با این تغییر پوست، نگران کبدتان شوید

کدخبر: ۴۴۷۷۲۶
اقتصادنیوز : معمولا اغلب افراد تغییرات پوستی را از نشانه های بیماری کبد نمی دانند، در حالی که برخی تغییرات پوست با کبد در ارتباط هستند و خبر از وجود بیماری کبد می دهند!
با این تغییر پوست، نگران کبدتان شوید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نمناک ،در حالی که برخی از شایع ترین علائم بیماری کبد چرب عبارتند از خستگی، مشکلات شکمی، قرمزی کف دست و زردی، یکی از نشانه های بارز این بیماری تغییری است که روی پوست ظاهر شده و اغلب توسط ما نادیده گرفته می شود.

رژیم غذایی پرچرب یا مصرف دارو، چاقی، کلسترول و دیابت که این روزها بیش از حد معمول شده، عاملانی هستند که ریسک ابتلا به کبد چرب را افزایش میدهند. کبد چرب دو نوع الکلی و غیر الکلی دارد، در حالی که نوع اول در اثر مصرف زیاد الکل ایجاد می شود، علل و عاملان نوع دوم چاقی، دیابت و جراحی بای پس معده(کوچک کردن معده) میباشد اما گاهی علائم روی پوست هم خودنمایی می کنند.

آیا پوست شما نشانه های بیماری کبد چرب دارد؟

با افزایش شیوع چاقی و اختلالات متابولیک، بیماری کبد چرب بیشتر از گذشته رایج شده است. چنانچه شما جزو افرادی هستید که به ندرت تحت چکاپ های پزشکی قرار میگیرید، پس باید به نشانه ها توجه کنید، نشانه هایی مثل تغییری روی پوست شما که می تواند نشانه ای از تخریب در داخل بدنتان باشد، علامتی تحت عنوان رگ های عنکبوتی.

این علائم در مراحل اولیه ظاهر نمی شوند، اما وقتی به حالت شدیدتری مانند فیبروز، سرطان کبد یا سیروز منتقل می شود، تشکیل رگ های عنکبوتی آغاز می شود.

رگ های عنکبوتی چیست؟

رگهای عنکبوتی، که به سیروز آنژیوم عنکبوتی نیز معروف است، با رسوب مولکولهای چربی در کبد مشخص شده و گردش خون را کند می کند. این امر ممکن است منجر به تشکیل لخته خون در پی افزایش فشار خون و تشکیل برجستگی واریسی روی سطح پوست شود.

رگ های عنکبوتی مویرگهای ریز، آسیب دیده، متورم، آبی یا قرمز رنگ هستند که در سطح پوست ظاهر می شوند. آنها معمولاً در مراحل بعدی بیماری کبد چرب یا سیروز ظاهر می شوند. در حالی که این رگ ها می توانند در هر نقطه از بدن ظاهر شوند، اما بروز آنها در صورت، پشت یا شانه ها شایع تر میباشد. رگ های عنکبوتی در افراد دارای اضافه وزن شایع است; بیشتر گروهی که لاغر به نظر می رسند اما چربی شکمی دارند.

دیگر علائم پوستی بیماری کبد عبارتند از:

یرقان یا همان زردی پوست

زردی پوست زمانی رخ می دهد که کبد بیمار، به مقدار کافی، بیلی روبین دفع نکند. زردی در ابتدا چشم و کام نرم دهان و سپس پوست را درگیر می کند.

خارش

گاهی بیماری های کبدی موجب خارش پوست می شود. خارش در بیماری های کبدی به دلیل انسداد در مجاری صفراوی است، انسداد مجاری صفراوی اجازه دفع مواد و ترشحات صفراوی نمی دهد و این مواد تجمع پیدا کرده و باعث ترشح آنها به داخل خون می شوند و زردی و یرقان و خارش مداوم می شود.

از علایم دیگر بیماری های کبدی گشاد شدن موضعی عروق در اطراف مویرگ مرکزی، قرمزی کف دست و صورت و کبود شدن پوست می باشد.

لکه های پوستی

لک های قهوه ای رنگ بارداری و کک ومک با بیماری های کبدی ارتباطی ندارد و علایم پوستی مانند لکه های ریز قرمز رنگ یا پوسته ریزی از علائم بیماری های کبدی است اما این علایم کمتر شایع هستند و بروز آنها تنها نشانه ابتلا به بیماری های کبدی نیست.

سفید شدن رنگ ناخن از علائم بیماری های کبدی است که به دلیل کمبود آلبومین است. خونریزی های سطحی پوست می تواند یکی دیگر از علایم اختلال در کارکرد کبد باشد زیرا کبد وظیفه ساخت فاکتورهای انعقادی و برخی از فاکتورهای ضدانعقادی را بر عهده دارد.

راه حل چیست؟

در مطالب قبلی نمناک به طور کامل و دقیق، روش جلوگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب را برایتان گفته ایم و شما میتواید با مراجعه به مطالبی همچون" برای “پیشگیری از بیماری کبد چرب” چه می توان کرد؟ " با آنها آشنا شوید. در رابطه با اینکه اما آیا راه حلی غیر از مصرف دارو برای بیماری کبد چرب وجود دارد باید بگوییم که به نظر می رسد، بیماری کبد چرب را می توان با تغییر در سبک زندگی، با رعایت رژیم غذایی سالم و کاهش وزن در اولویت، اصلاح کرد. یک مطالعه قبلی نشان داد که از دست دادن 10درصداز وزن بدن می تواند به کاهش چربی کبد ، درمان التهاب و بهبود زخم کمک کند. ایروبیک و تمرینات قدرتی برای درمان NAFLD(بیماری کبد چرب ) بهترین تلقی می شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید