توصیه مهم وزیر بهداشت به پزشکان

کدخبر: ۴۴۶۵۹۱
وزیر بهداشت گفت: توصیه ما به پزشکان این است که وقتی داروهای تولید داخلی خوبی داریم، داروهای کمیاب را نسخه نکنند که بیمار مجبور باشد دنبال آن ها بگردد و هزینه زیادی برایشان گذاشته شود.
توصیه مهم وزیر بهداشت به پزشکان

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، دکتر بهرام عین‌اللهی در حاشیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما، با حضور در جمع خبرنگاران گفت: این نمایشگاه توانمندی شرکت‌های دارویی کشور را نشان می‌دهد. خوشبختانه ما پیشرفت‌های بسیار خوبی را در تولید دارو داشتیم که حدود ۹۷ درصد نیاز کشور را این شرکت‌ها تامین می‌کنند و درصدی هم داروهایی است که وارد می‌شود.

وی افزود: یکی از اقدامات مهمی که در این مدت انجام شده، در زمینه درمان کرونا بوده است. در آغاز بیماری کرونا داروی مشخص و مفیدی را نداشتیم، اما با تلاش شرکت های دارویی امروزه  تمامی داروهایی که در درمان کرونا مفید است، در داخل تولید می‌شود و کمبودی در این زمینه نداریم.

عین‌اللهی ادامه داد: مساله مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که همیشه به پزشکانمان توصیه می‌کنیم که مصرف دارو را پایین آورند. بیماران ما باید بدانند که بسیاری از بیماری ها می‌تواند بدون دارو درمان شود و اینطور نیست که همه درمانها با دارو باشد و باید حداقل دارو برای بیمار مصرف شود.  مصرف داروی ما در کشور بالاتر از متوسط مصرف جهانی است که باید اآن را کاهش دهیم، اما خوشبختانه کیفیت داروهایی که در ایران تولید میشود، بسیار قابل قبول است.   برخی از کشورهای همجوار ما مرتب از ما درخواست کرده و ابراز می‌کنند که داروهای ایرانی خوب است و مرتب درخواست می‌کنند که این داروها را داشته باشند.

وی گفت: باتوجه به وضعیتی که در کشور هست و بیماری های مختلف، معاونت غذا و دارو پیش‌بینی می‌کند که چه دارویی به چه  مقداری تولید شود. برخی اوقات ممکن است وضعیت خاصی ایجاد شود و یک بیماری تغییر شکل یافته و مصرف دارویش بالا رود. به عنوان مثال در زمینه داروی بیماری قارچ سیاه، به طور ناگهانی به دلیل کرونا مصرفش بالا رفت و مقطع کمی کمبود وجود داشت اما با تمهیدات سازمان غذا و دارو این برطرف شد.

وی گفت: در عین حال مصرف سرم هایمان طی مدتی بالا رفته بود که باید از شرکت های دارویی تشکر کنیم که علی‌رغم اینکه مدت خیلی کوتاهی کمبود سرم داشتیم، حتی سه شیفت کار کردند که  اکنون نه تنها سرم داریم، بلکه مازاد  هم داریم و به اندازه کافی وجود دارد.

وزیر بهداشت گفت:  در شرایط فعلی کشور کمبودی در زمینه داروهای رایج ندادیم.   گاهی اوقات داروهای کمیاب را نسخه می‌کنند که توصیه ما به پزشکان این است که وقتی داروهای تولید داخلی خوبی داریم، این داروهای کمیاب را نسخه نکنند که بیمار مجبور باشد دنبال آن ها بگردد و هزینه زیادی برایشان گذاشته شود . 

وی ادامه داد: سیاست وزارت بهداشت این است که اولا تعارض منافع را در شرکت های دارویی و تجهیزاتی در نظر می‌گیریم. از پزشکان هم خواهش کردیم که دارو را به صورت واقعی نسخه کنند و آنچه که مورد نیاز است، نسخه شود. این هم جزو سیاست های ما است. نکته دیگر هم اینکه باتوجه با نیازی که برآورد می‌کنیم ان‌شاءالله بتوانیم تامین دارو را انجام دهیم.

عین‌اللهی گفت: یکی از مسائلی که امروز ما با آن درگیریم، مصرف انسولین است. انسولین از آنجایی که در کشور ما بیماران دیابتی زیاد است، مصرفش زیاد است. تا امروز هم انسولین وارداتی بوده است. اما با پیش‌بینی معاونت غذا و دارو امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم در داخل انسولین قلمی را تولید کرده و مشکل مردم را حل کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید