هشدار بورل نسبت به سقوط اجتماعی و اقتصادی افغانستان

کدخبر: ۴۴۴۸۷۳
بورل تاکید کرد جلوگیری از این سناریوری بسیار بد مستلزم آن است که طالبان به شرایطی که امکان کمک رسانی بین المللی بیشتر را فراهم می کند، متعهد باشد.
هشدار بورل نسبت به سقوط اجتماعی و اقتصادی افغانستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، خبرگزاری رویترز اعلام کرد، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه اعلام کرد که افغانستان با فروپاشی سیستم های اقتصادی و اجتماعی روبروست که خطر سقوط به ورطه فاجعه ای انسانی را در بر دارد.

بورل تاکید کرد جلوگیری از این سناریوری بسیار بد مستلزم آن است که طالبان به شرایطی که امکان کمک رسانی بین المللی بیشتر را فراهم می کند، متعهد باشد.

وی افزود: افغانستان یک بحران انسانی جدی را تجربه می کند و یک فروپاشی اجتماعی – اقتصادی در راه است که برای افغان ها، منطقه و امنیت بین المللی خطرناک است.

از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در ماه اوت (مرداد)، قیمت مواد غذایی در این کشور بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است با توجه به اینکه مسدود شدن ۹ میلیارد دلار سرمایه های افغانستان در ذخایر بانک مرکزی خارجی و خروج درآمدهای خارجی باعث تورم می شود.

بورل یادآور شد که سیستم بانکی افغانستان تا حد زیادی فلج شده است و مردم قادر به برداشت پول نیستند، ضمن اینکه سیستم سلامت و بهداشت این کشور نیز که به شدت به کمک های خارجی وابسته است، در آستانه فروپاشی است.

وی با اشاره به احتمال مهاجرت گسترده افغان ها به کشورهای همسایه ادامه داد: اگر این اوضاع ادامه یابد و با نزدیک شدن زمستان، این خطرات به فاجعه ای انسانی تبدیل می شود.

به گزارش رویترز، اتحادیه اروپا کمک های بشردوستانه را به افغانستان افزایش داده اما کمک توسعه را که از طرف کشورهای دیگر و بانک جهانی نیز انجام می شود، متوقف کرده است.

بورل گفت پاسخ اتحادیه اروپا به این بحران، به رفتار مقام های جدید افغانستان بستگی دارد و از سرگیری مناسبات مستلزم برآوردن شرایط از جمله حقوق بشر در این کشور است.

وی افزود: این مساله بالاتر از همه مستلزم آن است که طالبان گام هایی بردارد که جامعه جهانی را قادر به کمک به مردم افغانستان کند. بورل همچنین گفت کارمندان زن نهادهای بین المللی نیز باید امکان کار داشته باشند.

براساس این گزارش، اخبار منتشر شده مبنی بر موارد نقض حقوق بشر و محرومیت دختران از ادامه تحصیل در افغانستان، خوش بینی درمورد تغییر رویکرد طالبان از زمان اولین دوره حکمرانی اش بر افغانستان در سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ را تضعیف کرده است.

بورل هفته گذشته با مقام های قطری در دوحه پایتخت قطر دیدار کرد، جایی که طالبان نیز در آن نماینده دارد.

وی با اعلام اینکه هدف از تماس های قطر با طالبان، متعادل کردن رفتار این گروه است، از دوحه خواست از ارتباطش با طالبان استفاده کند تا اطمینان یابد که از وقوع بدترین سناریو برای افغانستان جلوگیری می شود.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید