پرستاران واکسن فایزر تزریق می کنند؟

کدخبر: ۴۴۳۲۷۹
رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران گفت:‌ نمی دانیم واکسیناسیون پرستاران تا چه زمانی آنها را ایمن نگه می دارد و باید بررسی های لازم انجام شود تا در صورت نیاز دوز سوم به پرستاران تزریق شود.
پرستاران واکسن فایزر تزریق می کنند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، آرمین زارعیان، در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه با توجه به ورود واکسن فایرز احتمال اینکه پرستاران سهمی از این واکسن‌ها برای تزریق در دوز سوم داشته باشند یا خیر، افزود: در این رابطه اطلاعی از سیاست‌های وزارت بهداشت ندارم و هنوز در این رابطه رسماً مطلبی بیان نشده است. اما باید در کمیته علمی کشوری کرونا بررسی شود که آیا ضرورتی برای تزریق دوز سوم وجود دارد. این موضوع نیازمند بررسی و مصوبه ستاد ملی کرونا است و اینکه اگر واکسن دیگری استفاده کرده باشند مثلاً آسترازنکا یا سینوفارم یا بهارات؛ آیا ایرادی ندارد که فایزر در دوز سوم تزریق شود. لذا، این موضوع یک مسئله تخصصی و علمی است و نمی‌شود به راحتی اظهار نظر کرد. اجازه دهید که در کمیته علمی و ستاد ملی کرونا در این مورد تصمیم گیری کنند.

وی در خصوص مرخصی تشویقی پرستاران همزمان با کاهش مبتلایان به کرونا در پیک پنجم، گفت: طبیعتاً هر کسی می‌تواند از مرخصی استفاده کند و این حق اوست اما این بستگی به سیاست بیمارستان‌ها دارد از این منظر که آیا بیمارستان واقعاً کمبود نیرو داشته باشد و نتواند؛ و یا بیمارستانی این امکان وجود داشته باشد و یک بازه زمانی را در اختیار پرسنلش برای تجدید روحیه و قوایی قرار دهد.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران افزود: تمامی نظام سلامت و بیمارستان‌ها باید به یک اصولی پایبند باشند، بعد از چند ماه بسیار وحشتناک و فاجعه‌آمیزی که همه کادر درمان و مردم پشت سر گذراندند، قطعاً کادر درمان و بالاخص پرستاران بسیار خسته و فرسوده هستند. حتماً به یک ریکاوری و فرصتی نیاز دارند که انرژی از دست رفته خودشأن را احیا کنند.

زارعیان تاکید کرد: اگر هم امکان استفاده از حق مرخصی وجود ندارد، یک ظلم و اجحاف در حق پرستاران است. بسیاری از کارکنان سایر نهادها می‌توانند به صورت ۵۰ درصد در محل کار خود حضور پیدا کنند و از تعطیلی‌ها استفاده کنند، ولی پرستاران به واسطه ماهیت شغلی چنین امکانی را ندارند. بنابراین حتماً بایستی اگر بشود این پاداش به همان صورت مرخصی در اختیار پرستاران قرار گیرد و امتیازاتی مانند رفتن به مسافرت قائل شوند و اگر واقعاً شرایط به گونه‌ای است که نیاز هست که کماکان پرستاران در محل کارشان حضور داشته باشند، حتماً ما به‌ازای آن یک پاداش مادی در نظر گرفته شود که حداقل پرستار بداند کار آنها دیده می‌شود. در غیر این صورت در شرایط فعلی که متأسفانه خیلی هم بعید نیست پیک ششم کرونا را داشته باشیم، بایستی آمادگی لازم را در برابر احتمال وقوع یک پیک دیگر به دست بیاوریم و بتوانیم قبل از وقوع آن، شرایط را مدیریت کنیم که به وخامت اوضاع پیک پنجم نرسیم.

وی در خصوص تعداد پرستاران مبتلایان به کرونا، گفت: ما در کل کشور نزدیک به ۱۴۰ هزار نفر پرستار مبتلا به کرونا داشتیم. در تهران با وجود آنکه آمار تفکیکی وجود ندارد، ولی بیش از ۵۰ الی ۶۰ هزار نفر فقط در تهران به کرونا مبتلا شدند و بالاجبار از چرخه مراقبت از بیماران خارج شدند و این بار بسیار مضاعفی را روی دوش سایر همکاران پرستار قرار داد. اما بعد از تزریق واکسن‌ها یک مقدار حداقل از نظر آمار مرگ و میر نداشتیم. اما این قسمت ماجرا خیلی مبهم است از این جهت که نمی‌دانیم واقعاً این میزان ایمنی ایجاد شده تا چه اندازه یا چند ماه کفایت می‌کند برای اینکه پرستارانی که مواجهه مستقیم با بیماران کرونایی را ایمن و مصون نگه دارد. بنابراین شاید یکی از خواسته‌های ما به عنوان نظام صنفی پرستاران این باشد که سریع‌تر این بررسی را انجام دهند و اگر لازم است قبل از اینکه شرایط وخیم‌تر شود، دوز سوم را تزریق کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید