میزان رشد صادرات سلاح رژیم اسرائیل چقدر است؟

کدخبر: ۴۵۱۸۱۰
یوسی میلمن، تحلیلگر امور استراتژیک گفت: هدف اسرائیل از فروختن سلاح به دست آوردن سود و روابط دیپلماتیک با کشورهای جهان سوم است.
میزان رشد صادرات سلاح رژیم اسرائیل چقدر است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، منابع رژیم صهیونیستی اعلام کردند که منبع سه درصد تجارت سلاح در جهان، اسرائیل است و میزان صادرات آن در پنج سال اخیر ۵۹ درصد افزایش یافته است.

سایت روزنامه تایمز اسرائیل اعلام کرد، اسرائیل هشتمین منبع تامین سلاح در جهان است و بر اساس گزارشات نظارت بر تجارت سلاح سازمان Sipri، سه درصد از تجارت سلاح در جهان از اسرائیل صورت می‌گیرد و بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ صادرات از اسرائیل به میزان ۵۹ درصد در مقایسه با سال‌های بین ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ رشد داشته است.

این سایت اعلام کرد، براساس بیانیه صادره از بخش صادرات دفاعی در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی میزان صادرات نظامی از اسرائیل در سال ۲۰۲۰ به ۸.۳ میلیارد دلار رسید که افزایش ۱۵درصدی در حجم معاملات دفاعی در سرتاسر جهان داشته است. نظارت بر این معاملات دفاعی از سوی شعبه صادرات امنیتی در وزارت جنگ انجام می‌شود. ۴۴ درصد از مجموع صادرات دفاعی به کشورهای آسیا و اقیانوس آرام صورت گرفته است.

دابی لاوی، رئیس اداره نظارت بر صادرات امنیتی در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد، این رژیم سلاح را به کشورهای غیر دموکراتیک که معمولاً شاهد نقض حقوق بشر و کشتار نژادی هستند هم صادر می‌کند. این مسئول اسرائیلی در توجیه این امر به روزنامه هاآرتص گفت: تنها ما نیستیم که به کشورهای غیر دموکراتیک سلاح صادر می‌کنیم بلکه تمام جهان به این کشورها سلاح صادر می‌کنند. فکر نمی‌کنم که صادرات امنیتی تنها به کشورهای دموکراتیک صورت گیرد نه در اسرائیل و نه در هیچ کجای جهان.

وی گفت: ما برای ایجاد توازن بین نیاز اسرائیل به صنعت امنیتی قوی تلاش می‌کنیم تا ارتش سلاح و امکاناتی را که به آن نیاز دارد در دسترسش باشد. صادرات سلاح با مسئولیت پذیری و حفظ تعهدات بین‌المللی و منافع انجام می‌شود.

روزنامه هاآرتص اسرائیل فاش کرد که سلاح‌های ساخت اسرائیل به واسطه تجار سلاح اسرائیلی در کشورهایی که شاهد عملیات کشتار نژادی هستند فروخته می‌شود. ۱۷۶ شرکت اسرائیلی قانون نظارت بر صادرات امنیتی سال ۲۰۱۵ را نقض کرده‌اند، این در حالی است که این تعداد در سال ۲۰۱۴، ۱۶۶ مورد بود.

در این راستا یوسی میلمن، تحلیلگر امور استراتژیک گفت: هدف اسرائیل از فروختن سلاح به دست آوردن سود و روابط دیپلماتیک با کشورهای جهان سوم است.

به گفته وی ۱۰ درصد از تجارت سلاح در جهان به وسیله اسرائیل انجام می‌شود. اسرائیل از طریق معاملات سلاح به سودهای کلانی دست می‌یابد اما در عین حال به دلیل فروختن سلاح و روابط با نظام‌هایی که به نقض حقوق بشر دست می‌زنند وجهه خود را مخدوش می‌کند و متحمل ضرر بزرگی می‌شود.

وی گفت، تل آویو بیشتر امضای معاملات فروش سلاح به کشورهایی در آفریقا و آمریکای لاتین به صورت غیر مستقیم و به واسطه شرکتهای خصوصی را ترجیح می‌دهد تا خود را از مسئولیت استفاده از این سلاح‌ها در جنایت‌های ضد بشری تبرئه کند.

از سوی دیگر اسور بلوتسکر، تحلیلگر روزنامه یدیعوت آحارونوت اعلام کرد، روابط قوی بین سیاست خارجه اسرائیل و فروش سلاح اسرائیل به کشورهای جهان وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید