این نشانه ها بر روی زبانتان یعنی کمبود ویتامین دی دارید

کدخبر: ۴۴۵۳۸۷
اقتصادنیوز : اقتصادنیوز : برخی تغییرات هستند که وقتی بر روی زبان شما اتفاق می افتد خبر از کمبود ویتامین D در بدن می دهند، البته که راه حلی برای این موضوع نیز وجود دارد.
این نشانه ها بر روی زبانتان  یعنی کمبود ویتامین دی دارید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نمناک ،ویتامین D یکی از مهم ترین مواد مغذی بدن است که برای سلامت خود به آن نیاز داریم. یک ماده مغذی محلول در چربی است و هنگامی تولید می شود که در معرض نور خورشید قرار بگیریم. اشعه های خورشید منبع اصلی دریافت مقدار کافی ویتامین دی هستند. در حالی که ماده غذایی فقط مقدار محدودی از آن را به بدن می رساند. ویتامین دی نقش بسیار حیاتی برای سالم نگه داشتن استخوان، دندان و ماهیچه ها دارد. کمبود این ویتامین برای سلامت ذهن و جسم مناسب نیست.

بسیاری از مردم در سراسر جهان با کمبود این ویتامین مواجه هستند. کمبود ویتامین دی را می توان از طریق آزمایش خون متوجه شد. تحقیقات جدید همچنین راه های ساده تری را برای تشخیص ویتامین دی در نظر دارند. 

علائم کمبود ویتامین D روی زبان

مطالعات سال 2017 نشان می دهد افرادی که کمبود ویتامین دی دارند، با سندروم سوزش دهان مواجه هستند و باید تست گلوکز خون از آن ها گرفته شود و ممکن است علاوه بر ویتامین D، ویتامین b6، زینک، ویتامین b1 هم  آن ها کم باشد.

این احساس سوزش و داغی داخل دهان روی زبان یا لب هم احساس می شود و به کل دهان پخش می شود. این اشخاص همچنین ممکن است یک مزه بد یا خشکی و بی حسی را داخل دهان احساس کنند و هنگام خوردن غذا این درد شدت پیدا می کند. پس باید سعی کنند که ریشه و علت مشکل را پیدا کنند. شدت این وضعیت در افراد مختلف متفاوت است.

چه باید کرد؟

شما باید مخصوصاً در دوران شیوع کرونا مراقب میزان مواد مغذی در بدن باشید، زیرا سطوح پایین ویتامین دی باعث افزایش خطر التهابات، ذات الریه و مشکلات تنفسی فوقانی می شود؛ بنابراین نباید علائم را نادیده بگیرید. 

سندروم سوزش دهان به دلیل کمبود مواد مغذی دیگر هم ممکن است اتفاق افتاده باشد و در نتیجه حتما باید آزمایش دهید.

علائم دیگر کمبود ویتامین دی می تواند شامل خستگی، استخوان درد، انقباض ماهیچه و نوسانات روحی باشد.

 تامین ویتامین دی با کمک آفتاب

چقدر باید در آفتاب بمانیم تا به اندازه کافی ویتامین D مصرف کنیم؟ میزان پیشنهادی دریافت ویتامین D برای افراد زیر 70 سال؛ 600 واحد در طول روز است و برای بالای 70 سال؛ 800 واحد است و می تواند از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید این ویتامین را به اندازه کافی دریافت کند.

البته مدت زمان آن در فصل های مختلف به خاطر شدت نور خورشید متفاوت است. سپری کردن زمان به اندازه 20 دقیقه در معرض نور خورشید در فصل بهار و تابستان کافی است اما در فصل زمستان حداقل باید دو ساعت در معرض نور خورشید قرار بگیرید تا به اندازه کافی ویتامین دی به بدن تان برسد. 

 منابع دیگر ویتامین D

نور خورشید بهترین منبع ویتامین دی است اما اگر می خواهید میزان این ماده مغذی را از طریق غذا در بدن خود افزایش دهید، از مواد غذایی زیر استفاده کنید: 

سویا

اسفناج

لوبیا سفید

ماهی هایی مثل سالمون

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید