کاربردهای متفاوت مایع ظرفشویی که از آن بی خبرید

کدخبر: ۴۴۵۷۴۵
اقتصادنیوز : مایع ظرفشویی از تمیز کننده هایی است که در همه خانه ها به واسطه شستن ظرفها وجود دارد، اما علاوه بر ظرف شستن مایع ظرفشویی استفاده های جالب و کاربردهای دیگری هم دارد.
کاربردهای متفاوت مایع ظرفشویی که از آن بی خبرید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نمناک ،آیا می دانستید که مایع ظرفشویی یکی از مهم ترین لوازم موجود در منزل است ؟اما بهتر است که مایع ظرفشویی انتخابی شما بیش از حد خشن نباشد و بتواند کمی ملایم تر عمل کند.

این پاک کننده ها می توانند جایگزین مناسب تری برای انواع دیگر شوینده ها در منزل باشند زیرا اغلب ملایم هستند. البته به غیر از ظرف شستن ، کاربردهای بسیار زیاد دیگری هم دارند که در این قسمت   به آن ها اشاره خواهیم کرد.

کاربرد های مایع ظرفشویی

تمیز کردن مبلمان مخصوص بیرون از منزل

مایع ظرفشویی می تواند برای تمام سطوح پلاستیکی یا شیشه ای کاربرد داشته باشد. باید کمی از این مایع را داخل بطری اسپری بریزید و اجازه دهید که به طور طبیعی به داخل مبلمان جذب شوند.

معمولا مبلمانی که در داخل تراس یا پاسیو هستند ، با این روش می توانند بسیار عالی تمیز شوند ، بدون اینکه نیاز به پرداخت هزینه بالایی داشته باشید. مایع ظرفشویی چربی و آلودگی های چسبنده روی پارچه را به خوبی از بین خواهد برد.

تمیز کردن مبلمان

از بین بردن چربی لوازم آشپرخانه

لوازمی که در آشپزخانه هستند ، بیش از هر لوازم دیگری در داخل منزل ، چربی و روغن را به خود جذب می کنند که دلیل آن هم آشپزی می باشد. مثلا اجاق گاز، توستر، میکسر، یخچال و هر وسیله ای در آشپزخانه بعد از مدتی کاملا چرب است.

پاک کننده های مخصوص لوازم استیل ضد زنگ نیز برای تمیز کردن این لوازم بسیار گرانقیمت هستند. در نتیجه می توانید کمی مایع ظرفشویی را با آب گرم مخلوط کنید و روی قسمت چربی ها و لکه ها اسپری کنید و با پارچه تمیز روی آن بکشید.

از بین بردن لکه های چربی از روی لباس

برای از بین بردن این نوع لکه، مقداری مایع ظرفشویی را روی لباستان بریزید و بعد با آب شستشو دهید. این روش برای از بین بردن لکه از روی هر نوع پارچه ای موثر است. برای رفع لکه های قدیمی که روی یقه پیراهن مانده باشند نیز عالی خواهد بود.

لکه بر قوی

لکه ها مخصوصا لکه های چربی بسیار سخت پاک می شوند. از طرفی پاک کردن آن ها با استفاده از مواد شیمیایی سخت و قوی باعث می شود که رنگ لوازم مورد نظر به طور کامل از بین برود. پس چه بهتر که از مایع ظرفشویی به عنوان پاک کننده برای پاک کردن لکه های چربی و یا غیر چربی استفاده کنید و خیالتان راحت باشد که به لوازم آسیب نمی رسد.

مایع ظرفشویی می تواند لکه های به جا مانده از لوازم را نیز به طور عالی پاک کند. مایع ظرفشویی همچنین ملایم عمل می کند و به پارچه، فلز، پلاستیک و غیره آسیبی وارد نخواهد کرد. اگر لوازم داخل آشپزخانه و هر وسیله دیگری در منزل دچار لک شد ، یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با دو الی سه فنجان آب ولرم  مخلوط کنید و آن را روی محیط مورد نظر اسپری کنید و سپس با دستمال روی آن بکشید تا لکه ها بطور کامل از بین بروند.

فواید مایع ظرفشویی

پاک کردن شانه مو 

شاید باورتان نشود اما مایع ظرفشویی می تواند شانه ها را به خوبی تمیز کند. کافی است که چند قطره از آن را با آب گرم مخلوط کنید. در واقع می توانید از این مایع ظرفشویی به عنوان شامپو برای شانه ها استفاده کنید. هرگونه چربی و آلودگی حاصل از کثیفی مو روی شانه ، توسط این محلول به خوبی از بین می رود.

برق انداختن سرویس بهداشتی و حمام

چند قطره مایع ظرفشویی را با آب گرم مخلوط کنید و کف حمام و سرویس بهداشتی بریزید و شستشو دهید.

تمیز کردن جواهرات و برق انداختن آنها

جواهرات نیز آلودگی را به خود جذب می کنند و باعث می شوند که بعد از مدت زمانی درخشندگی اصلی خود را از دست بدهند و در نتیجه باید آن ها را تمیز کنید. مایع ظرفشویی میزان درخشندگی همیشگی آن ها را برمی گرداند. کافی است که 5 الی 10 دقیقه آن ها را داخل ترکیب آب و مایع ظرفشویی قرار دهید و همچنین می توانید با یک براش تمیز، لابلای جواهرات را بکشید و آن را اسکراب کنید.

مایع ظرفشویی برای جواهر

تمیز و ضدعفونی کردن میوه ها

میوه ها باید به دقت تمیز شوند زیرا در پروسه کشاورزی سم پاشی می شوند. مواد سمپاشی شده روی میوه ها حالت چسبنده به آن ها می دهد. گاهی اوقات این چسبندگی با آب خالی از بین نمی رود. در این حالت بهتر است که سه قطره مایع ظرفشویی را در یک کاسه همراه با سرکه  بریزید و کمی آب آن اضافه کنید و سپس میوه ها را مدتی داخل آن قرار دهید تا هرگونه چسبندگی حاصل از سم پاشی روی آن ها از بین برود. تمیز کردن با مایع ظرفشویی باعث می شود که از مات شدن آن ها جلوگیری شود. همچنین هرگونه اثر انگشت یا ردی روی آن ها از بین می برد.

تمیز کردن عینک

همچنین می توانید برای پاک کردن لنز عینک نیز از مایع ظرفشویی استفاده کنید. به این صورت که یک قطره مایع ظرفشویی را روی آن بریزید و با دستمال، لنز را تمیز کنید.

تمیز کردن لاستیک ماشین

برای این کار از مایع ظرفشویی استفاده کنید. ترکیبی از آب گرم و مایع ظرفشویی می تواند به راحتی آلودگی ها را از آن بیرون می کشد. فقط کافی است که با یک فرچه ، همزمان ترکیب مایع ظرفشویی و آب را روی لاستیک و لابلای چرخ پخش کنید.

تمیز کردن لاستیک

از بین بردن صدای قژقژ در ها

گاهی اوقات در ها به علت خشکی صدای قژقژ می دهند که علاوه بر روغن می توانید مایع ظرفشویی را برای نرم کردن به آن ها بزنید تا این صدا از بین برود.

تمیز کردن فیلتر های تهویه کننده هوا

فیلترهای تهویه کننده هوا به شدت آلودگی ها و گرد و غبار را به خود جذب می کنند و در نتیجه باید پاکسازی شوند تا این آلودگی ها را به داخل خانه انتقال ندهند. برای پاکسازی فیلترهای تهویه کننده کافی است که از آب گرم همراه با مایع ظرفشویی استفاده کنید و به آرامی از طریق فرچه، آن را تمیز کنید.

از بین بردن لکه های روی فرش و موکت

دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را داخل دو فنجان آب گرم بریزید و با استفاده از یک دستمال سفید که به آن آغشته کرده اید، روی لکه ها بکشید تا به خورد فرش برود و بعد با آب سرد شستشو دهید و در نهایت با یک دستمال خشک نمایید.

مایع ظرفشویی لکه بر

پاک کردن کف از طریق طی کشیدن

هر زمان که خواستید کف منزل خود را طی بکشید ، می توانید داخل سطل علاوه بر آب از کف صابون  یا مایع ظرفشویی استفاده کنید. چند قطره مایع ظرفشویی با آب گرم به شدت می تواند کف خانه را تمیز کند و برق بیندازد.

کابینت ها

همانطور که گفتیم کابینت های داخل آشپزخانه به شدت چرب می شوند. کابینت ها از هر نوعی که باشند ، مخصوصاً انواع فلزی می توانند به راحتی با مقداری اسپری مایع ظرفشویی با دستمال تمیز شوند.

سنگ مرمر و گرانیت

بیشتر افراد فکر می کنند که پاک کردن این سنگ ها کار بسیار سختی می باشد و یا خرید پاک کننده های مخصوص آن ها گران است اما کافی است که چند قطره مایع ظرفشویی را با آب مخلوط کنید و روی این سنگ ها بکشید و شاهد برق افتادن آن ها باشید.

پاک کردن سنگ مرمر

از بین بردن لکه های روغن ماشین

برای تمیز کردن لکه های روغن کف پارکینگ ، ابتدا روی آن ها جوش شیرین  بپاشید و بعد چند قطره مایع ظرف شویی روی آن بریزید و با یک فرچه پلاستیکی بسابید و بعد از چند ساعت با آب ولرم شستشو دهید و اگر لکه ها همچنان باقی ماندند، مجددا این کار را تکرار کنید.

شیشه و پنجره ها

اصلا نیازی نیست که از شوینده و اسپری های مخصوص شیشه پاک کن استفاده کنید. فقط کافی است که چند قطره مایع ظرفشویی را با آب مخلوط کنید و با دستمال روی شیشه بکشید تا به راحتی آلودگی ها و اثر انگشت از روی آن از بین برود.

تمیز کردن حمام و دستشویی

حمام و دستشویی به شدت جرم آلودگی را به خود جذب می کنند. برای تمیز کردن آن ها از مایع ظرفشویی ، سرکه سفید و آب استفاده کنید. تمام مواد را داخل یک بطری اسپری بریزید و آن را چند بار تکان دهید تا کلیه مواد به یک دیگر جذب شوند و سپس به مدت 15 دقیقه آن را در محل مورد نظر اسپری کنید. هیچ نوع فرچه کشیدن نیز مورد نیاز نخواهد بود.

کاربردهای مایع ظرفشویی

مانیکور

روغن های طبیعی معمولاً روی ناخن افراد می چسبند و سخت جدا می شوند. برای اینکه مدت زمان باقی ماندن مواد استفاده شده در مانیکور را روی ناخن های خود کوتاه کنید ، بهتر است که چند قطره مایع ظرفشویی را در یک کاسه با آب گرم مخلوط کنید. هرچقدر که آب داغ تر باشد، بهتر است. پس آب را تا جایی داغ کنید که تحمل آن را داشته باشید و ناخن هایتان را به مدت 5 دقیقه قبل از لاک زدن  داخل آن قرار دهید.

شستشوی موها

معمولاً صابون و مایع ظرفشویی می تواند به شدت با چربی ها مبارزه کند و در نتیجه چربی های روی مو را از بین می برد. می توانید برای از بین بردن چربی های مو مقدار کمی صابون یا مایع ظرفشویی را به شامپوی خود اضافه کنید. البته اگر موهای خود را رنگ کرده اید، هرگز از این روش استفاده نکنید.

شستن صورت

هر وقت به صورت شما بیش از حد چرب باشد ، می توانید از صابون یا مایع ظرفشویی به مقدار بسیار کم استفاده کنید. البته بعد از آن حتماً به صورتتان کرم مرطوب کننده  بزنید.

شستن صورت

روشن کردن موها

قبل از اینکه از رنگ مو استفاده کنید ، می توانید یک بار سر خود را با آب و صابون بشویید تا رنگ موی شما در نهایت یک یا دو درجه روشن تر شود.

از بین بردن و دفع سوسک ها و مورچه ها

برای از بین بردن این دو حشره هیچ نیازی به استفاده از مواد شیمیایی سمی نمی باشد. مواد شیمیایی به بدن شما آسیب وارد نخواهند کرد. پس بهتر است یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی را همراه با آب داخل بطری اسپری بریزید و آن را به خوبی تکان دهید و سپس آن را به محلی که این موجودات رد می شوند یا روی خود آن ها اسپری کنید.

نگهداری از گیاهان خانگی

کافی است که چند قطره مایع ظرفشویی را با آب داخل بطری اسپری ریخته و از طریق آن ، گیاهان خانگی را مرطوب کنید تا هیچ حشره ای به آن ها نزدیک نشود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید