واکنش سخنگوی دولت ترکیه به تحریم‌های آمریکا

کدخبر: ۴۵۲۴۸۹
سخنگوی دولت ترکیه روز پنجشنبه نسبت به تحریم‌های آمریکا موسوم به «کاتسا» واکنش نشان داد.
واکنش سخنگوی دولت ترکیه به تحریم‌های آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس،‌ «ابراهیم کالین» سخنگوی دولت ترکیه روز پنجشنبه نسبت به تحریم‌های آمریکا موسوم به «کاتسا» اعتراض کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، این مقام ترکیه در جمع خبرنگاران گفت انتخاب اول کشورش حضور در برنامه جنگنده اف-۳۵ آمریکا است.

او درباره دیدار اخیر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «جو بایدن» همتای آمریکایی او گفت، دو طرف بر قرار دادن روبط در چارچوب راهبردی صحیح تأکید کردند.

وی متذکر شد ترکیه ۱.۴ میلیارد دلار بابت برنامه اف-۳۵ پرداخت کرده است و این در حالی است که کنگره آمریکا برای هند و استرالی که آن‌ها نیز در حال دریافت سامانه موشکی اس-۴۰۰ هستند استثنا قائل شده است.

کالین با اشاره به حل نشدن مسئله خرید اف-۳۵ از آمریکا و اتلاف وقتی که در این زمینه صورت گرفته است گفت: «می‌توانیم با اف-۱۶ آن را جبران کنیم. دولت آمریکا تاکنون نگرش  مثبتی در این زمینه داشته است. آن‌ها رویکرد مثبتی دارند».

سخنگوی اردوغان افزود: «اگر اینجا مسئله اعمال تحریم علیه کشورهایی است که تسلیحات سنگین از روسیه خریداری می‌کنند، چرا برای این کشورها استثنا قائل شده‌اند؟ اگر چنین چیزی نیست، چرا این تحریم‌ها علیه ترکیه اعمال می‌شوند؟»

او در ادامه گفت: «اولویت ما رفع نیاز‌های ترکیه در زمینه صنایع دفاعی به مناسب‌ترین راه است» و ترکیه راه های جایگزینی در این حوزه‌ها دارد و در تولید وسایل پروازی بدون سرنشین نیز گام‌های مهمی برداشته است.

کالین افزود: «اگر قرار باشد چهار یا پنج مسئله ژئوپولتیکی که مستقیما بر امور سیاسی در جهان اثر می‌گذارد اشاره کنیم، می‌توان به افغانستان، شرق مدیترانه، سوریه، قفقاز و لیبی اشاره کرد که همه به ترکیه مرتبط هستند».

این مقام ترکیه گفت: «امیدوارم اعضای کنگره، سیاست‌گذاران و معاونین اهمیتی که ترکیه سزاوارش است دریافت کند. ما به صحبت در این‌باره ادامه می‌دهیم».

«باب منندز» سناتور نیوجرسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنا روز پنجشنبه اقداماتی را برای تحت نظارت شدید قرار دادن برنامه پهپادی ترکیه و رد هرگونه کمک بیشتر به جمهوری آذربایجان پیشنهاد کرد.

تغییرات پیشنهادی منندز از وزارتخانه‌های کشور و دفاع آمریکا می‌خواهد تا بررسی کنند که آیا هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه حاوی قطعات یا فناوری ساخت آمریکا هستند یا خیر. او همچنین از وزارت خارجه آمریکا خواست تا تعیین کند که آیا صادرات ترکیه نقض قانون کنترل صادرات تسلیحات یا هر قانون یا تحریم دیگری است یا خیر.

پیش از این یک مقام وزارت دفاع ترکیه روز دوشنبه اعلام کرده که ترکیه از برنامه‌های خود برای استفاده از سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» که خرید آن از روسیه روابط این  با ناتو را در تیره کرده ، دست برنداشته است.

این مقام وزارت دفاع ترکیه در نشست خبری گفت: «هیچ تغییری در نگرش ما در مورد اس-۴۰۰ ایجاد نشده است. آنها در صورت لزوم مستقر خواهند شد».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید