احمدی نژاد، مشایی را لو داد/ او از زندان آزاد شده است؟

کدخبر: ۴۳۹۹۱۰
کانال تلگرامی دولت بهار؛ منتسب به هواداران احمدی‌نژاد در خبری مـدعی انتقال محمدعلی نجفی (شهردار سابق تهران) به اتــاق مشایی (رئیس دفتر رئیس‌جمهور سابق) در بند چهار زندان اوین شد.
احمدی نژاد، مشایی را لو داد/ او از زندان آزاد شده است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، این روزها که بحث مرخصی زندانیان مطرح است، یک سوال در اذهان شکل گرفته که چرا نمایندگان مجلس و برخی دیگر از دلواپسان تنها در مورد مرخصی مهدی هاشمی و حسین فریدون صجبت می‌کنند و به سوالات دیگر در اذهان در باره وضعیت زندانیان دیگر پاسخی داده نمی‌شود.

 بر اساس قانون متهم با اثبات جرمش باید مدت محکومیتش را در زندان بگذراند و در مواقعی با موافقت مسئولان به مرخصی دارای مدت مشخص می‌رود.در طی سالهای دو زندانی بودند که بعضا شایعات درباره آنها زیاد بود و پاسخ مشخصی به ابهامات داده نشد. این زندانیان اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی هستند.

احکام سنگین برای دو بال احمدی‌نژاد

اتهامات بقایی به گفته سخنگوی قوه قضائیه وقت، «تصرف غیرمجاز، اختلاس و تبانی در معاملات دولتی» بود. اتهاماتی که درنهایت ۱۵ سال حبس و جزای نقدی، نتیجه‌ بخش نخست یعنی تصرف غیرقانونی در اموال دولتی بود و ۱۵ سال حبس و جزای نقدی و انفصال دایم از خدمات دولتی و البته رد مال در حق دولت، نتیجه اثبات اختلاس و تبانی او در معاملات دولتی. نهایتا بقایی درحالی ۲۲ اسفندماه ۹۶ به زندان معرفی شد که چندی بعد، در ۱۱ شهریورماه ۹۷ به اتهام توهین در شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کیفری دو ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت نیز محاکمه و درنهایت به ۶ ماه حبس تعزیری دیگر محکوم شد.

مشایی هم وضعیت خوبی نداشت چنانکه سخنگوی قوه قضاییه شهریورماه ۹۷ اعلام کرد که او به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی مطابق ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی به ۵ سال حبس و در رابطه با تبلیغ علیه نظام به استناد ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به تحمل یک سال حبس و نیز به اتهام توهین به مقامات قضایی به‌سبب انجام وظیفه به ۶ ماه حبس محکوم شده است؛ به بیان دیگر مشایی در دادگاه بدوی مجموعا به ۶ سال و ۶ ماه حبس محکوم شد که ۵ سال آن اجرایی بود؛ حکمی که آذرماه ۹۷ عینا در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

بقایی بستری است؟

بارها خبر مرخصی مشایی و بقایی منتشر شد اما رسانه‌ها چندان پیگیر مدت این مرخصی ها و زمان بازگشت آنها به زندان نبودند. بیشتری اخباری که درباره مرخصی بقایی منتشر شد به بیماری اعصاب و روان او اشاره داشت و همین موضوع مرخصی های بلند مدت او را توجیه میکرد مانند روز گذشته که یکی از چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به احمدی‌نژاد از بستری مجدد حمید بقایی در بیمارستان اعصاب و روان خبر داد. سید یاسر زواره ای، در توئیتی نوشت: آقای بقایی مدتی است که به دلیل وضعیت بد جسمی و روحی ناشی از فشار زندان و اعتصاب غذا در بیمارستان اعصاب و روان بستری شده است. از خداوند متعال خواستار شفای همه بیماران به ویژه ایشان هستیم.

مشایی کجاست؟

اما مشایی کجاست؟ به نظر نمی‌رسد او بستری باشد. ۱۰ مهرماه ۹۸، برخی سایت‌های خبری با انتشار عکسی از مشایی در یک کافی شاپ مجلل در شمال تهران، از آزاد بودن او خبر دادند!

برنا نوشت:« اسفندیار رحیم مشایی که گفته می‌شود در زندان و در حال گذراندن دوران حبس خود است در کافی شاپ مجللی در شمال شهر تهران رویت شد.» به فاصله یک سال بعد یعنی در مهرماه ۹۹ یک سایت خبری نوشت: «شنیده شده که اتاق محل اقامت آقای اسفندیار رحیم‌مشایی معاون و مشاور رئیس‌جمهور سابق در زندان اوین را به آقای‌محمدعلی‌نجفی داده‌اند.

کانال تلگرامی دولت بهار؛ منتسب به هواداران احمدی‌نژاد در خبری مـدعی انتقال محمدعلی نجفی (شهردار سابق تهران) به اتــاق مشایی (رئیس دفتر رئیس‌جمهور سابق) در بند چهار زندان اوین شد. این کانال تلگرامی در ادامه نوشت: اتاق محـل اقامت آقای اسفندیار رحیم‌مشایی معاون و مشاور رئیس‌جمهور سابق در زندان اوین را به آقای محـمدعلی نجفی داده‌اند و ایشان را به اتاق دیگری منتقل کرده‌اند که امکانات چندان مناسبی ندارد!» نکته قابل تامل آن است که احمدی‌نژاد خارج زندان بودن مشایی را لو داد.

او در ۵ خرداد گفت:« برادر دیگرم آقای مشایی را آنقدر تحت فشار قرار دادند که امروز در نقطه نامعلومی در شمال کشور خود را از جامعه کنار کشیده و به تنهایی زندگی می‌کند» بنابراین احمدی‌نژاد اعتراف کرد مشایی به‌جای زندان در شمال کشور روزگار خود را می‌گذراند و نشانی از بیماری یا دلیل دیگری که باعث مرخصی بلند مدت او شده باشد، ارایه نشد.

نباید از اظهارات سردار خورشیدی در فروردین سال جاری براحتی عبور کرد که گفته بود «حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی روند عفوشان در دوره ریاست ابراهیم رئیسی در قوه قضائیه طی شده و دیگر به زندان برنمی‌گردند. این را هم بگویم ارتباط آقای مشایی با آقای رئیسی یک ارتباطی فراتر از دوستی عادی است.» .

۲اردیبهشت ایلنا نوشت؛« یک منبع آگاه در قوه‌قضائیه از تمدید مرخصی آقایان بقایی و رحیم مشایی به‌دلیل ادامه داشتن روند درمان خبر داد. یک منبع آگاه در قوه‌قضائیه با اشاره به انتشار اخبار و شایعاتی درمورد عفو حمید بقایی و اسفندیار رحیم‌مشایی اظهار کرد: هیچ عفوی درمورد این دو محکوم قضائی صورت نگرفته است. وی تا‌کید کرد: برابر مقررات و طبق قانون به این افراد مدتی پیش مرخصی داده شده است که با توجه به گواهی معتبر پزشکی و‌ شرایط جسمانی بقایی و مشایی، مرخصی آنها به‌دلیل ادامه داشتن روند درمان تمدید شده است.»

 ابهامات درباره وضعیت مشایی

مشخص نیست چرا اعضای کمیسیون اصـــل ۹۰ مجلس در گــــزارشی که پس از بازدیدشان از زندان اوین ارایــه کردند، اشاره‌ای به وضعیت مشایی و بقایــی نکردند و تمام توجه خود را به مهدی هاشمی در زندان معطوف کردند. آیا همه زندانیان با هم برابر نیستند و نباید دوران محکومیت خود را جز در مواردی که با حکم قاضی به مرخصی می‌روند، در زندان بگذرانـــند. حضور در کافی شاپ و زندگی در شمال کشور از جمله سوالاتی است که در مورد مشایی وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید