مین‌روبی ازمرز‌های مشترک ایران و ترکیه

کدخبر: ۴۴۳۸۴۵
اقتصادنیوز :‌ترکیه اعلام کرده است که با کمک اتحادیه اروپا و سازمان ملل قصد دارد صدها هزار قبضه مین کار گذاشته شده در مرز با ایران را پاکسازی کند.
 مین‌روبی ازمرز‌های مشترک ایران و ترکیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بیش از ۸۰ هزار مین که در مرز ایران و ترکیه کار گذاشته شده‌اند تحت عنوان پروژه مشترک اتحادیه اروپا و برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP)، پاکسازی می‌شوند.

پروژه پاکسازی مین‌های ضد نفر به مساحت ۴.۲ میلیون متر مربع زمین (۱.۰۳۷ هکتار) از روز چهارشنبه آغاز می‌شود.

پروژه ۱۸.۶ میلیون یورویی (۲۱.۷ میلیون دلار) که توسط اتحادیه اروپا تامین شده و توسط سازمان ملل و مرکز عملیات مین گذاری ترکیه انجام شده است، منطقه نزدیک مرز ترکیه و ایران را پوشش می‌دهد.

«نیکلاس مایرلاندروت» رئیس هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا در ترکیه، به همراه «اولریش راینر» مدیر پروژه مین روبی از بخشی از این منطقه بازدید کردند.

مایرلاندروت در اظهاراتی درباره این پروژه گفت: «مدیریت یکپارچه مرز‌ها رویکردی است که اتحادیه اروپا در تمام برنامه‌های خود، از جمله در عملیات مین روبی مرز‌ها  ترویج می‌دهد. این نشان دهنده روشی مدرن، مقرون به صرفه برای حفاظت از مرز‌ها است. حمایت اتحادیه اروپا از عملیات مین‌ روبی به ترکیه کمک می‌کند تا به تعهدات خود تحت کنوانسیون اتاوا که ترکیه از سال ۲۰۰۴ عضو آن است و استفاده از مین‌های زمینی ضد نفر را ممنوع می‌کند، عمل کند.»

در حال حاضر ۱۷۵ پرسنل و ۱۶ سگ شناسایی مین در چهار استان ترکیه برای عملیات مین روبی به کار گرفته شده‌اند.

ترکیه با عضویت در معاهده اتاوا در سال ۲۰۰۴ موافقت خود را با حذف مین‌های زمینی ضد نفر در مرز‌ها اعلام کرد. تلاش‌های برنامه توسعه سازمان ملل متحد به پیشرفتی در جهت پیروی از معاهده اتاوا کمک می‌کند و در عین حال به اهداف تعیین شده توسط اتحادیه اروپا برای مدیریت یکپارچه مرز‌ها دست می‌یابد.

ترکیه یکی از ۱۰ کشوری است که دارای آلودگی مین ضد نفر به صورت گسترده است که شامل بیش از ۱۰۰ کیلومتر مربع می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید