مردم این کشور به دولت خود برق می‌فروشند

کدخبر: ۴۵۲۷۷۶
اقتصادنیوز: دولت ازبکستان خرید برق از مردم این کشور را آغاز کرد
مردم این کشور به دولت خود برق می‌فروشند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایسنا، این جمهوری شوروی سابق برق وارد می کند و سرمایه گذاری سنگینی در تجدیدپذیرها برای افزایش تولید داخلی انجام داده است. همچنین مذاکراتی با روسیه برای ساخت نیروگاه برق هسته ای داشته است.

وزارت نیروی ازبکستان اعلام کرد خانه ای که در تاشکند - پایتخت ازبکستان- نخستین قرارداد برای فروش نیرو به شبکه برق این کشور را امضا کرد ۳۰۰ سُوم ازبکستان (۰.۰۲۸ دلار) به ازای هر کیلووات ساعت دریافت خواهد کرد که تقریبا مشابه پولی است که برای برق مصرفی پرداخت می کند؛ با این حال قیمت بر اساس موقعیت متفاوت است.

رستم یودگروف کارآفرین ۴۳ ساله که این قرارداد را امضا کرده است، اظهار کرد: برنامه وی در ابتدا داشتن برق پشتیبان برای خانواده اش در صورت وقوع خاموشی بود که در سال ۲۰۱۹ در زمان بازسازی خانه اش متداول بود.

وی سال گذشته ۴۰ پنل خورشیدی به ظرفیت شش کیلووات و یک دستگاه جمع آوری خورشیدی نصب کرد که آب را گرم می کند و اجازه داده است مصرف گاز این خانواده ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. اما فراهم کننده تجهیزات به وی توصیه کرد به شبکه نیرو وصل شود و نیروی مازاد را بفروشد تا هزینه هایی که وی در ساعات اوج و در هنگام ناکافی بودن تولید پنلهای خورشیدی متحمل می شود، جبران شود.

یودگروف گفت: هنگام روز ما حداقل برق را مصرف می کنیم. اکنون فروش برق را آغاز کردم اما با این کار از راحتی که هدف اولیه من بود، صرفنظر کردم.

بر اساس گزارش رویترز، وی ۵۰ میلیون سُوم (حدود ۵۰۰۰ دلار) برای خرید و نصب تجهیزات هزینه کرده و تحت یک برنامه دولتی دیگر برای جبران بخشی از این هزینه ها درخواست کرده است که به سه میلیون سُوم محدود می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید