ما برای تقویت و سامان‌دهی نیروهای عراقی است».

همزمان سرتیپ «تحسین الخفاجی»، سخنگوی ستاد عملیات مشترک عراق، تأکید کرد که کمیته فنی مشترک عراق و آمریکا روند اجرای توافقات برآمده از گفت‌وگوی راهبردی دو کشور را آغاز کرده و افزود که عراق هیچ درخواستی ازجانب آمریکا برای ماندن نیروهایش در عراق دریافت نکرده است.

او گفت که همکاری دو کشور در عرصه نظامی و امنیتی منحصر به آموزش نیروها و مبادله تجارب و تبادل اطلاعات برای ادامه روند جنگ با تروریست‌ها خواهد بود ضمن اینکه احتمال دارد نیروهای عراقی به کمک نیروی هوایی آمریکا نیاز پیدا کنند.

وی تأکید کرد که روند خروج نیروهای آمریکایی آغاز شده و در حال حاضر نیروهای آمریکایی در پایگاه‌ها و مراکز نظامی عراقی حضور چندانی ندارند و حضور آنها به بخش کوچکی از پایگاه عین الاسد و حریر که هردو توسط نیروهای عراقی اداره می‌شوند منحصر می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید