ردپای ۱۴ مارسی‌ها در انفجار بزرگ بیروت/ چه کسانی مواد منفجره را به لبنان آورده بود؟

کدخبر: ۴۴۱۵۶۵
اخبار درزیافته درباره توقیف ۲۰ تن نیترات آمونیوم که روز گذشته در لبنان صورت گرفت حاکی از وجود ردپای اعضای جریان ۱۴ مارس و به ویژه سمیرجعجع در ذخیره مواد منفجره و احتمالا انفجار بندر بیروت است.
ردپای ۱۴ مارسی‌ها در انفجار بزرگ بیروت/ چه کسانی  مواد منفجره را به لبنان آورده بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، بعد از گذشت بیش از یک سال از انفجار مهیب بندر بیروت در 14 آگوست 2020 این سوال هنوز مطرح است که چه کسی مواد منفجره نیترات آمونیوم را برای چه کسی در لبنان آورده بود.

در سطح سیاسی کمپینی که توسط آمریکا و مهره‌های آن در لبنان راه اندازی شد اتهام مربوط به انفجار بندر و انبار کردن نیترات آمونیوم را به حزب الله نسبت داده و ادعا کرد که این حزب مواد منفجره مذکورا به نفع متحد سوری خود در لبنان انبار کرده است. اما این موضوع در هیچ یک از تحقیقات داخلی و خارجی مربوط به انفجار بیروت اثبات نشد.

اکنون بعد از یکسال از انفجار فاجعه بار بندر بیروت این موضوع و بحث هویت واقعی مقصران اصلی آن بار دیگر به ویژه بعد از اینکه روز گذشته 20 تن مواد قابل اشتعال و انفجار نیترات آمونیوم در شهر بعلبک کشف شد مطرح می‌گردد.

روز گذشته گمرک لبنان در منطقه البقاع یک کامیون حامل 20 تن نیترات آمونیوم را که از طریق یک جاده فرعی در حال عبور بود توقیف کرد. بعد از انجام آزمایشات ویژه روی این مواد منفجره نتایج نشان داد که نسبت غلظت نیتروژن در این مواد 34% است؛ بدین معنا که این ترکیب شبیه ترکیب مواد منفجره‌ای است که سال گذشته موجب انفجار بندر بیروت شد.

این اتفاق در حالی رخ داده که چند هفته قبل «ابراهیم صقر» یکی از نزدیکان «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی و از اعضای جریان غرب گرای 14 مارس در حالیکه مردم این کشور از بحران شدید سوخت رنج می‌برند و در پمپ بنزین ها صف کشیده بودند، بیش از 2 میلیون لیتر سوخت را در انبارهای خود پنهان کرده بود.

همین امر سوالاتی درباره دلایل احتکار این حجم از سوخت به وجود آورد و اینکه آیا اقدام مذکور با هدف تشدید بحران‌ها و کشاندن لبنان به هرج و مرج جهت رسیدن به اهداف سیاسی در خدمت منافع داخلی و خارجی بود و آیا سازماندهی کنندگان این اقدامات در حال آماده سازی برای ورود به جنگ داخلی در لبنان هستند؟

اما ارتباط میان این دو موضوع یعنی احتکار سوخت و توقیف 20 تن نیترات آمونیوم که هنوز مشخص نشده صاحب آن چه طرفی بوده است، مربوط به این موضوع می‌شود که طرف‌های مختلف داخلی و خارجی در لبنان در پرونده انفجار بندر بیروت تلاش کردند تا حزب الله و سوریه را متهم کنند؛ اما به نظر میرسد که واقعیت‌های کنونی اتهامات را در جهت مخالف هدایت می‌کند.

سمیر جعجع و اعضای جریان 14 مارس که سردمدار اتهام زنی علیه حزب‌الله در پرونده‌های انفجار بیروت و بحران سوخت لبنان بودند، اکنون متهمان ردیف اول دامن زدن به بحران سوخت در این کشور هستند. در این شرایط اگر اخبار درزیافته صحت داشته باشد مبنی بر اینکه که 20 تن نیترات آمونیوم که دیروز توقیف شد، بخشی از مواد منفجره انبار بندر بیروت است که چنین فاجعه‌ای را به وجود آورد و منبع آن یک شخصیت برجسته در حزب نیروهای لبنانی است پاسخ بسیاری از سوالات درباره انفجار بیروت روشن می‌شود.

بنابراین لبنانی‌ها متوجه می‌شوند چه کسی محموله نیترات آمونیوم را وارد بندر بیروت کرده بود و چه کسانی از اتهام زدن به حزب الله و سوریه در پرونده این انفجار سود می‌برند.

وزارت کشور لبنان اعلام کرد که نیروهای امنیتی تحقیقات خود را در خصوص حمل مواد منفجره که دیروز توسط یک کامیون صورت گرفت دنبال می‌کنند؛ ضمن اینکه سرویس‌های امنیتی در تحقیقات خود متوجه شدند که 2 نفر از نزدیکان سمیر جعجع که در احتکار دو میلیون لیتر سوخت نقش داشتند مقداری نیترات آمونیوم در انبارهای خود ذخیره کرده‌اند.

اما مهم ترین و خطرناک ترین مسئله درباره توقیف 20 تن نیترات آمونیوم که روز گذشته صورت گرفت این است که تحقیقات نشان می‌دهد کیفیت این مواد منفجره با موادی که سال گذشته در بندر بیروت منفجر شد، مطابقت دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید