دارویی که از مرگ زودرس زنان جلوگیری می‌کند

کدخبر: ۴۵۰۸۵۸
اقتصادنیوز:‌ دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که زنان با درمان جایگزینی هورمون، کمتر در معرض مرگ زودرس هستند.
دارویی که از مرگ زودرس زنان جلوگیری می‌کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، نتایج یک مطالعه که به تازگی صورت گرفته نشان می‌دهد، داروهای جایگزین هورمون می‌توانند مزایایی برای استخوان‌ها و قلب بیماران داشته باشند و خطر مرگ بیماران را تا ۹ درصد کاهش دهد.

پیش از این محققان احتمال می‌دادند، درمان جایگزینی هورمون (HRT) ممکن است بر علائم یائسگی تاثیرگذار باشد، اما نگرانی‌های جدی در مورد ایمنی این درمان وجودداشت که این نگرانی‌ها فقط مربوط به سرطان نمی‌شدند، بلکه مربوط به قلب هم می‌شدند و این نگرانی‌ها باید در برابر اثرات مثبت HRT بر سلامت زنان دچار یائسگی زودرس در نظر گرفته می‌شد. در سال‌های اخیر، ایمنی HRT مورد تردید قرار گرفته و پزشکان ممکن است در تجویز HRT برای زنانی که دچار یائسگی ناشی از جراحی پس از درمان EOC می‌شوند، با احتیاط تصمیم‌گیری کنند.

در نهایت، این مطالعه بیش از ۱۰۵ هزار زن را تا ۳۲ سال تحت نظر قرار داد و درنهایت مشخص شد، این زنان با درمان جایگزینی هورمون، کمتر در معرض مرگ زودرس هستند.

براساس داده‌ها، از هر هفت زن یائسه در انگلیس یک نفر تحت درمان HRT است که می‌تواند علائمی مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه و افسردگی را تسکین دهد. محققان دانشگاه آنگلیا شرقی به بررسی سوابق پزشکی زنان سالم در انگلیس پرداختند که بین سال‌های 1984 تا 2017 از 46 تا 65 سالگی شروع به دریافت HRT ترکیبی کردند. این درمان که جایگزین هورمون‌های از دست رفته در دوران یائسگی می‌شود، در برخی مطالعات با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است که می‌تواند بر جذب آن تأثیر بگذارد. اما نویسندگان مطالعه کنونی می‌گویند که ممکن است فوایدی برای سلامتی از جمله تقویت استخوان‌ها و کاهش خطر شکستن آنها داشته باشد. شکستگی استخوان در افراد مسن می‌تواند خطر مرگ را در پی عفونت‌ها و عوارض افزایش دهد.

نیک استیل، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد بالینی بهداشت عمومی در دانشکده پزشکی نورویچ می‌گوید:: «هیجان‌انگیز است که این تحقیق جدید نشان داد  استفاده ترکیبی از HRT با خطر کلی کمتر مرگ مرتبط است».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید