درخواست هادی العامری برای محاکمه رئیس و اعضای کمیسیون عالی انتخابات عراق

کدخبر: ۴۵۱۰۹۶
«هادی العامری» رئیس ائتلاف فتح با انتشار بیانیه‌ای تفصیلی درباره تخلفات در انتخابات و نقض مکرر بندهای گوناگون قانون انتخابات عراق، خواستار محاکمه رئیس و اعضای کمیساریای عالی مستقل انتخابات شد.
درخواست هادی العامری برای محاکمه رئیس و اعضای کمیسیون عالی انتخابات عراق

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، میدل ایست نیوز اعلام کرد، رئیس ائتلاف فتح در بیانیه‌ای مشروح خواستار محاکمه رئیس و اعضای کمیسیون عالی انتخابات عراق به دلیل تقلب و دستکاری در نتایج انتخابات شد.

«هادی العامری» رئیس ائتلاف فتح با انتشار بیانیه‌ای تفصیلی درباره تخلفات در انتخابات و نقض مکرر بندهای گوناگون قانون انتخابات عراق، خواستار محاکمه رئیس و اعضای کمیساریای عالی مستقل انتخابات شد.

او در این نامه که خطاب به رئیس دادستانی عراق صادر شده، کمیساریای عالی مستقل انتخابات را به ارتکاب «جرایم انتخاباتی علیه بسیاری از گروه‌های سیاسی و نامزدهای مستقل و نیز تقلب و دستکاری در آرا و نادیده گرفتن عامدانه مفاد قانون انتخابات» متهم کرد.

العامری در این نامه به ۲۲ مورد تخلف در انتخابات پرداخته که شامل عدم اعلام نتایج کامل و در نتیجه محروم شدن بسیاری از نامزدها از شکایت، عدم شفافیت در شمارش آرا و بسته شدن دست کم ۱۰ درصد صندوق‌ها در زمانی بعد از ساعت قانونی که شائبه انداختن برگه‌های رأی به صورت سازمان‌دهی شده را تقویت می‌کند، دستکاری در نسبت واقعی مشارکت در انتخابات که می‌بایست به نسبت شهروندان واجد حق رأی دهی و نه دارندگان کارت رأی محاسبه می‌شد، دستکاری در نتایج آرا به نفع برخی نامزدها و به ضرر برخی نامزدهای دیگر با توجه با نسبت بالای اوراق باطله (۱۰ تا ۲۱ درصد) می‌شود.

از دیگری مواردی که در این نامه به آن پرداخته شده تخلف کمیساریا در تأمین تجهیزات لجستیک لازم برای اجرای انتخابات و تهیه صرفا ۲ سروِر که آن هم اهدایی دفتر سازمان ملل بوده و هیچ کدام از آنها به تأیید شرکت آلمانی طرف قرارداد نرسیده بوده ضمن آنکه گزارش شرکت آلمانی درباره وضعیت لجستیک تا روز انحلال مجلس ارائه نشده بود و این نشان‌دهنده اختلال بزرگ در بخش فنی انتخابات شده بود  ومصداق آسیب زدن به اموال عمومی است به خصوص که قانونا بایست ۵ سرور تهیه می‌شد و اموال اختصاص یافته برای این کار حیف و میل شده است.

در این نامه همچنین به «جرم تعطیل کردن عمدی و برنامه‌ریزی شده دستگاه‌های رأی‌گیری الکترونیک» و گزارش اختلال در ۳۱۰۰ دستگاه و عدم انطباق آرای ثبت‌شده در فیش‌های ارائه شده به نامزدها با آرای اعلام‌شده و عدم شفافیت کمیساریا در اعلام آرا و عدم پایبندی به محرمانه نگه داشتن نتایج انتخابات و نتایج انتخابات ویژه نیروهای امنیتی پرداخته شده است.

رئیس ائتلاف فتح (شاخه سیاسی الحشد الشعبی) همچنین از وجود گزارش‌هایی درباره حضور افراد نامرتبط با انتخابات و افراد وابسته به گروه‌های سیاسی در مراکز رأی‌گیری و تبلیغات در روز انتخابات و اخراج ناظران احزاب از برخی مراکز رأی‌گیری و همچنین نامعلوم بودن سرنوشت ۲ میلیون رأی و «استفاده از یک میلیون و ۶۰۰ هزار برگ رأی برای تقلب» و گشوده شدن برخی صندوق‌های رأی در خانه‌ای در منطقه کرمه و ریختن برگه‌های رأی در آن و انتقال صندوق‌های رأی با خودروهای شخصی و با افراد نظامی غیر حکومتی و عدم اجرای بازشماری دستی آرای صندوق‌ها به صورت قرعه‌کشی سخن گفته است.

در این نامه همچنین کمیساریای انتخابات به تأخیر عامدانه در اعلام آمارها و عدم اتخاذ تدابیر لازم در برابر تخلف‌های آشکار و دخالت مشاور نخست‌وزیر در روند جرای انتخابات و نیز تخلف از قانون انتخابات با محروم کردن شهروندان عراقی ساکن خارج از کشور از مشارکت در انتخابات متهم شده است.

العامری در این نامه خواستار محاکمه رئیس و اعضا  و کارکنان کمیساریای انتخابات به علت همه این تخلف‌های قانونی و الزام کمیساریا به «بازشماری دستی همه آرا یا دست کم همه صندوق‌هایی که در آنها شائبه تخلف وجود دارد» و تشکیل هیئت عالی مشترک از دادستانی و سازمان حسابرسی و سازمان پاکدستی برای تحقیق درباره وضعیت اموال اختصاص یافته برای اجرای انتخابات شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید