خبر طالبان از آغاز فعالیت دانشگاه‌های دولتی افغانستان با شیوه جدید

کدخبر: ۴۴۰۰۵۷
سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان همچنین گفت که روی ترجمه، تحقیقات علمی و ایجاد رشته‌های جدید توجه ویژه می‌کند.
خبر طالبان از آغاز فعالیت دانشگاه‌های دولتی افغانستان با شیوه جدید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان با بیان اینکه آموزش مختلط دختران و پسران خاتمه می‌یابد، گفت : فعالیت دانشگاه‌های دولتی در افغانستان به‌زودی از سرگرفته می‌شود.

«عبدالباقی حقانی»، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، گفت که آموزش مختلط دختران و پسران خاتمه می‌یابد. وی تاکید کرد که فعالیت دانشگاه‌های دولتی به‌زودی شروع می‌شود.

حقانی روز یک‌شنبه، بیست‌ویکم شهریور، در نشست خبری، گفت: طرح «پایان آموزش مختلط» از سوی شوراهای علمی دانشگاه‌ها به وزارت تحصیلات عالی رسیده است. به گفته وی، آموزش مختلط دختر و پسر با «ارزش‌های اسلامی» و «ارزش‌های ملی» افغانستان تضاد دارد.

حقانی گفت که شوراهای علمی تصمیم گرفتند که به «آموزش مختلط» پایان دهند.

سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان گفت که سه پیشنهاد در خصوص جداسازی دانشجویان پسر و دختر مطرح شده است.

به گفته وی، با توجه به امکانات، دانشجویان دختر و پسر باید در کلاس‌های جداگانه درس بخوانند و اگر امکانات نبود، زمان‌های درسی‌ جدا شود. وی تصریح کرد که اگر این دو امکان نبود یا شمار دانشجویان دختر کم بود، از جداسازی کلاس استفاده شود.

حقانی گفت که تلاش می‌شود، به دانشجویان دختر اساتید زن آموزش دهند؛ اما اگر این امکان نبود، اساتید مرد می‌توانند به دانشجویانی که حجاب اسلامی را رعایت می‌کنند و از «پشت پرده» به آن‌ها درس بدهند.

سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان همچنین گفت که روی ترجمه، تحقیقات علمی و ایجاد رشته‌های جدید توجه ویژه می‌کند.

دانشگاه‌های خصوصی فعال شده‌اند. برخی از دانشگاه‌ها میان کلاس‌ها پرده کشیده و شماری نیز زمان دختر و پسر را جدا کرده‌اند. حقانی گفت که بودجه و امکانات این دانشگاه‌ها برعهده دولت نیست و به همین دلیل اجازه داده شده است که کارشان را شروع کنند.

به گفته وی، تامین مالی دانشگاه‌های دولتی برعهده دولت است و پس از تهیه بودجه و گفت‌وگو با دانشگاه‌ها به‌زودی تاریخ شروع آن اعلام می‌شود.

سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان گفت که به همه «مجاهدانی» که در دوران «اشغال» از تحصیل بازمانده‌اند، توجه ویژه می‌شود.

در نشست خبری سرپرست وزارت تحصیلات عالی، گفته شد که جلو تقلب در آزمون کنکور گرفته می‌شود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید