آمریکا جنگنده اف-۱۶ به ترکیه نمی‌فروشد

کدخبر: ۴۵۱۹۰۳
۴۱ قانونگذار آمریکا به رهبری «کریس پاپاس» نماینده کنگره، در نامه‌ای به «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه، مخالفت خود را با فروش جنگنده‌های «اف-۱۶» به ترکیه اعلام کردند.
آمریکا جنگنده اف-۱۶ به ترکیه نمی‌فروشد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، به نوشته وبگاه «ترکیش مینت» در پی گزارش‌های اخیر مبنی بر درخواست ترکیه برای خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ و ده‌ها کیت مدرن‌سازی برای هواپیماهای جنگی موجود قانونگذاران دموکرات و جمهوریخواه آمریکا در خواستار دریافت اطلاعاتی در این زمینه از وزارت امور خارجه شدند.

«گاس بیلیراکیس» و «کارولین مالونی» از جمله قانونگذاران امضاکننده این نامه بودند. در ماه اکتبر گزارش شد که ترکیه درخواست خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ ساخت شرکت «لاکهید مارتین» و نزدیک به ۸۰ کیت نوین سازی برای هواپیماهای جنگی موجود خود کرده است.

«رجب  طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در ۱۷ اکتبر  به خبرنگاران گفت که ایالات متحده پیشنهاد فروش جنگنده  اف-۱۶ را کرده است.

این نشریه نوشت، تلاش برای جلوگیری از فروش جنگنده اف-۱۶ به ترکیه توسط شورای یونانی‌ها و ارمنستانی‌های  آمریکا حمایت می‌شود.

«بیلیراکیس» قانونگذار آمریکا در این باره گفت: «اقدامات غیرقانونی و بدون محدودیت ترکیه نشان‌دهنده تبدیل ترکیه توسط اردوغان به یک کشورسرکش با فلسفه ناسیونالیستی جاه‌طلبی‌های نئوعثمانی و بی‌اعتنایی کامل به قوانین بین‌المللی است».

وی افزود: «اردوغان به نقض قوانین آمریکا (کاتسا) ادامه می‌دهد که ترکیه را واجد شرایط برای خرید جنگنده‌های جدید نمی‌داند. اما فراتر از نقض کانون کاتسا،او همچنین برخلاف منافع آمریکا عمل می‌کند و رفتار خطرناک اردوغان به بی‌ثباتی منطقه کمک می‌کند. به این دلایل، ما مطلقاً نباید اف-16 ترکیه بفروشیم.»

به نوشته این وبگاه، وزارت امور خارجه آمریکا باید فروش جنگنده‌های جدید اف-۱۶ را تایید کند و کنگره نیز می‌تواند جلوی آن را بگیرد.

«مولود چاوش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه به تازگی گفت، در صورتیکه آمریکایی‌ها جنگنده‌های اف-۳۵ که آنکارا سفارش داده تحویل ندهند، ممکن است کشورش به خرید جنگنده‌های پیشرفته روسیه روی آورد.

 چاوش‌اوغلو گفت:‌ «اگر ایالات متحده نخواهد مسئله اف‌-۳۵ را حل کند یا کنگره بخواهد مانع‌تراشی کند، ترکیه گزینه‌های دیگر از جمله خرید سوخو-۳۵ یا سوخو-۵۷ را در نظر خواهد گرفت.»

رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه با بیان اینکه واشنگتن آماده همکاری با آنکارا است، گفت ترکیه و آمریکا مذاکرات مثبتی در مورد موضوعات مهم دوجانبه از جمله جنگنده «اف-۱۶» و مبارزه با گروه‌های مسلح در شمال سوریه از جمله شبه‌نظامیان کُرد داشتند.

اردوغان طی گفت‌وگویی با خبرنگاران در پرواز بازگشت به آنکارا از رم، توضیح داد: «بایدن گفت که در مورد موضوع اف-۱۶ هر کاری که از دستش بر بیاید انجام خواهد داد. وزرای دفاع و امور خارجه ما در این مورد بحث خواهند کرد، اما ممکن است به سرعت در مورد این موضوع حساس که مربوط به روابط دوجانبه است، نتیجه نگیریم، زیرا راه رسیدن به آن از مجالس نمایندگان و سنا می‌گذرد.»


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید