اشتباهات تمیزکاری که بیمارتان می کند

کدخبر: ۴۴۰۲۵۳
اقتصادنیوز :‌تمیز کردن منزل کاری است که ما همواره انجام میدهیم، و همیشه میخواهیم که خانه ای مرتب داشته باشیم غافل از آنکه برخی نکات نظافت را کاملا اشتباه انجام می دهیم.
اشتباهات تمیزکاری که بیمارتان می کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نمناک ،شاید عاشق این باشید که خانه تان از شدت تمیزی برق بزند، اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که ممکن است در هنگام تمیزکاری به سلامتی شما آسیب وارد شود؟ در این قسمت در مورد این موضوع توضیح مفصل خواهیم داد و شما را با اشتباهات پرعارضه آشنا خواهیم کرد تا با دوری از این موارد، هرچه بیشتر مراقب سلامت خود باشید.

گردگیری

هر کسی که یک کتابخانه بزرگ پر از گرد و خاک یا یک اتاق زاپاس بدون رسیدگی باقی مانده را تمیز کرده باشد، می داند که گرد و غبار باعث عطسه می شود. گرد و غبار محرک رایجی برای بروز علائم آسم و آلرژی است اما آیا می دانستید که گرد و غبار ممکن است سمی باشد؟ مواد شیمیایی ناسالم موجود در آن می توانند باعث مشکلات زیادی از جمله اختلالات هورمونی، آسم و سرطان بشوند.

برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به حلق و راه تنفسی خود، به صورت مرتب گردگیری کنید. گردگیری نقاط دور از دسترس را برای خانه تکانی بهاره نگذارید و از بالا تا پایین همه جا را به صورت مرتب پاک کنید.

گردگیری خود را از سقف و قسمت های بالایی شروع کرده و به سمت پایین حرکت کنید تا گرد و غبار مجددا و به سرعت بر روی قسمت های تازه گردگیری شده نشیند. از جارو های مجهز به فیلتر HEPA استفاده کنید تا گرد و غبار و آلرژن ها و آلاینده ها را به شکل بهتری تمیز کنند.

استفاده از مواد شوینده عطری

مواد شوینده ای که استفاده می کنید ممکن است دارای رایحه لیمو یا گل باشد اما متاسفانه، باید به شما بگوییم که این دست از مواد شوینده، برای سلامتی مشکل ایجاد می کنند.

در مطالعات جمعی صورت گرفته، بیش از نیمی از شرکت کنندگان درگیر عوارض نامطلوب سلامتی محصولات مصرفی معطر، مانند خوشبو کننده هوا، اسپری، شوینده های لباسشویی، ملحفه خشک کن، ضدعفونی کننده های دست، روغن ها، شمع های معطر، اسپری های ضدعفونی کننده ظروف و ... شده بودند.

از جمله مشکلات و عوارضی که این محصولات برای سلامتی ایجاد می کنند، می توان به میگرن، حملات آسم، مشکلات تنفسی، سرگیجه، تشنج، تهوع، اشک چشم و بثورات پوستی اشاره کرد.همچنین بوی قوی این شوینده ها می تواند باعث سر درد بشود و به همین خاطر بهتر است محصولاتی را که دارای برچسب " بدون عطر " و " بدون بو " هستند را انتخاب کنید.

استفاده از پاک کننده های سخت

همچنین ممکن است از محصولاتی استفاده کنید که برای پوست مضر هستند. برخی از محصولات شوینده سوزآور هستند، به این معنی که PH بسیار بالا یا بسیار پایین دارند و این موضوع باعث ایجاد سوزش در چشم ها، پوست و مسیر تنفسی می شود.

علاوه بر اینکه قرار گرفتن در معرض آن ها خطر مسمومیت دارد، حتی تمیز کاری با آن ها نیز می تواند آسیب زا باشد. از محصولاتی که حاوی ترکیبات سولفوریک اسید و هیدروکسید سدیم هستند، استفاده نکنید.

برخی از شوینده ها مانند روغن های چرب کننده سنگین و حلال های همه کاره، باز کننده های گرفتگی، پاک کننده های کاسه توالت و پاک کننده های فر دارای خطر بیشتری می باشند. بهتر است از شوینده های ملایمی استفاده کنید که همان عملکرد را دارند.

مخلوط کردن سفید کننده و جرم گیر

قانون طلایی تمیزکاری و ( پیشگیری از مسمومیت ):هرگز محصولات سفید کننده حاوی کلر را با محصولات جرمگیر حاوی آمونیاک مخلوط نکنید. مخلوط کردن آمونیاک و کلر منجر به تشکیل بخار کلرامین می شود که در صورت تنفس مسمومیت ایجاد می کند. بهتر است به جای سایر موارد از سفید کننده های حاوی اکسیژن استفاده کنید.

عدم وجود تهویه مناسب

از آنجا که مطالعات نشان داده است تمیز کاری با ایجاد اختلال در عملکرد ریه ارتباط دارد، باید اجازه دهید در فضای خانه گردش هوا وجود داشته باشد تا در طول انجام کار ذرات و بخارات سمی آسیب کم تری ایجاد کنند.

یک کارشناس می گوید " هنگام تمیزکاری و گردگیری از وجود یک تهویه مناسب اطمینان حاصل کنید. " پنجره ها و در ها را باز کنید و سیستم هواکش را فعال کنید.

پاک کردن همه جا فقط با یک دستمال

متاسفانه ممکن است ابزار های پاک کننده شما میکروبی شوند و باکتری ها را در خانه پخش کنند، در حدی که شما بیمار شوید." بهتر است از دستمال های مختلفی برای پاک کردن سطح آشپزخانه و حمام و دستشویی استفاده کنید " یک راه فوق العاده برای این کار استفاده از دستمال های رنگی است؛ می توانید برای هر قسمت از خانه از یک رنگ به خصوص استفاده کنید و بدین طریق همیشه می دانید که از چه دستمالی در کجا استفاده کنید.

شروع تمیزکاری از قسمت های کثیف تر

یکی دیگر از راه های جلوگیری از آلودگی های باکتریایی این است که اطمینان حاصل کنید از یک شیوه نظافتی مناسب پیروی می کنید. " وقتی تمیز کاری را به صورت چرخشی انجام می دهید، کثیفی را در همه جا پخش می کنید.

" مثلا اگر قفسه های حمام یا جلوی کمد ها را تمیز کنید، متوجه خواهید شد که خیلی هم نیاز به تمیزکاری ندارند اما مطمئنا در ابتدای کار علاقه ای به تمیز کردن کثیف ترین جا ها مانند سینک ظرفشویی (یک مکان فوق العاده کثیف در خانه) یا کاسه توالت هم نخواهید داشت که بعدش هم با دستمالی که آنجا را پاک کرده اید به سراغ دیگر قسمت های تمیز خانه بروید.

شما ترجیح می دهید که تمیزکاری خود را با قسمت های تمیز تر خانه شروع کنید و بعد از آن به سراغ قسمت های کثیف تر بروید. همچنین وقتی خواستید قسمت های خیلی کثیف را تمیز کنید، استفاده از دستمال های یکبار مصرف به جای دستمال های پارچه ای ( قابل شستشو) را فراموش نکنید.

پخش کردن گرد و خاک به اطراف

به جای پخش کردن گرد و خاک به اطراف، آن ها را در گوشه ای جمع کنید و سپس به بیرون بریزید؛ این گونه باکتری ها نیز در همه جا پخش نمی شوند. وقتی به صورت چرخشی سطح را پاک می کنید، فقط گرد و خاک را به اطراف پخش می کنید بنابراین بهتر است کار را از یک گوشه شروع کرده و به سمت بالا بروید.

خیس نخوردن سطوح با مواد شوینده

دلیل دیگر باقی ماندن میکروب ها این است که اجازه نمی دهید محصولات شوینده به مدت کافی روی سطوح باقی بمانند و به اصلاح با مواد شوینده خیس بخورند. اگر به زمان لازم برای ماندگاری ماده شوینده روی سطح کثیف دقت کنید، شوینده ها جادو خواهند کرد.

" هر شوینده ای یک زمان ماندگاری دارد که طی آن هرگونه کثیفی، چربی، باکتری و آلودگی از بین می روند. " مشکل و اشتباهی که وجود دارد این است که مردم هنگام تمیز کاری اغلب محصول را روی سطح میمالند و بلافاصله پاک می کنند.

برای این که هم در وقت خود صرفه جویی کنید و هم مطمئن شوید شوینده همه میکروب های بیماری زا را از بین برده است، ابتدا روی کثیف ترین سطوح ماده شوینده را اسپری کنید و سپس مشغول پاک کردن قسمت هایی که خیلی کثیف نیستند، شوید و بعد از گذشت چند دقیقه به سراغ پاک کردن قسمت هایی که شوینده زده بودید، بروید.

استفاده از محصولات سبز

مراقب شوینده های سبزی که مواد تشکیل دهنده آن ها روی بسته بندی ذکر نشده است، باشید." محصولات طبیعی " لزوما سالم تر از سایر پاک کننده ها نیستند. مطابق شواهد موجود در آزمایشگاه ها بسیاری از این محصولات به اصطلاح سبز آلاینده های زیادی را وارد جو می کنند و تفاوت چندانی با دیگر محصولات معطر ندارند. همچنین تولید کنندگان به صورت شفاف مواد تشکیل دهنده آن ها را روی بسته بندی درج نمی کنند.

عدم استفاده از روش های طبیعی تمیز کاری

شاید مطمئن ترین راه برای تمیزکاری این باشد که از هیچ محصول تمیز کننده ای استفاده نکنید و به جای آن ها از سرکه، جوش شیرین، آب داغ، لیمو برش خرده یا حتی آفتاب استفاده کنید.

ترکیب آب و صابون برای پاک کردن بسیاری از وسایل کافی است. علاوه بر این به بسیاری از محصولات برای تمیز کاری اصلا احتیاج ندارید. از مصرف لوله بازکن های معمول اجتناب کنید زیرا ممکن است به شدت اسیدی باشند. به جای آن از دستگاه لوله بازکنی استفاده کنید.

عدم استفاده از وسایل محافظ

هنگام تمیزکاری حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید، " دستکش می تواند برای محافظت از پوست بسیار مفید باشد و استفاده از عینک ممکن است برای محافظت از چشم هنگام کار با مواد شیمیایی ضروری باشد." همچنین هنگام گردگیری از ماسک صورت یا ماسک تنفسی با برچسب N95 یا P100 استفاده کنید.

این ماسک ها در اکثر داروخانه ها موجود میباشند و 95 تا 100 درصد ذرات را فیلتر میکنند.

شاید برای تمیزکاری های روزانه خود به این وسایل احتیاج نداشته باشید اما اگر مشغول یک خانه تکانی هستید، حتما باید از این وسایل استفاده کنید. همچنین اگر مشغول تمیز کردن یک اتاق زیر شیروانی، با وسایل غبار آلود هستید، استفاده از وسایل محافظ ضروری است.

به علاوه اگر از آب گرم استفاده میکنید و میخواهید از دستان خود محافظت کنید، از دستکش استفاده کنید. اگر مشغول عوض کردن فیلتر جاروبرقی هستید و به گرد و غبار حساسیت دارید، باید از ماسک استفاده کنید.

دنبال نکردن دستورالعمل ها

تمیزکاری ممکن است بدیهی به نظر برسد اما خیلی مهم است که دستورالعمل های هر محصولی را بخوانید تا مطمئن شوید خود را به خطر نمی اندازید. همیشه استفاده از مقدار توصیه شده بر روی برچسب دستورالعمل محصول و مقدار رقیق سازی آن را رعایت کنید. استفاده از مقدار بیشتر، لزوما نتیجه بهتری به شما نمی دهد. " اگر از مقدار بیش از حدی استفاده کنید، خودتان و خانواده تان را در خانه در معرض خطر غلظت بالاتری از مواد شیمیایی قرار می دهید.

برای اطلاع از روش ایمن استفاده از محصولات مختلف و همچنین دستورهای کمک های اولیه آن ها در صورت آسیب دیدن فرد مصرف کننده، خواندن برچسب های هشدار دهنده روی محصولات بسیار مهم است. دستورالعمل های روی محصول همچنین زمان مورد نیاز برای از بین بردن میکروب ها را مشخص میکنند.

تحت فشار قرار گرفتن

تمیز کاری، یک کار فیزیکی است و اگر مراقب نباشید یا زیاده روی کنید ممکن است برای شما عواقب جسمی را به همراه داشته باشد. هنگام تمیز کاری و انجام کار در اطراف خانه ممکن است صدمات مختلفی ببینید. بلند کردن وسایل بسیار سنگین یا برداشتن نادرست اجسام می تواند باعث کمر درد شود.

ممکن است هنگامی که از نردبان بالا می روید یا این که روی یک سطح لیز قدم می گذارید، به زمین بیفتید. همچنین کشیدگی یا پیچ خوردگی عضلات ممکن است به علت تمیز کاری بیش از حد یا شدید اتفاق بیفتد. لازم نیست ریسک کنید و در صورت نیاز به کمک کسی را خبر کنید یا این که استراحت کنید تا خسته نشوید.

غافل شدن از نقاط دستمالی شده

در هنگام خانه تکانی ممکن است مشغول کار های بزرگی شوید که نصفه نیمه باقی می مانند اما چیزی که مهم است، این است که از نقاط دستمالی شده غافل نشوید. قسمت هایی مثل دستگیره در ها، پریز ها یا دسته های کشو ها و خلاصه هر جایی که با دست ها برخورد داشته است و یا جا هایی که آلوده به ذرات عطسه و سرفه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید