چین دموکراسی آمریکایی را ورشکسته خواند

کدخبر: ۴۵۳۶۴۹
اقتصادنیوز: سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: وعده‌های "حقوق بشر و دموکراسی" آمریکا دیگر فاقد اعتبار است.
چین دموکراسی آمریکایی را ورشکسته خواند

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، در متن مکتوب این نشست خبری که در سایت وزارت خارجه چین منتشر شد، به نقل از وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین آمده است: آمریکا، مانند گذشته، تلاش می‌کند تا اقدامات مداخله‌جویانه خود در امور داخلی سایر کشورها را که تضعیف‌کننده امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، با نام "حقوق بشر" و "دموکراسی" توجیه کند؛ اما چه در عراق، چه در سوریه و چه در افغانستان، حقایق بارها و بارها ثابت کرده‌اند که واشنگتن با "فروختن اجباری" دموکراسی و ارزش‌های خود به دیگران، به جای ثبات و رفاه، "آشفتگی و هرج و مرج" را برای جهان به ارمغان می‌آورد.

وی در ادامه گفت، چک بی‌محل "حقوق بشر" و "دموکراسی" آمریکا، اعتبارش را از دست داده و "دموکراسی آمریکایی" مدت‌هاست که ورشکسته شده است.

وانگ با اشاره به بیانیه ۸ نوامبر آمریکا که در آن اتهاماتی را در مورد اوضاع حقوق بشر و دموکراسی در هنگ‌کنگ مطرح کرده بود، گفت: ما قاطعانه با تلاش آمریکا برای بی‌اعتبار کردن هنگ‌کنگ، برهم زدن حاکمیت "قانون منطقه ویژه اداری چین" و سایه افکندن بر توسعه آن با بهانه‌های حقوق بشر و دموکراسی، مخالفیم. امور هنگ‌کنگ صرفاً امور داخلی چین است و هیچ‌گونه دخالت خارجی را برنمی‌تابد.

وی افزود: هموطنان هنگ‌کنگی ما اکنون از دموکراسی، آزادی‌ها و حقوق بی‌سابقه‌ای در مقایسه با دوران استعمار بریتانیا برخوردار هستند. طرف آمریکایی از خشونت و جنایت در هنگ‌کنگ حمایت کرده و آن را "منظره‌ای زیبا و دیدنی" می‌نامد، در حالی که حفاظت مبتنی بر قانون دولت هنگ‌کنگ تحت نظارت چین از حقوق مردم و نظم عمومی را "نقض" حقوق بشر و آزادی می‌خواند. این، بار دیگر نشان‌دهنده "استاندارد دوگانه" آمریکاست و دورویی "حقوق بشر" و "دموکراسی" آن‌ها را آشکار می‌سازد.

وانگ اما در خلال صحبت‌هایش درباره آمریکا، از اظهار نظر درباره تصاویری که نشان می‌داد چین، در مانورهای خود، ماکتی به شکل یک ناو هواپیمابر آمریکایی ساخته است، خودداری کرده و گفت: اطلاعی ندارم.

در خصوص تلاش‌های تایوان خودمختار، که چین آن را  بخشی از "سرزمین اصلی" خود می‌داند و تلاش‌های این جزیره برای برقراری ارتباطات در صحنه بین‌الملل به عنوان یک کشور مستقل، این سخنگو گفت: تنها یک چین در جهان وجود دارد و تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از قلمرو چین است. اصل چین واحد یک هنجار شناخته‌شده جهانی در روابط بین‌الملل و اجماع جهانی جامعه بین‌المللی است. حفظ اصل چین واحد با حمایت مردمی قوی، روندی مهم است. ما می‌خواهیم به مقامات تایوان هشدار دهیم که "استقلال تایوان" به بن‌بست می‌انجامد، "دیپلماسی دلاری" توسط همه مردود است و همه تلاش‌ها برای معکوس کردن روند تاریخی با درخواست حمایت خارجی، قطعا با شکست مواجه می‌شوند.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین در ادامه، درباره حمله تروریستی هفته گذشته در نیجر، که جان بیش از ۸۰ تن از جمله شهردار شهر بانیبانگو را گرفت، گفت: چین به شدت حملات تروریستی در منطقه تیلابری نیجر را محکوم و با خانواده‌های داغدار ابراز همدردی می‌کند.

وی ادامه داد: چین به شدت تروریسم را در همه اشکال محکوم کرده و به حمایت قاطعانه از دولت نیجر در حفظ ثبات ملی و امنیت مردم این کشور، ادامه خواهد داد.

وانگ ونبین در ادامه در پاسخ به پرسشی مربوط به حمله پهپادی اخیر به محل اقامت نخست‌وزیر عراق، با محکوم کردن این اقدام، بیان کرد که عراق امروز در "مقطع حساسی" قرار دارد و افزود: چین امیدوار است که همه طرف‌های عراق بتوانند همبستگی خود را تقویت کرده و به طور مشترک، امنیت و ثبات ملی را حفظ کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید