کمیسیون بهداشت مجلس در زمینه واکسیناسیون کودکان چه خواسته‌ای دارد؟

کدخبر: ۴۴۶۸۱۱
فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: نمایندگان از وزیر بهداشت درخواست کردند تا برای اعتلای وضعیت بهداشت و درمان کشور به ویژه در دوران کرونا ارتباط‌های موثرتری با کمیسیون بهداشت و نمایندگان داشته باشند و در زمینه کرونا نظرهای مختلف را دریافت کنند.
کمیسیون بهداشت مجلس در زمینه واکسیناسیون کودکان چه خواسته‌ای دارد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، نمایندگان مجلس از وزیر بهداشت درخواست کردند که مطالعات بیشتری در زمینه واکسیناسیون کودکان صورت پذیرد.

فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره جزئیات جلسه‌ای که روز یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ بین اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و وزیر بهداشت برگزار شد، گفت: در آن روز وزیر بهداشت در کمیسیون مربوطه حاضر شد، مسائل مهم حوزه سلامت کشور مورد بررسی قرار گرفت و بنده نیز درباره دقت بیشتر در واکسیناسیون زیر ۱۸ سال نکاتی را مطرح کردم.

وی با اشاره به روند واکسیناسیون عمومی در کشور گفت: با این امکان مردم احساس سلامتی و راحتی بیشتر می‌کنند و بنده نیز در این جلسه تاکید کردم این روند که منجر به رونق کسب و کارها و همچنین بازگشایی مراکز علمی، تخصصی و آموزشی در کشور خواهد شد، ادامه یابد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه بنده و همکارانم ملاحظاتی داشتیم که خدمت وزیر بهداشت بیان کردیم، افزود: یکی از این موضوع‌های مهم، سامانه «ثبت عوارض واکسن‌ها»‌ به شمار می‌آید و با توجه به این که واکسیناسیون در حد ملی در حال انجام است، وظیفه داریم علاوه بر نظارت و دقت بر روند واکسیناسیون عمومی کاری کنیم که در دنیا رتبه خوبی در این روند کسب کنیم.

محمدبیگی ادامه داد: لذا اگر بخواهیم از شیوع بیشتر و همه‌گیری کرونا جلوگیری به عمل آوریم و حتی آن را ریشه‌کن کنیم، نیازمند دقت بیشتر در حوزه «ثبت عوارض واکسن‌ها» هستیم. همچنین باید در روند واکسیناسیون زیر ۱۸ ساله‌ها که آینده‌سازان کشور هستند به خوبی عمل کنیم.

وی اضافه کرد: نمایندگان مجلس از وزیر بهداشت درخواست کردند که مطالعات بیشتری در زمینه واکسیناسیون کودکان صورت پذیرد. لذا کمیته علمی کرونا بر اساس مطالعات خود واکسن زیر ۱۸ ساله‌ها را تایید کرده و در دنیا این مقوله مهم به ثبت رسیده است؛ منتها در کشور ما نیز باید بهترین واکسن‌ موجود برای کودکان در نظر گرفته شود.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس تصریح کرد: بنده و همکارانم به عنوان پزشک و مسئول و با نظر به اینکه فرزندان خودمان نیز باید از این واکسن‌ها تزریق کنند و همچنین با بهره گرفتن از نظرهای تخصصی در تلاش هستیم دقت هر چه بیشتر برای این مقوله مهم صورت گیرد و از هر گونه تعجیل برای واکسیناسیون جمعی جلوگیری شود تا بهترین و بدون عوارض‌ترین واکسن در اختیار قرار گیرد.

محمدبیگی تصریح کرد: بنده از وزیر بهداشت درخواست کردم که به طرح‌های تشویقی واکسن بیشتر توجه کنند و راه واکسیناسیون سیار به اقشار مختلف و حتی نقاط دوردست کشور خدمات‌رسانی ویژه صورت گیرد.

وی افزود: واکسیناسیون به شکل اجباری ممکن است باعث ایجاد مقاومت در برخی اقشار شود و مشکلاتی را در اجتماع ایجاد کند ولی پیشنهاد بر این بود که از راهکارهای جایگزین استفاده شود. همچنین بنده به عملکرد وزارت بهداشت به دلیل رعایت نکردن توازن، عدالت و همچنین ایجاد تبعیض در نحوه توزیع بودجه یک میلیارد یورویی به استان‌ها برای بحث کرونا انتقاد کردم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: بنده از وزیر بهداشت درخواست کردم ضمن برگزاری جلسه‌هایی با مسئولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موضوع‌های مالی مربوط به حوزه واکسیناسیون را حل کنند و در فرصت‌ باقیمانده با تخصیص بودجه مناسب به ناعدالتی‌ها پایان دهند و برای جبران مشکلات به وجود آمده، هر چه سریع‌تر منابع در اختیار گیرد.

محمدبیگی افزود: در جلسه روز یکشنبه برخی از نمایندگان موضوع‌هایی را در زمینه ارتباط بیشتر نمایندگان با وزیر بهداشت مطرح و اعلام کردند که امکان گفتمان بیشتر مجلس با حوزه وزارتی افزایش یابد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: به گفته آقای نمکی وزیر بهداشت سابق، ۳۱۲۰ صفحه مکاتبه برای تهیه واکسن در وزارت بهداشت به انجام رسیده است؛ اما جالب است بدانید که در سطح ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه و سایر ارگان‌های مربوطه عزم همگانی برای تهیه واکسن به صورت واقعی وجود نداشت.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: دیپلماسی واکسن به صورت واقعی در دولت قبل شکل نگرفت در حالی که در دولت جدید بلافاصله پس از مستقر شدن در روز دوم کاری وزیر بهداشت و وزیر امور خارجه جلسه دیپلماسی واکسن را برگزار کردند و ارتباط‌های بسیار خوبی با کشورهای دیگر گرفته شد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور شخصا در حوزه دیپلماسی واکسن ورود پیدا کردند و دستورات خوبی صادر شد. لذا مذاکرات بسیار خوبی در سطح کلان این دولت با سایر دولت‌ها به انجام رسید که متأسفانه این اقدام در دولت به انجام نرسید.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز با اشاره به اینکه دولت قبل باید در زمینه واکسن پاسخگوی مردم باشد، گفت: واکسن‌های کنونی با دیپلماسی دولت جدید به کشور وارد شده و تعداد بسیار کمی از واکسن‌ها مربوط به دولت قبل هستند. استفاده از بازوهای مختلف هلال احمر و دستگاه‌های وارداتی کشور که مورد تایید وزارت بهداشت باشند و همچنین استفاده از دیپلماسی و اهرم‌های وزارت امور خارجه در دولت قبل به خوبی صورت نگرفت.

محمدبیگی در پاسخ به این سؤال که از وزیر بهداشت در باره تعارض منافع در انتصابات سوال شد یا خیر، افزود:‌ همکاران بنده سؤال‌هایی را در این زمینه مطرح کردند و وزیر نیز پاسخ دادند، منتها بحث اینجاست که افراد دیدگاه‌های مختلفی پیدا می‌کنند. ما به عنوان نماینده از وزارت بهداشت انتظار داریم که از لحاظ علمی و تخصصی بهترین‌ها را برای روسای دانشگاه‌ها انتخاب کنند.

وی ادامه داد: نمایندگان از وزیر بهداشت درخواست کردند تا برای اعتلای وضعیت بهداشت و درمان کشور به ویژه در دوران کرونا ارتباط‌های موثرتری با کمیسیون بهداشت و نمایندگان داشته باشند و در زمینه کرونا نظرهای مختلف را دریافت کنند.

محمدبیگی در پایان تصریح کرد: در عین حال با رصد و نظارت دقیق بر کار وزارتخانه‌ها، تلاش ما برای کمک به دولت برای اجرای قوانین مهم در کشور ادامه خواهد یافت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید