اعتراف الهام علی‌اف به خرید پهپاد از اسرائیل

کدخبر: ۴۴۲۹۱۷
اقتصادنیوز: رئیس جمهور آذربایجان اعلام کرد که کشورش از مدت ها قبل پهپادهای با کاربری شناسایی و تهاجمی از اسرائیل خریداری و از آنها استفاده کرده است.
اعتراف الهام علی‌اف به خرید پهپاد از اسرائیل

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان در مصاحبه اختصاصی با مجله دفاع ملی گفت: ما خرید پهپادها را از مدت ها قبل، بیش از ۱۰ سال پیش آغاز کردیم.

وی ادامه داد: قبل از جنگ دوم قره باغ، هواپیماهای بدون سرنشین هرگز در چنین مقیاسی و با چنین کارآمدی مورد استفاده قرار نگرفته بودند.

علی اف همچنین افزود: اینها تسلیحات ساخت اسرائیل بودند. ما بر استفاده از آنها تسلط پیدا کردیم و طی جنگ های کوتاه مدت در آوریل ۲۰۱۶ آنها را به کار گرفتیم. این برای طرف ارمنی شگفت آور بود. اما باز هم، با اشاره به آنچه قبلاً گفتم، ما درگیری را تشدید نکردیم چرا که آن موقع ما قصد انجام عملیات نظامی گسترده را نداشتیم، بنابراین همه چیز به سرعت به پایان رسید.

وی با اشاره به استفاده از پهپادهای ساخت رژیم صهیونیستی و اینکه مجتمع نظامی-صنعتی ترکیه در آن زمان هنوز تولید پهپادها را آغاز نکرده بود، ادامه داد: در آوریل ۲۰۱۶، ما از مهمات «هاروپ » استفاده کردیم. متعاقباً، ما خرید پهپادهای اسرائیلی دیگر را نیز آغاز کردیم.«اسکای استرایکر» Sky Striker (این برای هیچکس دیگر مخفی نیست، بنابراین پنهان کردن آن فایده ای ندارد) و «اوربیتر» Orbiter همانطور که گفتید، هم هواپیماهای بدون سرنشین شناسایی و هم جنگی محسوب می شوند.

علی اف افزود: اما به محض اینکه این اتفاق افتاد، ما اولین خریداران خارجی پهپادهای Bayraktar TB۲ (ترکیه) شدیم که هم از نظر شناسایی و هم از نظر حملات دقیق بسیار مؤثر بود.

لازم به ذکر است که روابط میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از سال ۱۹۹۱ و در پی ورود نظامیان ارمنستان به منطقه قره باغ رو به تیرگی گرایید.

این مناقشه به طور ناگهانی در سپتامبر سال گذشته به اوج خود رسید و پس از ۴۴ روز مناقشه خونین سرانجام در دهم نوامبر ۲۰۲۰ با امضای توافقی میان باکو- ایروان و با وساطت روسیه به پایان رسید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید