جزئیات گفت‌وگوی تلفنی بلینکن با همتای عمانی خود

کدخبر: ۴۵۳۵۱۶
منابع خبری سه شنبه شب گزارش دادند، وزیر خارجه آمریکا با همتای عمانی خود درباره بحران یمن تلفنی گفت‌وگو کرد.
جزئیات گفت‌وگوی تلفنی بلینکن با همتای عمانی خود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،  «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا تلفنی با «بدر بن حمد بن حمود البوسعیدی» گفت وگو کرد.

خبرگزاری رسمی عمان گزارش داد، بر اساس این گزارش، دو طرف در خصوص مسائل مختلفی به ویژه درباره تلاش های صورت گرفته برای پایان جنگ در یمن و تشویق به گفت وگو میان همه طرف ها در چهارچوب روند سیاسی که امنیت و ثبات را به دست آورد، صحبت کردند.

دو طرف بر تداوم رایزنی و همکاری های فی مابین به صورتی که به تحقق صلح کمک کرده و در راستای منافع همه باشد، تاکید کردند.

وزیر امور خارجه آمریکا پیش تر نیز در دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن ادعا کرده بود که حل و فصل درگیری ها در یمن همچنان اولویت اصلی سیاست خارجی آمریکا است.

به گزارش ایرنا، عربستان با همراهی امارات متحده عربی، بحرین، سودان و آمریکا در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل به اصطلاح ائتلاف عربی- آمریکایی، تجاوز به یمن را آغاز کرد اما در حدود ۶ سال گذشته به استثنای امارات و آمریکا، سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند و ابوظبی نیز هم‌اکنون از یک همپیمان قدیمی به یک رقیب رو در روی ریاض در جنوب یمن تبدیل شده است.

در ۶ سال گذشته بارها برخی کشورها و مجامع بین‌المللی از ائتلاف متجاوز به ویژه عربستان درخواست کرده‌اند که دست از تجاوز به یمن بردارند، ولی سعودی‌ها از قبول این پیشنهادها خودداری کرده‌اند و حملات به مردم یمن همچنان ادامه دارد.

در طول جنگ ائتلاف متجاوز علیه یمن، هرگاه رزمندگان یمنی به موفقیت‌های چشمگیری دست می‌بایند، مقامات سعودی، برخی مقامات سازمان ملل و تعداد دیگری از کشورها و مجامع طرفدار سعودی برای جلوگیری از پیروزی رزمندگان یمنی درخواست آتش بس می‌دهند تا در پیروزی آنها خلل ایجاد شود و همچنین در ظاهر، خود را طرفدار صلح نشان دهند، ترفندی که سال هاست برای انصارالله مشخص شده و رزمندگان یمنی دست متجاوزان را خوانده‌اند.

 به اعتقاد کارشناسان مسایل سیاسی و نظامی منطقه، با آزادسازی استان مارب از دست تروریست‌های داعش، القاعده و مزدوران وابسته دولت منصور هادی، شرایط برای مردم یمن و رزمندگان انصارالله بسیار بهتر خواهد شد و عملا محاصره زمینی استانهای در دست مقاومت از محاصره خارج خواهند شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید