با این تمرینات ساده شاد شوید

کدخبر: ۴۴۹۹۲۰
اقتصادنیوز :‌داشتن زندگی شاد، شاید یکی از محالات در ذهن هر یک از ما باشد اما چیزی که اثبات شده است، این می باشد که بدست آوردن شادی بسیار ساده و گاها بی هزینه است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نمناک،هنگامی که صحبت از شادی و بهبود روحیه می شود، احتمالا به این فکر می افتید که باید کارهای خیلی خاصی انجام دهید تا حالتان خوب شود اما جالب است بدانید که عوامل بسیار کوچکی در مورد اطراف ما هستند که تأثیر زیادی در روحیه و شادی مان دارند. به عنوان مثال دکور اتاقی که در آن قرار می گیریم، به شدت در روحیه ما موثر است و ... . در این قسمت از سبک زندگی  قصد داریم عوامل موثر بر شادی را معرفی کنیم که قطعاً تاثیر بسیار زیادی بر روی شما خواهد گذاشت. 

رنگ

رنگ روی چگونگی احساس اثرگذار است. شاید بعد از خواندن این مقاله به فکر رنگ کردن دیوارها بیفتید. رنگ های آبی معمولاً با سرزندگی، آرامش و امیدواری همراه هستند . در حالی که رنگ قرمز یک رنگ محرک و نیرو بخش است. 

آب و هوا 

با خودتان فکر کنید که چه روزهایی در چه آب و هوایی حال بهتری دارید. نور خورشید سروتونین بدن را که هورمونی برای شادی است، زیاد می کند اما نبودِ نور خورشید و آفتاب ، سطح شادی را کاهش می دهد. دمای هوای خیلی سرد یا خیلی گرم ، هم می تواند روی سطح شادی موثر باشد و به شما یک احساس بی انگیزگی و بی علاقگی بدهد.

عوامل موثر در شادی

کم آبی بدن

اگر به اندازه کافی آب نخورید، احساس بی انرژی بودن به شما دست می دهد . تحقیقات نشان می دهد که کم آبی متوسط هم روی تغییر روحیه شما موثر است و باعث مشکلات تمرکز، سر درد و خستگی می شود. 

شبکه های اجتماعی

مطالعات انجام شده نشان می دهد که پست های خبری موجود در شبکه های اجتماعی روی روحیه تاثیر گذار هستند و هنگامی که دوستان خود را شاد می بینید، احتمالاً بیشتر شاد می شوید. از طرفی تحقیقات دیگر هم در همین مورد نشان می دهد که به طور کلی شبکه های اجتماعی شما را غمگین تر کرده و سطح رضایت شما را می کاهد.

شادی

حالات بدن

دقت کنید که چگونه روی صندلی و پشت میز می نشینید. آیا خودتان را بیش از حد خم می کنید؟ خم کردن بیش از حد، نشان دهنده ترس، نگرانی، سکوت زیاد، مرموز بودن، خواب آلوده بودن و خسته شدن است. پس به شکل بدن خود توجه کنید و به گونه ای آن را تنظیم کنید که نشان دهنده اعتماد به نفستان باشد . همین باعث می شود که ناخودآگاه شادتر باشید. 

روحیه شریک زندگی

شریک زندگی تاثیر بسیار زیادی روی روحیه ما دارد، زیرا ارتعاشات او را به شدت جذب می کنیم. آن ها نقش مهمی در زندگی ما دارند. بنابراین بهتر است که انرژی مثبت را در اطراف آن ها پراکنده کنیم تا خودمان هم متقابلا از آن ها انرژی مثبت بگیریم.

شریک زندگی

فضای فیزیکی

تحقیقات نشان می دهد که فضا، نور و چیدمان اتاق تاثیر زیادی روی روح و روان و جسم ما دارد. پس سعی کنید فضای فیزیکی خوبی را ایجاد کنید، از محیط اطراف خود به نحو احسنت استفاده کنید و  سعی کنید همیشه نور طبیعی را به قسمت های تاریک منزل بتابانید و انرژی بگیرید. 

دما

شاید تعجب کنید اما اتاق به شدت سرد، عضلات را سفت می کند و روحیه شما را روی حالت عصبانی و نگرانی تنظیم می کند. از طرفی اتاق بیش از حد گرم، باعث ایجاد خستگی می شود. پس سعی کنید دمای اتاق را متعادل نگه دارید تا احساس بهتری داشته باشید.

داشتن زندگی شاد

قرص ضد بارداری

متاسفانه قرص های ضدبارداری تاثیرات منفی روی روحیه دارند. خانم هایی که از این قرص ها استفاده می کنند، دو برابر نسبت به بقیه خانم ها احتمال بیشتری برای ابتلا به افسردگی دارند و علت آن هم نوسانات هورمونی است. 

کمبود خواب

اگر شب ها خواب کمی داشته باشید، روز بعد احتمال اینکه به غم و نگرانی دچار شوید، بیشتر خواهد بود و این مسئله طبیعی است زیرا خواب نقش مهمی در سلامت روان و جسم ما دارد. برای اینکه احساس شادی و نشاط بیشتری را تجربه کنید، حتماً شب ها 8 ساعت خواب با کیفیت داشته باشید. 

ایجاد زندگی شاد

نوع دوستان

سعی کنید دوستان خود را با دقت انتخاب کنید، زیرا آن ها تاثیر بسیار زیادی روی روحیه شما دارند. سعی کنید با افراد خوش بین، شاد، منظم، مسئولیت پذیر و حمایتگر دوست باشید. با آن ها ارتباط خوبی برقرار کنید تا تصویر مثبتی از آن ها بگیرید و شادتر زندگی کنید. 

رژیم غذایی

شاید تعجب کنید اما کیفیت تغذیه، روی احساسات تاثیر بسیار زیادی دارد. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که روی روحیه اثر گذار است. جالب است بدانید که 95 درصد سروتونین از طریق مواد غذایی تولید می شود که باید به کیفیت غذای مصرفی دقت کنید. غذاهای فرآوری شده، غذا های حاوی شکر و چربی های اشباع، تاثیر منفی روی روحیه و جسم دارند. به جای آن از میوه ها، سبزیجات تازه، حبوبات، آجیل و غذاهای دریایی استفاده کنید. 

رژیم غذایی

ورزش

ارتباط بین ورزش و روحیه، بر همگان ثابت شده است. هرچقدر که شما به ورزش پایبند تر باشید و آن را به طور منظم به انجام برسانید، احساس شادی و خوشبختی بیشتری خواهید داشت. بدون ورزش ، نه تنها دچار ناامیدی ، خستگی و بی حوصلگی خواهید شد، بلکه اعتماد به نفستان نیز کاهش پیدا می کند. 

سکوت و مدیتیشن

مغز ما به طور مداوم در حال فعالیت است و همیشه در مورد چیزهایی که می خواهیم، چیزهایی که نداریم و چگونگی بهتر شدن اتفاقات فکر می کنیم و همین مغز ما را خسته می کند. در نتیجه در طول روز  نیاز به یک سکوت و آرامش داریم تا ذهنمان استراحت کند، یک جا بنشینیم و به هیچ چیز فکر نکنیم. مدیتیشن قطعاً در انجام این کار، ما را همراهی خواهد کرد و می تواند بعد از آن ، دوباره انرژی گرفته و احساس شادی بیشتری را به ما انتقال دهد.

 عوامل موثر در شادی

تک بعدی و چند بعدی

قطعاً در مورد معایب چند بعدی بودن شنیده اید. هنگامی که می خواهید در آنِ واحد ، چند کار را به انجام برسانید، دچار استرس می شوید، تمرکز شما کاهش پیدا کرده و احساس می کنید کنترل همه چیز از دستتان خارج شده است. پس سعی کنید اوقات خود را به انجام یک کار بپردازید و بعد از این که آن را به طور کامل به اتمام برسانید، به سراغ کار بعدی بروید. همین باعث می شود کار های شما با کیفیت بیشتر انجام گردد و احساس رضایت و شادی بیشتری داشته باشید.

اخبار منفی

پیرامون ما به طور روزانه خبر های پر از خشم، تجاوز و اتفاقات منفی را همراه خود دارد. بسیار مهم است تا جایی که می توانیم از خواندن خبر های منفی و شنیدن آن ها دور باشیم و سعی کنیم به انجام کار های دیگری بپردازیم. شنیدن این خبر ها، جز این که حال مان را بد کند ، هیچ فایده دیگری ندارد.

اخبار منفی

تمرین شکرگزاری

تمرین روزانه شکرگزاری یکی از قدرتمندترین تغییراتی است که می توانید در زندگی ایجاد کنید. در نتیجه فواید شکرگزاری را خواهید فهمید و متوجه خواهید شد که اتفاقات خوبی وارد زندگی تان می شود. پس سعی کنید همیشه نیمه پر لیوان را ببینید و برای چیز هایی که دارید، شکرگزار و خوشحال باشید.

تصویرسازی

تصویرسازی مثبت قدرت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل توصیه می شود که حتما چند دقیقه در صبح را به انجام آن بپردازید. همه ما در طول روز با اتفاقات و گفتگوهای منفی مواجه هستیم. پس چه بهتر که با یک تصویرسازی مثبت، اثر اتفاقات منفی را کاهش دهیم و سعی کنیم و به آن چیزی که می خواهیم فکر کنیم. قطعا با انجام این کار، تاثیر مثبت آن را روی روحیه خود مشاهده خواهید کرد. 

داشتن زندگی شاد

انتظارات

یکی از موثرترین راه هایی که باعث می شود روحیه شما بهبود پیدا کند، آگاهی داشتن از انتظاراتتان است. بیشتر ما نمی دانیم که از زندگی چه انتظاری داریم و چه چیزی را می خواهیم. زمانی که اهداف مشخص و آرزو های مشخصی داشته باشیم، پس می دانیم که از چه مسیری باید آن ها را دنبال کنیم. در نتیجه ناامید، مضطرب و ناراحت نمی شویم. پس باید شروع به شناخت انتظارات خود کنیم.

نجوای درونی

همه ما تجربه های تلخ و خوبی را در گذشته داشته ایم اما بعضی از ما هستیم که مدام در حال قضاوت کردن، صحبت کردن پشت سر دیگران و گفت وگوهای منفی می باشیم. همین گفت و گوها باعث ایجاد نجوا های منفی درونی می شود و احساس شکست، جذاب نبودن، خام بودن و بی تجربگی را در ما افزایش می دهد. در نتیجه این صدا های درونی، عامل ایجاد حس غمگینی در ما خواهد شد. پس سعی کنیم احساسات مثبت را جایگزین کنیم و برای پیشرفت خودمان تلاش کنیم.

روحیه شاد

پیشرفت یا رکود

شاید بتوان گفت آخرین عاملی که روی شادی و احساس خوشبختی موثر است، این است که ببینید آیا در حال پیشرفت هستید یا مدام در جا می زنید . قطعاً هنگامی که خودتان را به چالش می کشید، کار های جدید را امتحان می کنید و از نقطه امن و راحتی زندگی خود فاصله می گیرید و احساس شادی بیشتری خواهید داشت. این امر می تواند در مورد هر چیزی از جمله رابطه ، ورزش ، شغل و غیره صدق کند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید