همه چیز درباره تزریق واکسن کرونا به کودکان

کدخبر: ۴۴۴۹۷۲
اقتصادنیوز : یک متخصص کودکان با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون کرونا برای کودکان، عوارض احتمالی پس از تزریق واکسن و نحوه مراقبت از کودکان را تشریح کرد.
همه چیز درباره تزریق واکسن کرونا به کودکان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دکتر فائزه بختیاری درباره اهمیت واکسیناسیون کودکان، گفت: واکسیناسیون کودکان در تمام پاندمی‌ها اهمیت زیادی دارد زیرا معمولا کودکان به عفونت‌هایی نظیر کرونا، آنفلوآنزا و حتی سرماخوردگی‌های ساده مبتلا می‌شوند و علائمی که دارند معمولا خفیف‌تر از علائم بزرگسالان است و گاهی نیز ابتلای آنها بدون علامت است.  

وی افزود: در کرونا ممکن است کودک با بی حالی و کاهش اشتها علائم عفونت را در خود نشان دهد که خیلی مورد توجه والدین قرار نگیرد، درحالی که ناقل ویروس است و می‌تواند ویروس را به سایرین انتقال دهد.  

بختیاری ادامه داد: کودکان ما در جامعه وارد مهدکودک و مدرسه می‌شوند و از این طریق عفونت را به یکدیگر منتقل می‌کنند و همین سبب می‌شود خانواده‌ها نیز از طریق کودکان درگیر شوند. با توجه به این موضوع واکسیناسیون کرونا در افراد زیر ۱۸ سال بسیار مهم است و می‌تواند در کنترل پاندمی کمک کند.

او ادامه داد: موضوعی که در مقالات علمی دنیا به آن اشاره شده است و در کمیته علمی ستاد کرونا هم به تصویب رسیده این است که نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال باید واکسن کرونا را دریافت کنند.

وی افزود: واکسن سینوفارم برای کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال پذیرفته شده است که در حال تزریق است. البته واکسن پاستوکووک نیز که تولید مشترک ایران و کوبا است برای افراد زیر ۱۲ سال پذیرفته شده است که ان شاءالله طی چند هفته آتی واکسیناسیون با آن آغاز خواهد شد.  

این متخصص اطفال درباره عوارض احتمالی واکسیناسیون در کودکان، بیان کرد: واکسیناسیون با هر واکسنی با عوارض پس از تزریق در کودکان همراه است. در واکسیناسیون کرونا معمولا تب خفیف، بی حالی و کاهش اشتها رخ می‌دهد که توقع داریم این علائم یک تا دو روز ادامه یابد. به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم اگر تب بیش از ۳ روز طول کشید به پزشک مراجعه کنند. در مورد عوارض موضعی نیز ممکن است گرمی و تورم محل تزریق و احساس سنگینی در دست وجود داشته باشد که ظرف یک تا دو روز برطرف می‌شود و توصیه می‌کنیم خانواده‌ها از شربت استامینوفن استفاده کنند و یا در کودکان بزرگتر از قرص استامینوفن استفاده کنند. البته برای علائم موضعی می‌توان از کمپرس گرم نیز استفاده کرد.

بنابر اعلام کانال تلگرامی وزارت بهداشت، وی در پایان اظهار کرد: در کل واکسن کرونا عوارض چندان چشمگیری ندارد و توصیه می‌کنم والدین اقدام به تزریق واکسن به فرزندان خود کنند؛ زیرا در کنترل بیماری بسیار موثر است و مراجعات به بیمارستان‌ها و موارد شدید بیماری را به شدت کاهش می‌دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید