همه چیز درباره اولین کامپیوتر جهان

یک ابر رایانه با وزن ۳۰ تن!

کدخبر: ۴۴۲۳۶۳
در سال ۱۹۵۵ اولین کامپیوتر جهان ساخته شده که ۳۰ تن وزن داشت و به اندازه یک اتاق بود.
یک ابر رایانه با وزن ۳۰ تن!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از البلد؛ مهندس مکانیک آلمانی Konrad Zuse اولین کامپیوتر جهان را اختراع کرد که با نام رایانه Atanasoff-Berry راه اندازی شد و به دلیل اهمیت این اختراع در آن زمان، بعداً توسعه یافت تا تقریباً در همه کار‌های مهم وجود داشته باشد.

سال‌ها بعد، جان مک کلای و پرسپر اکرت اولین رایانه عمومی ENIAC را توسعه دادند که تقریباً از ۱۸ هزار لوله خلا استفاده می‌کرد و در مساحت تقریبی ۱۶۷ متر مربعی یا نصف یک اتاق ساخته شد و وزن آن ۳۰ تن بود.

یک ابر رایانه با وزن ۳۰ تن

اختراع ENIAC، اولین رایانه عمومی که ویژگی محاسبه خودکار اعداد باینری را ارائه می‌داد و علاوه بر این قابلیت برنامه ریزی به شیوه‌ای کاربردی و مناسب که در آن ضرب دو عدد را در سه هزارم ثانیه انجام می‌داد را نیز داشت. این رایانه برای محاسبه جداول اصابت توپخانه برای آزمایشگاه تحقیقات بالستیک ارتش آمریکا طراحی شد و یکی از اولین برنامه‌های آن برنامه‌ای برای بررسی امکان طراحی بمب هیدروژنی بود.

اولین کامپیوتر جهان

یکی از بارزترین ویژگی‌های رایانه ENIAC، علی رغم ساختار دشوار و فضای وسیعی که سخت افزار دستگاه اشغال کرده بود، اتصال آن به سیم‌ها و به واحد‌های اصلی آن بود که لحیم کاری آن حدود دو سال و نیم به طول انجامید. مشخصات اصلی رایانه ENIAC داشتن ۱۸ هزار سوپاپ خلاء و نزدیک به ۵۰۰ هزار اتصال است.

کامپیوتر ENIAC در سال ۱۹۵۵، پس از توسعه جان مک کلای و پرسپر اکرت در موسسه مهندسی الکترونیک موری در دانشگاه پنسیلوانیا ساخته شئ و در سال ۱۹۴۱ به کار خود پایان داد و ساخت آن حدود ۴۰۰ هزار دلار هزینه داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید