وزیر بهداشت: مرجع پزشکی در جهان هستیم

کدخبر: ۴۴۷۴۴۰
اقتصادنیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امروز کشور ما در عرصه پزشکی دارای مرجعیت منطقه‌ای و جهانی است.
وزیر بهداشت: مرجع پزشکی در جهان هستیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،بهرام عین‌اللهی روز جمعه در آیین پایانی رویداد "آینده روشن" در مشهد، که با هدف تجلیل از رتبه آوران برتر حوزه علوم پزشکی در کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ دانشگاههای کشور برگزار شد، با بیان اینکه باید بدانیم در کجا و چه شرایط تاریخی قرار گرفته ایم و رسالت ما در زمان کنونی چیست، اظهار داشت: پیشینه ما کشوری با هویت است و هویت به عنوان مهمترین مساله برای هر کشوری محسوب می شود.

وزیر بهداشت افزود: نام ایران، "قدرت" را به ذهن دیگر کشورها متبادر می کند و در این رابطه هم تاریخ و هم هویت دینی ما این قدرت را به اثبات می رساند.

وی دلیل اصلی اعمال تحریم ها را قدرت ایران دانست و گفت: در صورتی که ایران کشوری ضعیف بود دیگر نیازی به تحریم نبود، این قدرت در درجه اول ناشی از ایمان به خدا و هویت دینی است، که موجب استقلال کشور ما شده است و نیروی انسانی توانمند از دیگر عوامل مهم در قدرتمندی کشور ایران است.

دکتر عین اللهی ادامه داد: برخورداری از قدرت تنها به داشتن پول و ثروت نیست بلکه نیروی انسانی عامل مهمی است و ایران در طول تاریخ ثابت کرده است قویترین مردان و زنان را در عرصه های گوناگون دارد.

وی افزود: متوسط هوش ایرانیان از متوسط هوش جهان بالاتر است و این قدرتی است که خداوند به ما داده است که باید از آن برای ساخت آینده کشور استفاده کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه با هوش، قدرت و پشتکاری که در کشور ادامه می یابد، ما به آینده کشور خودمان بسیار امیدواریم و قطعا آینده از امروز بهتر است زیرا جوانان هوشمند و توانایی داریم.

وی با بیان اینکه شما جوانان اکنون در گام دوم انقلاب قرار گرفته اید، گفت: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، گام دوم انقلاب به معنای یک راه جدید برای ارتقای کشور و تضمین آینده مملکت است و در این مسیر باید بدانیم که در این مرحله چه وظایفی داریم.

وی خطاب به رتبه آوران برتر حوزه پزشکی گفت: بدانید که کشور ایران امروز در رشته های پزشکی نه تنها در منطقه بلکه در دنیا توانسته است مرجعیت پیدا کند.

دکتر عین‌اللهی گفت: متاسفانه در اوایل انقلاب رشته پزشکی و پزشکان نمی‌توانستند نیاز آن روز جامعه را برطرف کنند و بسیاری از نیازهای ما را پزشکان کشورهای هند و پاکستان برطرف می کردند و به همین دلیل بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری های ابتدایی مجبور به اعزام به خارج بودند در حالی که جمعیت کشور ما ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر بود.

وی ادامه داد: افتحار داریم امروز نه تنها تمامی بیماران داخلی در همه رشته های پزشکی در داخل کشور درمان می شوند بلکه از کشورهای اطراف هم بیمارانی برای درمان به کشور ما مراجعه می کنند که افتخار بزرگی است و این افتخار به دلیل جوانانی همچون شما کسب شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در حملات ناجوانمردانه شیمیایی دشمن در دوران دفاع مقدس با موج مجروحان شیمیایی مواجه شدیم در حالی که دروس مربوط به آن در دانشگاههای ما ارائه نشده بود، ادامه داد: جوانان آن زمان به دنبال جستجو و مطالعه در این زمینه رفتند و راههای درمان را یافتند و این شد که امروز کشور ما مرجع درمان بیماران شیمیایی در دنیاست.

وی همچنین با اشاره به جایگاه ایران در حوزه سلولهای بنیادین، گفت: امروزه پزشکی تنها محدود به درمان های دارویی نیست و پزشکی نوین از راهکارهای دیگری نیز استفاده می کند که باید در این زمینه گام برداشت و حوزه سلولهای بنیادین و ژن تراپی از آن جمله است.

وی اظهار کرد: سال ۷۸ مرحوم کاظمی فعالیت و کار در این زمینه را آغاز کرد و همین شد که در عرض چهار سال ایران جزو پنج کشور اول دنیا شد و امروز هم به عنوان یک مرجع در حوزه سلولهای بنیادین شناخته می شویم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: امروز نیاز به ابتکار و تلاش افراد در زمینه های مختلف داریم و این شما نخبگان رشته علوم تجربی هستید که باید این کار را به نحو احسن انجام دهید.

وی ایجاد هویت و تعلق خاطر به کشور را مساله مهمی دانست و افزود: ایرانی بودن باید در خون ما باقی بماند در حالی که دشمن دنبال گرفتن این هویت از ما و وابسته کردن ما به خودش است.

دکتر عین اللهی، فرار مغزها را یک ظلم به ملت دانست و افزود: در همه کشورهای در حال توسعه نوابغی هستند که کشورهای توسعه یافته، که فاقد هوش و استعدادند، آنها را به کشورهای خودشان می برند و بنابراین تبدیل به ابرقدرت می شوند اما اگر کشورهای در حال توسعه نوابغ خود را نگه دارند می توانند خود تبدیل به قدرت شوند.

وی ادامه داد: ما با درک هویت ملی به عنوان همه سرمایه و دارایی مان می توانیم به درجات عالی در داخل کشور برسیم و تک تک شما می توانید برای ملت ایران افتخارآفرین باشید.

وی با بیان اینکه شعار ما باید "ما می توانیم" باشد، ادامه داد: امروزه فضای مجازی تماما به دنبال افزایش تعلقات خارجی است حال آنکه ما زمانی می توانیم افتخارآفرین باشیم که شعار "ما می توانیم" را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در این وزارتخانه حدود ۲۰ هزار عضو هیات علمی داریم که این شرایط بسیار مطلوب است، ادامه داد: عمده هرم هیات علمی ما شامل اساتید و استادیارانی است که می توانند در حوزه آموزش موفق باشند، ضمن اینکه در اکثر دانشگاههای ما امکانات آزمایشگاهی خوبی فراهم است اما در نهایت همه اینها به خود فرد و نحوه استفاده از این ظرفیتها باز می گردد.

عین اللهی، علوم پزشکی را دارای سه اصل معلومات، مهارت و اخلاق و معنویت دانست و افزود: امروز دنیا به این نتیجه رسیده است که طب در صورتی موفق است که در معنویات پیشی بگیرد و شما اگر دانشمندان بامهارت و باسوادی شوید، در صورتی می توانید بر موفقیت خود بیفزایید که علمتان توام با معنویت باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید