با مضرات مرگبار سیگار الکترونکی آشنا شوید

کدخبر: ۴۳۹۸۸۱
اقتصادنیوز: استفاده از سیگار الکترونیکی موجب سکته مغزی می شود.
با مضرات مرگبار سیگار الکترونکی آشنا شوید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الاهرام، یک مطالعه جدید نشان داده است که سیگار‌های الکترونیکی حاوی نیکوتین باعث لخته شدن خون می‌شوند.

گزارش منتشر شده توسط روزنامه انگلیسی "سان" نشان داد که استفاده طولانی مدت از سیگار‌های الکترونیکی می‌تواند منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود.

بر اساس مطالعه ارائه شده در کنفرانس بین المللی کنگره بین المللی انجمن تنفسی اروپا، محققان می‌گویند که این اثرات مشابه اثرات ناشی از کشیدن سیگار سنتی است و در صورت استفاده طولانی مدت، می‌تواند منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود.

این مطالعه توسط محققان موسسه کارولینسکا در استکهلم انجام شد و ۲۲ سیگاری جوان بین ۱۸ تا ۴۵ ساله که سیگاری بودند، اما از سلامت کامل برخوردار بودند، شرکت کردند.

در این مطالعه افزایش ۲۳ درصدی لخته شدن خون پس از ۱۵ دقیقه مشاهده شد و پس از ۶۰ دقیقه به سطح نرمال بازگشت. همچنین تعداد ضربان قلب شرکت کنندگان از ۶۶ بار در دقیقه به طور متوسط ​​به ۷۳ ضربه در دقیقه افزایش یافت و فشار خون از میانگین ۱۰۸ میلی متر جیوه تا میانگین ۱۱۷ میلی متر جیوه کاهش یافت و محققان دریافتند که رگ‌های خونی داوطلبان پس از استفاده از سیگار‌های الکترونیکی حاوی نیکوتین بطور موقت باریک شده اند.

پروفسور جاناتان گریو، رئیس کمیته کنترل دخانیات انجمن تنفسی اروپا و استاد طب تنفسی و محیطی کودکان در دانشگاه کویین مری لندن، گفت: این مطالعه نشان می‌دهد که سیگار‌های الکترونیکی حاوی نیکوتین می‌تواند باعث ایجاد لخته در خون کاربران و گرفتگی رگ شود. رگ‌های خونی کوچک سازگاری کمتری دارند و برخی از افراد ممکن است هنگام ترک سیگار، از آن استفاده کنند، زیرا در بازار بی خطر هستند، اما این مطالعه به شواهد فزاینده‌ای درباره اثرات مضر سیگار‌های الکترونیکی می‌افزاید و روش‌های دیگر مبتنی بر شواهد نیز وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید