واکنش کویت به تصمیم عراق برای ساخت رآکتورهای هسته‌ای

کدخبر: ۴۴۳۸۶۸
اقتصادنیوز : وزیر دفاع کویت در واکنش به تصمیم عراق برای ساخت چند رآکتور هسته‌ای گفت که کشورش «تحولات را دنبال می‌کند».
واکنش کویت به تصمیم عراق برای ساخت رآکتورهای هسته‌ای

به گزارش اقتصانیوز به نقل از ایسنا،  «حمد جابرالعلی» معاون نخست وزیر و وزیر دفاع کویت در مورد تصمیم عراق برای ساخت چندین رآکتور هسته‌ای اظهار کرد، کشورش «تحولات را دنبال می‌کند».

این اظهارات العلی در پاسخ به سوال مهلل المضف نماینده کویت درباره ساخت رآکتور هسته‌ای عراق و بیانیه کمیسیون کنترل مواد رادیواکتیو عراق درباره بررسی ۲۰ سایت برای ساخت رآکتورها با اهداف مسالمت آمیز که برخی از آنها نزدیک مرزهای کویت است، عنوان شد.

وی گفت که وزارت دفاع کویت از هیچ تلاشی برای پیگیری و ارزیابی همه شرایط و تحولات کنونی و آینده که بر محیط منطقه‌ای دولت کویت و منطقه خلیج فارس از لحاظ راهبردی و نظامی تأثیر می‌گذارد ، دریغ نمی‌کند.

معاون نخست وزیر و وزیر دفاع کویت افزود: طبق پیگیری و ارزیابی مسؤولان ذی‌ربط در وزارت دفاع، برنامه‌هایی تدوین شده و اقدامات احتیاطی لازم برای مقابله با هرگونه تحولات فوق‌العاده یا آینده که روی امنیت ملی کویت تأثیر می‌گذارد و ثبات آن را تهدید می‌کند، انجام می‌شود و این مستلزم اتخاذ تدابیر مناسب با همکاری نهادها و نهادهای دولتی در چارچوب طرح‌های جامع ملی است.

وی خاطرنشان کرد که وزارت دفاع کویت در کلیه موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و همه اقدامات مربوطه اعم از دیپلماتیک یا قانونی و همه رویدادها و تحولات جدید، با وزارت امور خارجه این کشور همکاری و هماهنگی کامل دارد.

عراق در حال حاضر ۱۸.۴ گیگاوات برق مصرف می‌کند که ۱.۲ گیگاوات از برق مصرفی‌اش از ایران تامین می‌شود و در حال کار روی برنامه‌ای برای ساخت چندین رآکتور هسته‌ای به منظور تولید برق و تامین نیازهای خود در این زمینه است.

خبرگزاری بلومبرگ در این باره گزارش داد که عراق قصد دارد برای رفع مشکلات قطعی مکرر برق که یک سری ناآرامی‌های اجتماعی را در این کشور در پی داشته است، هشت رآکتور با ظرفیت تولید ١١ گیگاوات برق احداث کند اما حتی در صورت تکمیل ساخت این رآکتورها بازهم برای تامین برق مور نیاز خود در آینده با مشکل مواجه خواهد بود، چراکه به گفته رئیس سازمان تنظیم منابع رادیواکتیو عراق، این کشور با کمبود ١٤ گیگاوات برق روبرو است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید