انسیه خزعلی: پدرم برادرم را به خانه راه نداد /16 سالگی ازدواج کردم با حق طلاق و کار و تحصیل

کدخبر: ۴۴۱۸۶۵
خزعلی در پاسخ به سوالی درباره برداشته شدن غربالگری اجباری در طرح جوانی جمعیت گفت: کارگروهای تخصصی باید انجام تشکیل شود.ب سیاری از مسائل مورد اختلاف است که باید مورد توجه قرار بگیرد. باید به صورت تریبون باز مسائل مربوط غربالگری، کودک همسری و حضانت باید مورد توجه قرار بگیرد.
انسیه خزعلی: پدرم برادرم را به خانه راه نداد /16 سالگی ازدواج کردم با حق طلاق و کار و تحصیل

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، انسیه خزعلی، در اولین نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اصلاح قانون تسهیل ازدواج گفت: کم شدن ازدواج یک مساله مهم در جامعه ماست. باید حتما راهکارهایی برای ارتقای وضعیت ازدواج فراهم شود.قوانینی که برای تسهیل ازدواج داریم کم نیست اما در اجرایی شدنش کاستی و رکود داشته است. امیدواریم هماهنگی‌هایی در این زمینه صورت بگیرد تا با برنامه‌ریزی و نظارت معاونت زنان بتوانیم این موضوع را تسهیل کنیم. موانع باید در همه استان‌ها شناسایی شود و امیدواریم بتوانیم کار موثری انجام دهیم و بعد اعلام کنیم.

او وضعیت زنان را مهم دانست و گفت: به دنبال این هستیم که مشکلات و محرومیت‌ها را شناسایی کنیم و وضعیت زنان را ارتقا بدهیم از نظر کیفی و سبک زندگی کار کنیم.شاید آموزش یکی از موضوعاتی است که زیربنایی است. الان شاید همه زنان مسائل اقتصادی را در درجه اول مشکلات بدانند اما ایجاد کارآفرینی و ایجاد زمینه‌ها برای ورود زنان خیلی مهم است که در دستور کار معاونت است.

خزعلی در ادامه نشست خبری با بیان اینکه ورزش زنان را در بخش قهرمانی و همگانی به طور کامل حمایت می‌کنیم، گفت: ما زنان مستعدی داریم که می‌توانند نشان دهند با حفظ ارزش‌ها در عرصه‌های بین‌المللی حضور پیدا کنند. خیلی از کشورهای اسلامی این انتظار دارند که ما پیشرو باشیم. به دلیل نیازی که زنان به دلیل محور خانواده و مادر دارند، باید به صورت ویژه به ورزش همگانی زنان نگاه شود. به دنبال این هستیم که استان‌ها را بررسی کنیم تا ورزش همگانی در اختیار همه زنان قرار بگیرد. پارک‌های بانوان باید تقویت شود تا زنان از آن‌ها استفاده کنند.

او ادامه داد:جمعیت اختصاص به زنان ندارد و مرتبط با کشور و خانواده است. برای مردان و زنان باید این موضوع مورد توجه باشد. تجرد قطعی ضربه به جمعیت می‌زند و باید شرایط اقتصادی و فرهنگی برای ازدواج در سن باروری ایجاد شود. باید موضوع ناباروری مورد توجه قرار بگیرد و بیمه‌ها کمک کنند. با کمک‌های اقتصادی، فرهنگی و تبلیغاتی ترغیب به فرزندآوری در کشور ما صورت بگیرد.

او درباره سیاست‌های معاونت درباره زنان سرپرست خانوار گفت: این موضوع از اولویت‌های معاونت است. دغدغه‌های آن‌ها مهم است. ما به دنبال این هستیم که همه زنان سرپرست خانوار را بیمه کنیم. به خصوص کسانی که نیازمندند. کارآفرینی و ایجاد اشتغال مناسب برای آن‌ها هم مدنظر ماست. فرهنگ‌سازی هم مهم است. نوع نگاهی که به آنها می‌شود مهم است. وضعیت امن بودن جامعه برای این زنان بابد مناسب‌تر شود.

ازدواج در ۱۶ سالگی با شروط ضمن عقد

خزعلی ادامه داد: هر نوع ظلمی که به زنان شود، از جمله ازدواج‌های قبل از بلوغ موافق نیستیم. ما نیاز به کار فرهنگی در این زمینه داریم. ما باید اقناع‌سازی کنیم تا کودکان مورد اجحاف قرار نگیرند. بعضی مواقع به من می‌گویند که تو ۱۶ سالگی ازدواج کرده‌ای. اینکه دختر مراحل مختلف بلوغ را طی کرده باشد مهم است. من شرط تحصیل، فعالیت اجتماعی، شرط طلاق، شرط مکان زندگی را گذاشتم. پدرم به شرایط نگاه کرد و گفت با همه موافقم به جز شرط طلاق. اما باز هم قبول کرد.در هر حال رشد فکری بسیار مهم است.

او افزود: ما باید روی سبک زندگی‌مان کار کنیم. باید ارزش‌های اخلاقی و دینی زن بودن و مادر بودن باید تقویت شود. توجه به طبیعت جزو سبک زندگی است که باید به آن توجه کنیم. زنان زیادی اعلام آمادگی می‌کنند که در حوزه سبک زندگی وارد شوند.

خزعلی گفت: سیاست‌زدگی و نگاه تشریفاتی به زنان از کاستی‌های ادوار گذشته معاونت بوده است. به خاطر همین هم ما با همه گروه‌های زنان از همه طیف‌های سیاسی جلسه داشته‌ایم.

او با تاکید بر اینکه ما مقابل همه زنان و مردان مسئول هستیم، افزود: نباید به دختران ظلم شود. بسیاری فراتر از قانون دختران کودک را به ازدواج درمی‌آورند. کودکان کار هم باید مورد توجه قرار بگیرند.تساوی می‌تواند ضربه‌زننده به زنان باشد. هر کسی باید در جای خودش قرار بگیرد نشبت به نیازها و طبیعتش. با گفتمان انقلاب اسلامی می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

توضیحاتی درباره آتنا فرقدانی

 او درباره مساله آتنا فرقدانی و اتفاقاتی که برای او در زمان ریاست دانشگاه الزهرا افتاد،‌ ادامه داد:جای قاتل و شهید عوض شده است. هر خبری را سریع منتشر نکنیم. باید سند بخواهیم تا در انجام کار خبرنگاری موفق باشیم. در مساله خانم فرقدانی مساله برعکس بوده است. ما جلسه‌ای تشکیل دادیم،‌من گفتم که مادرش را صدا بزنید و با او صحبت کردیم. من از قسمت حقوقی خواستم که پیگیری کند. حتی من گفتم الان که در زندان است باز هم ادامه تحصیل بدهد و خواستم که در کارشناسی ارشد در دوره رپوزانه ادامه تحصیل دهد.
من حتی وقتی آزاد شد او را دیدم و گفتم حتما بیا ثبت نام کن. اما او به هر دلیلی نیامد ثبت‌نام کند. و بعد هم آن عکس را کشید و منتشر کرد. من همه جور محبتی به او کردم و فهمیدم ما مامور به تکلیف هستیم نه نتیجه.شما از ما بخواهیم که سند بدهیم. به او شماره دانشجویی هم دادیم و او ثبت‌نام نکرد. سند همه این‌ها موجود است. یا یک خانم دیگر که گفته من اخراج شدم، او از سال ۸۸ از کشور خارج شده و سه سال غیبت داشته است. این بی‌انصافی است که بگوییم اخراج شده است.با این دروغ‌ها چهره حقیقت پوشانده می‌شود.

چرا پدرم اجازه نداد که برادرم به منزلش بیاید؟

خزعلی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید چرا به اتهاماتی که از طرف برادرتان مطرح می‌شود پاسخ نمی‌دهید،‌گفت: اگر ما بخواهیم جامعه را مشغول حرف‌های دروغ کنیم که نمی‌شود. مواردی که ایشان ذکر کرده به دادگاه برده و دادگاه هم او را به جرم نشر اکاذیب متهم کرده است. او از تریبون‌های سلطنت طلب این موارد را مطرح می‌کند. ایشان می‌تواند در مورد هر ادعایی سند بیاورد. چرا پدرم اجازه نداد که او به منزلش بیاید؟ پدرم گفت باید حقوق تضییع شده بیت المال و حقوق افراد زا مشخص کند. پدر من لاپوشانی نکرد. ما سندهایی که از بانک‌ها و بنیاد مستضعفان داریم می‌آوریم و شما ببینید کدام درست است. من برای ایشان دعا میکنم پدرم هم تا لحظه آخر دعا می‌کرد. امیدوارم توبه کند چون حقوق مردم مهم است.

مجلس به لایحه حفظ کرامت و صیانت از زنان در برابر خشونت رسیدگی فوری کند

خزعلی درباره لایحه حفظ کرامت و صیانت از زنان در برابر خشونت، گفت: باید تشکر کرد از قوه قضائیه که به سرعت این لایحه را تصویب و به دولت فرستاد و متاسفانه در دولت مدت طولانی باقی ماند تا به مجلس ارسال شد. از مجلس طالبیم که این را زودتر رسیدگی کند. ما حتما از تجربیات قبلی استفاده می‌کنیم و دلمان می خواهد وارد کارهای عملیاتی شویم.

مساله صدور گواهینامه موتور برای زنان و ورود آنها به ورزشگاه‌ها 

خزعلی درباره چرایی مسکوت ماندن مطالباتی نظیر گواهینامه موتور و یا ورود زنان به ورزشگاه‌ها، گفت: حتما باید کارگروهایی تشکیل و کار را تخصصی پیش ببریم و اگر تصمیمی گرفته شد، گزارش دهیم. 

 حذف غربالگری اجباری

خزعلی در پاسخ به سوالی درباره برداشته شدن غربالگری اجباری در طرح جوانی جمعیت گفت: کارگروهای تخصصی باید انجام تشکیل شود.ب سیاری از مسائل مورد اختلاف است که باید مورد توجه قرار بگیرد. باید به صورت تریبون باز مسائل مربوط غربالگری، کودک همسری و حضانت باید مورد توجه قرار بگیرد.

او درباره خبر کارنامه دانش‌آموزان که فقط به پدران ارائه می‌شود افزود: از آن ور آب می‌خواهند مسائل زنان را وارونه جلوه دهند. مساله کارنامه هم درست نیست که زنان نتوانند کارنامه بچه‌هایشان را بگیرند. اگر قصوری در این زمینه وجود داشته باشد، رسیدگی می‌کنیم.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید