مشکل افرادی که همه چیز زندگیشونو استوری می کنند

کدخبر: ۴۴۶۶۳۸
اقتصادنیوز :‌من و همسرجان در راه شمال، ما رسیدیم به ساحل، بفرمایید جوجه کباب معروف رستوران ...، به راستی چرا برخی افراد حتی کوچکترین جزئیات زندگی خود را منتشر می کنند؟
مشکل افرادی که همه چیز زندگیشونو استوری می کنند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نمناک ،امروزه شبکه های مجازی به وسیله مهمی برای ارتباطات نزدیک بین دوستان و حفظ روابط دوستی و سهیم کردن افکار و احساسات یکدیگر تبدیل شده است. شبکه های مجازی در کنار همه این مزایا ممکن است به دلیل استفاده نادرست، منشأ مشکلاتی نیز شود. احتمالا در اطراف خود افرادی را دیده اید که همه چیز زندگی خود را در فضای مجازی منتشر کرده و در طی روز بارها استوری و پست در صفحه اینستاگرام خود بروز می کنند.

گاهی این پست و وضعیت ها بیش از حد شده و قطعا تبعاتی به همراه دارد، چه برای فردی که این موارد را منتشر می سازد و چه برای افرادی که آنها را تماشا می کنند. به نظر شما چرا این افراد بیش از حد در فضای مجازی حضور دارند و سعی در نمایش حتی کوچکترین مسائل زندگی خصوصی شان دارند؟ در این بخش نظر روانشناسان درباره مشکل پنهان افرادی که همه چیز زندگی خود را استوری و پست می کنند، صحبت می کنیم.

اگر جزو افرادی هستید که دائم در حال استوری و پست گذاشتن در صفحه اینستاگرامید، متاسفانه باید بگوییم شما با مشکلات زیر روبرو هستید.

دچار اختلال نارسیسم هستید

اختلال شخصیت خودشیفته یا نارسیسم نوعی اختلال شخصیت است که در آن فرد خود را بزرگ و مهم می پندارد و به گونه ای اغراق آمیز احساس توانایی و لیاقت می کند. افرادی که روزانه علاقمندی و نظرات خود را با استوری و پست منتشر می کنند، دوست دارند که خود را در نظر دیگران فرد مهم و خوبی جلوه داده و مطرح کنند.

خودشیفتگی یا نارسیسیسم لزوماً اعتماد به نفس بیش از حد یا داشتن حس عدم امنیت نیست بلکه این افراد اعتمادبه نفس پایینی داشته و ضعف در اعتمادبه نفس را با رفتار خودشیفته مآبانه جبران می کنند. خودشیفتگی با احساس قابل توجهی از خود مهم پنداری، عدم همدلی نسبت به دیگران، نیاز به تحسین بیش از حد و ... مشخص می شود.

بیش از حد وابسته فضای مجازی هستید

اگر بیشتر زمان روز خود را در فضای مجازی می گذرانید و چک کردن صفحه خود در شبکه های اجتماعی به معاشرت با دوستان صمیمی یا حضور در جمع خویشاوندان خود ترجیح می دهید، یا لایک شدن، استوری و پست گذاشتن در فیس بوک و اینستاگرام برایتان اهمیت زیادی دارد، میزان توئیت شدن مطلبی که روی توئیتر قرار داده اید ذهن شما را به خود درگیر می کند.

متاسفانه شما بیش از اندازه به شبکه های اجتماعی وابسته هستید و ممکن است اگر این کار را کنار بگذارید، نوعی اضطراب را تجربه نمایید. استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی متاسفانه با اثرات نامطلوب روانی همراه است.

شما تنها و منزوی هستید

افرادی که در روز تمایل دارند بیشتر از دو ساعت از رسانه های اجتماعی استفاده کنند، خطر ابتلا به افسردگی و احساس تنهایی در آن ها دو برابر بیشتر است. افرادی که در طی روز بارها استوری می گذارند، نه تنها افراد دارای تعاملات اجتماعی بالا نیستند، بلکه تعاملات اجتماعی کمتری دارند و افرادی تنها و منزوی هستند. افرد برای ایجاد و حفظ یک رابطه ی دوستانه به تعاملات اجتماعی واقعی احتیاج دارند، فقدان تماس مستمر انسانی می تواند باعث تعارض با دوستان (محیطی) شود، فرد منزوی اجتماعی ممکن است ندرتاً با اعضای خانواده صحبت کند.

این افراد چون در ارتباطات اجتماعی واقعی و زنده توانمند نیستند و هنگامی که مستقیم دیده می شوند اضطراب سراغ شان می آید، خیلی دوست دارند در فضای مجازی که در آن راحت تر هستند، دیده شوند و مورد توجه قرار بگیرند، بنابراین در شبکه های اجتماعی پررنگ تر حاضر می شوند وبرای جبران این ضعف و کمبود سعی می کنند خودشان را در دنیای مجازی مطرح کنند.

همچنین کاربران اینستاگرام به صورت ناخواسته به مقایسه زندگی عادی خودشان با بدن های بی نقص مدل ها، سفر های رویایی و تصاویر غیر واقعی روتوش شده می پردازند که این به خودی خود سبب می شود تا آن ها دچار افسردگی، انزوا، تشویش و اضطراب شوند.

خودتان را با دیگران مقایسه می کنید

یکی از علت هایی که برخی از افراد بیش از حد استوری و پست منتشر می کنند، این است که آنان خود را با دیگران مقایسه کرده و فرد حسودی هستند و دوست دارند تصویری ایده آل از زندگی خود را نشان دهند و بگویند که زندگی من از فلانی بهتر است.

مقایسه کردن مداوم خود با دیگران باعث حس بی کفایتی نسبت به خود می شود و فرد هر تلاشی که می کند به چشمش نمی آید.مقایسه کردن به مرور باعث کاهش اعتماد به نفس در فرد می شود و حس نا امنی و ناامیدی را در فرد به وجود می آورد. این روند آنقدر ادامه پیدا می کند که فرد به افسردگی و اختلالات اضطرابی مبتلا می شود و بهداشت جسمی و روانی او به مخاطره می افتد.

شما فردی مهرطلب هستید

مهر مطلبی یکی از بیماری های روانی است که در دسته اختلالات نوروتیک قرار می گیرد و نیازمند درمان است. مهر طلب، کسی است که نیازمند و محتاج مهر دیگران و تایید آنهاس. افراد مهرطلب برای گرفتن توجه و مهر دیگران حاضر است دست به انجام هر کاری بزند.

افرادی که همیشه دغدغه استوری و پست گذاشتن دارند، عشق دیده شدن را دارند و مدام دنبال این هستند که توجه دیگران را به خودشان جلب کنند و دوست دارند همیشه از نظر دیگران تایید شوند و طاقت نه شنیدن را ندارند و همیشه انتظار دارند بقیه تسلیم نظرات، علایق و خواسته های آنها باشند.

شما فردی الگوپذیر هستید

برخی افراد وقتی مشاهده می کنند که اطرافیان خود هر روز استوری و پست می گذارند و در شبکه های اجتماعی حضور فعال دارند، شروع به تقلید و پیروی از آنها می کنند. این افراد استوری و پست گذاشتن بیش از حد را پیروی از مد نیز می دانند و دوست دارند با مدگرایی در خود هویت ایجاد کنند.

اعتماد به نفس پایینی دارید

اعتماد به نفس به این معناست که فرد به توان و توانمندی های خودش باور و اعتماد داشته باشد. افراد دارای کمبود اعتماد به نفس اغلب حقایقی را در مورد زندگی خود مخفی می کنند و سعی می کنند درباره زندگی خود اغراق کنند و سعی در بزرگنمایی بعضی از امور زندگی خود را دارند.

این گونه افراد مرتب در تلاش هستند که به دیگران ثابت کنند زندگی آن ها از هر لحاظ بی عیب و نقص است تا نشان دهند که در شرایط ایده آل به سر می برند زیرا فکر می کنند اگر درباره حقایق زندگی خود آنگونه که هستند با دیگران صحبت نمایند افراد از آن ها فاصله گرفته و آنها را طرد خواهند کرد. این افراد با انجام کارهایی مانند استوری و پست گذاشتن و نشان دادن زندگیشان بدون عیب و نقص می خواهند توانمندی ها و حضورشان را در جمع مطرح و توجه و تایید دیگران را متوجه خودشان کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید