خبر جدید از دانشمندان درباره کرونا

کدخبر: ۴۵۲۵۰۸
دانشمندان انگلیسی در تازه‌ترین یافته‌های علمی خود، گونه‌ای از ژن انسان را کشف کرده‌اند که با افزایش خطر مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا مرتبط است.
خبر جدید از دانشمندان درباره کرونا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، محققان می‌گویند که این ژن ممکن است با دو برابر شدن نارسایی ریه ریه بر اثر ابتلا به کرونا ارتباط داشته باشد. نتیجه این تحقیقات که در ژورنال طبیعی منتشر شده تعبیر جدیدی را درباره علت ابتلای برخی افراد به بیماری‌های حاد کرونایی ارائه می‌دهد و به کشف داروهای موثر برای مقابله با این ویروس کمک می‌کند.

این گونه ژنی روی منطقه‌ای از یک کروموزوم قرار دارد که خطر مرگ در بیماران کرونایی زیر ۶۰ سال را دو برابر می‌کند.

دانشمندان دانشگاه آکسفورد می‌گویند که ۶۰ درصد افراد با تبار آسیای جنوبی، دارای این ژن «پر خطر» هستند و این کشف ممکن است تاحدی میزان بالای مرگ ناشی از کرونا در برخی از جوامع در انگلیس که تبار آسیای جنوبی دارند و نیز میزان بالای تلفات کرونا را در شبه‌قاره هند توضیح دهد.

یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد که ژن یاد شده فعالیت سایر ژن‌های بدن از جمله LZTFL۱ را که در نحوه پاسخ سلول‌های ریه‌ به انواع ویروس‌ها دخیل است، تنظیم می‌کند. این گونه ژن می‌تواند پاسخ درست به ویروس را در سلول‌های پوشاننده مجاری هوایی و ریه‌ها مهار کند.

اما دانشمندان می‌گویند که این ژن ارتباطی بر دستگاه ایمنی بدن تاثیری نمی‌گذارد و افرادی که حامل چنین ژنی هستند به واکسن کرونا واکنش عادی نشان می‌دهند. پروفسور جیمز دیویس یکی از دو سرپرست این تحقیقات می‌گوید که نحوه واکنش ریه‌ها به ویروس کرونا بسیار مهم است؛ چرا که بیشتر درمان‌های موجود بر تغییر شیوه واکنش دستگاه ایمنی به ویروس متمرکز هستند.

نتیجه این تحقیقات یک روز پس از آن منتشر شده است که انگلیس مجوز استفاده از قرص خانگی درمان کرونا را صادر کرد. این قرص که «مولنوپیراویر» Molnupiravir نام دارد دو بار در روز به بیماران دارای علائم کووید تجویز خواهد شد. انگلیس نخستین کشوری است که مجوز استفاده از این قرص را برای درمان کرونا صادر کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید