درخواست بازنشستگان تامین اجتماعی از مجلس

کدخبر: ۴۴۸۹۱۶
رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی افزود: با توجه به افزایش تورم و قیمت کالاها و کوچک و خالی شدن سفره کارگران و بازنشستگان از مجلس به عنوان نماینده اقشار مردم انتظار می‌رود لایحه دائمی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را که از دستور کار خارج کرده است در دستور کار قرار دهد.
درخواست بازنشستگان تامین اجتماعی از مجلس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی با بیان اینکه لایحه دائمی شدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان از ششم مرداد ماه سال جاری به مجلس ابلاغ شده، ولی مورد بی مهری مجلس قرار گرفته و از دستور کار خارج شده است گفت: از مجلس انتظار می‌رود لایحه دائمی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را که از دستور کار خارج کرده است، در دستور کار قرار دهد.

متناسب‌سازی از جمله مطالبات مهم بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بوده است تا آنکه اقداماتی پیرامون "متناسب سازی پرداخت مستمری ها" با هدف افزایش سطح معیشت مستمری بگیران و همسان سازی حقوق آنان با بازنشستگان کشوری بر اساس قانون برنامه ششم توسعه و مطالبه هزینه های مترتب بر آن از دولت دوازدهم آغاز شد و طی دو مرحله طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران (یک مرتبه در مرداد ۹۹ و یک مرتبه در ابتدای سال ۱۴۰۰)، به موجب اجرای بند (ب) ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور و نیز در راستای عمل به ماده ۹۶ و ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی اجرایی شد و افزایش ۲.۵ برابری متوسط پرداختی به بازنشستگان از اسفند ۹۸ تا فروردین ۱۴۰۰ را به همراه داشت.

در نهایت حداقل میزان پرداختی یک مستمری بگیر  با ۲۰ سال سابقه به نسبت سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۳۵درصد افزایش یافت به نحوی که مبلغ مذکور در سال ۱۴۰۰ با داشتن همسر و دو فرزند به ۳۹ میلیون ریال رسید. همچنین حداقل میزان پرداختی یک مستمری‌بگیر با ۳۰ سال سابقه به نسبت سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۵۸ درصد افزایش یافت به نحوی که مبلغ مذکور در سال ۱۴۰۰ با داشتن همسر و دو فرزند به ۴۳میلیون ریال رسید.

با این اقدام، دائمی شدن حقوق بازنشستگان نیز در دستور کار دولت دوازدهم قرار گرفت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در روز ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ اعلام کرد که پیش‌نویس لایحه دائمی شدن حقوق بازنشستگان اعم از لشگری، کشوری و البته تامین اجتماعی در شش ماده و پنج تبصره با حضور نمایندگان این بازنشستگان در سازمان برنامه و بودجه تهیه شده است. «لایحه دائمی شدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان» در روز نهم تیرماه از سوی هیئت وزیران و با هدف استمرار متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان پس از پایان برنامه ششم توسعه و به منظور برقراری عدالت در نظام پرداخت و رفع دغدغه و بهبود معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران به تصویب رسید و روانه مجلس شد.

در همین راستا، علی اصغر بیات، رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی با بیان اینکه لایحه دائمی شدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان از ششم مرداد ماه سال جاری به مجلس ابلاغ شده، ولی مورد بی مهری مجلس قرار گرفته و از دستور کار خارج شده است گفت: لایحه دائمی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان که از خواسته‌های جدی کانون عالی بازنشستگان بوده است با پیگیری‌های زیاد در نهایت نهم تیرماه سال جاری به تصویب هیئت وزیران رسید و پس از طی تشریفات قانونی به مجلس رفت.

وی افزود: در بند اول لایحه دائمی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، دولت مکلف شده است ظرف مدت پنج سال نسبت به پرداخت بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی اقدام و تعهدات جاری خود را به این سازمان پرداخت کند. در بند دوم این لایحه نیز سازمان تامین اجتماعی ملکف شده است بر اساس منابع خود همه ساله نسبت به دائمی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اقدام کند.

بیات در رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه کلید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در یکم مرداد ماه سال ۹۹ بعد از ۱۲ سال انتظار زده شد و مبلغ دستمزد بیمه شدگانی که با ۳۰ سال سابقه بازنشسته شده بودند و یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دریافت می‌کردند به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافت گفت: مجددا به دنبال همسان‌سازی دستمزدها در صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری و تلاش در تامین معیشت خانوارها گام دوم در بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی برداشته شد و مبلغ دستمزد برای بازنشستگان با سابقه ۳۰ سال پرداخت حق بیمه به چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی افزود: با توجه به افزایش تورم و قیمت کالاها و کوچک و خالی شدن سفره کارگران و بازنشستگان از مجلس به عنوان نماینده اقشار مردم انتظار می‌رود لایحه دائمی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را که از دستور کار خارج کرده است در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: از دولت فعلی هم که با شعار رفع تبعیض و برقراری عدالت روی کار آمده است انتظار می‌رود در جهت بهبود معیشت مردم و حفظ کرامت و عزت قشر بازنشستگان نسبت به پرداخت بدهی خود به تامین اجتماعی اقدام کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید