بازخوانی گزارشی از روزنامه فرهیختگان؛

پیک ششم کرونا در راه است؟

کدخبر: ۴۴۷۰۶۹
با وجود اینکه در بهترین ایام شیوع کرونا ازلحاظ امیدواری به پایان یافتن همه‌گیری هستیم، اما باز هم نباید از اوج‌گیری مجدد که با جهش‌های جدید، غافلگیری به بار می‌آورد، غافل شد.
پیک ششم کرونا در راه است؟

به گزارش اقتصادنیوز ، در حالی‌که بعد از دو سال از شیوع ویروس کرونا واکسیناسیون عمومی انجام شده و تقریباً می‌توان گفت نسبت به گذشته در وضعیت مناسب‌تری به سر می‌بریم اما باز هم نباید از اوج‌گیری مجدد این ویروس که با جهش‌های جدید، غافلگیری به بار می‌آورد، غافل شد. روزنامه فرهیختگان در بخشی از یک گزارش به احتمال شروع پیک ششم کرونا پرداخته است:

برای اینکه محکوم به یک‌طرفه به قاضی رفتن نشویم، بد نیست اظهارات و هشدارهای متخصصان را باهم مرور کنیم. این نکته را هم یادآوری کنیم که تزریق حتی دو دز واکسن کرونا نه مانعی برای ابتلا به بیماری است و نه مانعی برای فوت بیمار مبتلا، پس حتی به فرض واکسیناسیون تمامی جامعه هدف، مادامی که ویروس در جامعه درحال چرخش است و روزانه هزاران نفر را مبتلا و صدها نفر را می‌کشد، نمی‌توان کرونا را دست‌کم گرفت و بی‌خیالی طی کرد.

حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا دو روز پیش و در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا در ارتباط با آمار کرونا در ایران و احتمال بروز پیک ششم خاطرنشان کرد: «فکر می‌کنم اگر با مساله جدیدی مواجه نشویم، البته ما در کمیته علمی برای پیشگیری از پیک جدید، اقدامات و مصوبات لازم را انجام دادیم، بر همین اساس امیدواریم با اجرای این مصوبات و عدم ایجاد پیک جدید، بتوانیم طی چندهفته آینده با انجام واکسیناسیون‌های قوی که درحال انجام است و اقدامات سریع و عاجلی که درکنار واکسیناسیون انجام می‌شود، شاهد کاهش میزان مرگ‌ومیر باشیم. خلاصه این مصوبات شامل ادامه تسریع واکسیناسیون برای رسیدن به ایمنی جمعی است و همچنین موضوع استفاده از واکسن‌های بوستر است که باید استفاده شود.

همچنین اقداماتی مانند بسته ماندن مجامع عمومی و مدارس و دانشگاه‌ها تا زمانی‌که بتوانیم به ایمنی جمعی برسیم. بسیاری از مجامع علمی در دنیا اعلام کردند ممکن است در اواخر اکتبر یعنی اواخر مهر و اوایل آبان‌ماه با پیک جدیدی مواجه باشیم. با این‌حال همه این پیش‌بینی‌ها براساس اقدامات بهداشتی و رعایت جامعه، میزان واکسیناسیون و همچنین اینکه سوش جدیدی که نسبت به اقدامات بهداشتی یا واکسن مقاوم باشد، ایجاد می‌شود یا خیر، متغیر است. به‌عبارت دیگر اگر همین شرایط باشد و ما به ایمنی جمعی برسیم و اقدامات بهداشتی را هم مردم انجام دهند، ممکن است شاهد چنین پیک‌هایی نباشیم. فعلاً گزارشی از سوش‌هایی که بتوانند تهدیدکننده باشند، نداشتیم. هرچند گزارش‌هایی از سوش‌هایی مانند مو و… بود که خوشبختانه اقدامات بهداشتی و واکسیناسیون در کشورها، باعث شد این سوش‌ها تا حد زیادی مهار شده و وارد چرخه پاندمی کل کشورها نشود.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید