آرامش قبل از طوفان کرونا/ منتظر پیک پاییزی باشیم

کدخبر: ۴۴۵۹۴۶
دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، با عنوان این مطلب که امیدواریم تا اوایل آذر ۱۴۰۰ به حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد جمعیت کشور واکسینه شوند، گفت: انتظار می‌رود با انجام واکسیناسیون تا حد زیادی بتوانیم جلوی بیماری را به ویژه در بحث بستری و افزایش مرگ و میرها بگیریم.
آرامش قبل از طوفان کرونا/ منتظر پیک پاییزی باشیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، پیک پنجم را به سختی و تلخی‌های زیاد ناشی از آمار بالای بستری‌ها و مرگ و میرها، پشت سر گذاشتیم و کم کم سیر نزولی موارد ابتلا را شاهد هستیم. به طوری که آمار مرگ‌های روزانه از مرز ۷۰۰ مورد به کمتر از ۲۰۰ مرگ در شبانه روز گذشته کاهش یافته و تعداد بستری‌ها نیز به همین شکل در حال کمتر شدن است و به نظر می‌رسد که بیمارستان‌ها و البته کادر بهداشت و درمان می‌تواند این روزها کمی نفس بکشد.

به اذعان تمامی کسانی که از نزدیک درگیر کرونا هستند و شبانه روز در بیمارستان‌ها حضور دارند، پیک پنجم کرونا، طولانی‌ترین پیک بیماری در کشور بود که تجربه کردیم و حالا اگر قرار باشد که دوباره گرفتار پیک جدیدی نشویم، می‌بایست همچنان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی سختگیر باشیم. اما، واقعیت غیر از این است که انتظار می‌رود. در دو هفته اخیر شاهد افزایش ترددهای بین شهری و مسافرت‌ها بوده‌ایم. در این بین، اعزام‌های فراتر از ظرفیت از قبل تعیین شده برای اربعین نیز، باعث شد در بازگشت زائران به کشور، شاهد مواردی از ابتلا به کرونا باشیم.

در ادامه این روند، موج مسافرت‌ها در کشور به یکباره کلید خورد و تعطیلی‌هایی که پشت سر گذاشتیم، بهترین بهانه برای سفرهای غیر ضروری هموطنان بود که باید منتظر ترکش‌های آن در دو سه هفته آینده باشیم.

حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، با عنوان این مطلب که امیدواریم تا اوایل آذر ۱۴۰۰ به حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد جمعیت کشور واکسینه شوند، گفت: انتظار می‌رود با انجام واکسیناسیون تا حد زیادی بتوانیم جلوی بیماری را به ویژه در بحث بستری و افزایش مرگ و میرها بگیریم.

وی افزود: سه اقدام اساسی معمولاً باعث پیشگیری از کرونا می‌شود که یکی از این اقدامات، واکسیناسیون است. موضوع دوم، اقدامات بهداشتی است که خود مردم با زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستن مکرر دست‌ها و عدم حضور در دورهمی‌ها و مراکز شلوغ می‌توانند کمک کنند که به سمت بهبود شرایط و کاهش افراد مبتلا در کشور پیش برویم و همین طور باعث بستری‌ها و تعداد مرگ و میرها شویم.

جماعتی با بیان اینکه چرا هنوز برخی از شهرها قرمز است، گفت: همان طور که می‌دانیم ما هنوز به آن مرحله ایمنی جمعی نرسیده‌ایم و باید به ۷۵ درصد جمعیت واکسن بزنیم تا به آن حد ایمنی برسیم و هنوز با آن فاصله وجود دارد و این فاصله باعث شده که مشکلات باقی بماند ضمن اینکه در برخی از جاها اقدامات بهداشتی به طور کامل انجام نمی‌شود.

وی درباره ورود پیک جدید به کشور از اواخر مهر و آبان نیز افزود: چنین گزارش‌هایی از مجامع علمی وجود دارد که ما اواخر مهر یا اوایل آبان شاهد پیک جدیدی باشیم، اما با توجه به واکسیناسیونی که در حال انجام است و با توجه به اقداماتی که انجام می‌شود هشدار نسبت به رعایت شیوه نامه‌ها هنوز گزارشی از جهش‌های جدید در ویروس کرونا مانند لامبدا در کشورهای دیگر نشنیده‌ایم و حتی در کشور خود نیز هنوز به صورت واضح در افراد مبتلا ندیده‌ایم بنابراین انتظار می‌رود با این پیک مواجه نشویم و یا اگر هم مواجه شدیم به صورت پیک پنجم با این حجم از مرگ و میر و یا افزایش بستری مواجه نشویم.

جماعتی گفت: معمولاً بعد از تزریق دوز اول واکسن بعد از دو سه هفته ایمنی ایجاد می‌شود و بعد از دریافت دوز دوم بعد از چند هفته ایمنی به وجود می‌آید بنابراین اگر ۷۰ تا ۷۵ درصد دوز اول را دریافت کنند حدود سه چهار هفته بعد از دریافت واکسن زمان می‌برد تا ایمنی نسبی در بدن به وجود بیاید بنابراین اگر بخواهیم در فردی ایمنی به وجود آید با همین سوش‌های فعلی حداقل بعد از آخرین واکسنی که زده شد سه چهار هفته زمان می‌برد. لذا، توصیه ما این است که اگر واکسن را زدیم نباید این تصور به وجود بیاید که ما ایمن هستیم.

در همین حال، فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت؛ معتقد است که ایران کماکان می‌تواند مستعد پیدا شدن سویه های جدید باشد که این سویه ها با سرایت پذیری بالاتر هم می‌توانند باشند.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی بهزیستی در شهریور ۱۴۰۰، ۲۳۰ نمونه مورد بررسی توالی یابی به روش سنگر انجام شده است. این ۲۳۰ نمونه از استان‌های تهران، سمنان، سیستان و بلوچستان، البرز و مرکزی بوده است که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بر روی این نمونه‌ها ۸۵.۲ درصد سویه های کرونا، دلتا بوده است.

نکته مهم و جالب این است که در واقع در ۳۴ عدد از این نمونه‌ها (تقریباً ۱۵ درصد) سویه های دلتا با جهش‌های اضافه پیدا شده که این موضوع بسیار حائز اهمیت بوده و نشان دهنده این است که کشور ما کماکان می‌تواند مستعد پیدا شدن سویه های جدید باشد که این سویه ها با سرایت پذیری بالاتر هم می‌توانند باشند.

آنچه از یافته‌های این بررسی به دست می‌آید آن است که در واقع نرخ متوسط هر جهش به ازای هر فرد حدود ۴.۱ است؛ به عبارت دیگر در ۲۳۰ نمونه‌ای که بررسی شده حدود ۹۵۰ جهش مشاهده شده که این آمار به ما نشان می‌دهد کشور کماکان به واکسیناسیون با سرعت بالا که طی یک تا دو ماه اخیر شاهد آن هستیم، احتیاج دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: هرچه میزان پوشش واکسیناسیون افزایش یابد، باعث خواهد شد جهش‌های کمتری را ببینیم و سرعت پیدایش جهش‌ها هم کمتر شود.

نجفی افزود: توقعی که از مردم داریم این است که اگر هنوز واکسینه نشده‌اند حتماً اقدام کنند. نوع واکسن در چنین اپیدمی خیلی مهم نیست و آنچه اهمیت دارد استفاده از اولین واکسن در دسترس است.

بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۴۳ میلیون و ۹۵۳ هزار و ۱۰۶ نفر در کشور دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. همچنین، ۱۸ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۶۴ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶۲ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۱۷۰ دوز رسید.

این در حالی است که تا رسیدن به ایمنی جمعی، فاصله زیادی داریم و در عین حال فرصت در حال از دست رفتن است. به طوری که ماه مهر نیز از نیمه گذشت و این روند واکسیناسیون نمی‌تواند ما را امیدوار کند تا قبل از پایان آبان ۱۴۰۰ به ایمنی جمعی برسیم. در نتیجه باید منتظر پیک پاییزی کرونا در ۱۴۰۰ باشیم.

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید