علی‌اف: آماده مذاکره با پاشینیان هستم

کدخبر: ۴۴۴۶۲۴
رئیس دولت جمهوری آذربایجان گفت، هر زمان که همتای ارمنستانی او آمادگی داشته باشد، با او گفت‌وگو خواهد کرد.
علی‌اف: آماده مذاکره با پاشینیان هستم

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، «الهام علی‌اُف» رئیس دولت جمهوری آذربایجان روز شنبه گفت کشورش برای برگزاری مذاکرات صلح با ارمنستان آمادگی دارد.

ینی شفق گزارش داد، علی‌اُف در مصاحبه‌ای گفت: «مواضع ما بدون تغییر می‌ماند، از زمان پایان جنگ، خواستار روابط عادی با ارمنستان بر اساس به رسمیت شناختن تمامیت ارضی هر دو کشور هستیم».

رئیس دولت جمهوری آذربایجان افزود: «آماده شروع فوری روند مشخص کردن حدود مرزی خود بوده و البته بعد از اتمام این روند، علامت‌گذاری خطوط مرزی انجام می‌شود».

علی‌اُف در ادامه گفت:‌ «ما همچنین تمایل خود برای شروع همکاری با ارمنستان بر اساس توافق صلح را اعلام می‌کنیم».

او همچنین بیان داشت: «آماده هر زمان که [نیکول] پاشینیان آماده باشد، آماده گفت‌وگو با او هستم».

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز روز چهارشنبه در این زمینه گفت: «در اصل، ما به دنبال عادی سازی روابط با ارمنستان هستیم. دلیل اصلی پایان روابط دیپلماتیک ما با ارمنستان و بستن مرزهای ما در سال ۱۹۹۲، حمله به قره باغ بود. از آنجا که این مشکل حل شده است، در واقع هیچ مانعی در برابر عادی سازی ما با ارمنستان وجود ندارد. اما هنوز مسائلی وجود دارد که باید درباره قره باغ حل شود».

کالین افزود: «توافق آتش بس امضا شده ، اما هنوز توافقنامه صلح منعقد نشده است.  در زمینه شرایط این مورد صحبت خواهد شد. هر دو طرف تأیید خواهند کرد این روند همچنان ادامه دارد. این توافق به نفع ارمنستان خواهد بود».

«آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان روز جمعه در بیانیه مشترک خود با وزیر خارجه چک به موضوع روابط با باکو نیز اشاره کرده و گفته، ایروان متعهد به شروع دوباره مذاکرات با جمهوری آذربایجان به منظور پیدا کردن راه حل نهایی درباره بحران ناگورنو-قره باغ در چارچوب سازمان همکاریهای امنیتی و گروه مینسک است.

با این حال، علیرغم امضای پیمان آتش بس میان باکو و ایروان تنشهای مرزی در منطقه قره باغ همچنان پابرجا است و طی ماههای گذشته دو طرف یکدیگر را به نقض مکرر آتش بس متهم کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید