پاییز امسال، باران نمی بارد؟

کدخبر: ۴۴۶۷۶۰
خندان رو با اشاره به اینکه با توجه به پیش بینی‌های صادر شده امسال با پاییزی خشک و بی باران رو به رو خواهیم بود، گفت: بیشترین درصد خشکسالی استان به ترتیب با ۹۹.۵ و ۹۸ درصد مربوط به شهرستان‌های طبس و بشرویه و کمترین میزان خشکسالی با ۷۶ درصد مربوط به شهرستان سربیشه است.
پاییز امسال، باران نمی بارد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، علیرضا خندان، با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در استان، اظهار کرد: در سال آبی گذشته، ۶۱ میلی‌متر بارش در خراسان جنوبی داشتیم که این مقدار در مقایسه با مدت مشاب سال گذشته آن، ۶۲ درصد کاهش داشت.

وی با بیان اینکه این بارش‌ها ۵۴ درصد منابع آبی استان را تامین کرد، افزود: در این مدت، خراسان‌جنوبی پس ‌از استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان‌ و بلوچستان چهارمین استان کم بارش کشور بوده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با بیان اینکه این وضعیت کم بارشی در اکثر استان‌های کشور وجود دارد، تصریح کرد: میانگین بارش‌های کشوری ۱۴۳ میلی‌متر باران بود که نسبت ‌به میانگین بلندمدت ۳۹ درصد و نسبت ‌به سال پیش‌از آن ۵۱ درصد کاهش داشته است.

خندان رو با اشاره به اینکه با توجه به پیش بینی‌های صادر شده امسال با پاییزی خشک و بی باران رو به رو خواهیم بود، اظهار کرد: بیشترین درصد خشکسالی استان به ترتیب با ۹۹.۵ و ۹۸ درصد مربوط به شهرستان‌های طبس و بشرویه و کمترین میزان خشکسالی با ۷۶ درصد مربوط به شهرستان سربیشه است.

وی بیان کرد: کمترین بارش در نهبندان با ۵۱ میلی‌متر و بیشترین بارش در فردوس با ۸۷ میلی‌متر ثبت ‌شده و در بیرجند نیز ۶۴ میلی‌متر بود.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی تصریح کرد: بارش‌های فصل پاییز نرمال و کمتر از نرمال و به صورت میانگین بارش‌ها در پاییز حدود ۱۹.۶ میلی‌متر خواهد بود.

خندان رو بیان کرد: ما نمی‌توانیم با پدیده تغییر اقلیم که یکی از اثرات آن کم بارشی است مقابله کنیم؛ بلکه باید با آن سازگار شویم؛ تغییرات آب و هوایی انسانی ناشی از فعالیت انسان است، در حالیکه تغییر در آب و هوا ممکن است به عنوان بخشی از فرایندهای طبیعی زمین ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی به نوسانات درون محیط زمین، فرایندهای طبیعی موجود در اطراف آن و تأثیر فعالیت بشر بر آن برمی‌گردد، یادآور شد: اکنون تغییرات اقلیم به صورت ناخودآگاه بر روی بارش‌ها تاثیر گذاشته است و این امر نیازمند سازگاری است چراکه خشکسالی بیش از این نشود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید