درباره تکمیل و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات

دستور فوری رئیسی به وزارت ارتباطات

کدخبر: ۴۴۷۱۷۱
سید ابراهیم رئیسی تکمیل و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را یک ضرورت دانست و به مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دستور داد راهبری تکمیل شبکه ملی اطلاعات را با جدیت پیگیری کنند.
 دستور فوری رئیسی به وزارت ارتباطات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، شبکه ملی اطلاعات را که با نام اینترنت ملی هم صدا می‌زنند، یک پروژه برای توسعه شبکه زیرساخت امن و پایدار ملی در کشور است. تعریفی که برای این شبکه در قانون برنامه پنجم توسعه و شورای عالی فضای مجازی وجود دارد، به قدری سخت و سنگین بود که ترجیح دادیم اصلا به آن اشاره نکنیم و خیلی ساده اینترنت ملی را خودمان توضیح بدهیم.

منظور از شبکه ملی اطلاعات یعنی برقراری ارتباطات و ارائه خدمات در فضای مجازی به شکل ارزان، پرسرعت، امن و سالم. خیلی مهم است که این خدمات هم از دست‌اندازی‌های غیرقانونی دور باشد.

اساسا ایده اولیه این شبکه در سال ۸۴ در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با نام «اینترنت ملی» و «شبکه ملی اینترنت» مطرح شده بود. سال ۸۹ با عنوان «شبکهٔ ملی اطلاعات» وارد قانون برنامه پنجم توسعه شد و قرار بود تا پایان سال ۹۵ هم کامل شود.

نکته مهم درباره شبکه ملی اطلاعات این است که راه‌اندازی آن به معنای جایگزین شدن اینترنت نیست! منظور از شبکه ملی اطلاعات، شبکه‌ای با بالاترین حد از استقلال است. شبکه‌ای که مکمل اینترنت است و در عین حال که برای دسترسی مردم به اینترنت را تسهیل می‌کند، سعی دارد تا از وابستگی به دیگران هم دور باشد.

در شبکه ملی اطلاعات، اصلا بحث احراز هویت هم وجود ندارد، یعنی شبکه‌ای نیست که تک تک افراد برای ورود به آن، مجبور به احراز هویت باشند!

 بنا به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، سید ابراهیم رئیسی،  رئیس‌جمهور عصر سه شنبه در جلسه شورای‌عالی فضای مجازی با اشاره به ضرورت ایجاد تحول در ماموریت‌های این شورا، گفت: با استفاده از دیدگاه‌های اعضای حقیقی و عقبه کارشناسی اعضای حقوقی شورا، می‌توان گام‌های موثری در جبران عقب ماندگی‌ها در خود شورا و مدیریت فضای مجازی برداشت.

وی تکمیل و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را یک ضرورت دانست و به مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دستور داد راهبری تکمیل شبکه ملی اطلاعات را با جدیت پیگیری کنند.

رئیسی

رئیس‌جمهور با اشاره به مزایای دولت الکترونیک و هوشمند، گفت: تشکیل دولت هوشمند برای رفاه مردم و تسهیل انجام امور مردم آنان ضروری است، لذا همه دستگاهها بدون بخشی‌نگری باید با یکدیگر همکاری کنند تا کارها و امور مردم با آسودگی انجام شود.

رئیسی با تاکید بر توجه همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به اقتصاد دیجیتال، گفت: فعال شدن اقتصاد دیجیتال در افزایش اشتغال، تولید ثروت و ایجاد ارزش افزوده موثراست و در این زمینه اگرچه وزارت ارتباطات محور است اما همه دستگاه‌ها باید برای رونق اقتصاد دیجیتال فعال شوند.

وی همچنین ایجاد سکوهای راهبردی برای ارایه خدمات در حوزه‌های آموزش، ‌بهداشت، کشاورزی، مالی و تجاری را ضروری دانست.

رئیس‌جمهور درادامه با تاکید بر اهمیت توجه به مدیریت هوشمند و هدفمند حوزه سرگرمی و اوقات فراغت در فضای دیجیتال گفت: ‌فعال شدن این حوزه با توجه به شیوع کرونا و در خانه ماندن اجباری بخشی از مردم اهمیت زیادی دارد.

رئیسی همچنین به لزوم سالم‌سازی و ایمن‌سازی فضای مجازی اشاره کرد و گفت: در شرایطی که دشمنان به فضای شخصی و اطلاعاتی مردم و کشور هجمه می‌آورند، غفلت در این زمینه از هیچ دستگاهی پذیرفتنی نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید