موافقت ترکیه به تداوم حضور نظامی در جمهوری آذربایجان

کدخبر: ۴۵۳۷۳۲
پارلمان ملی ترکیه با تداوم حضور نظامیان این کشور در خاک جمهوری آذربایجان برای یک سال دیگر موافقت کرد.
موافقت  ترکیه به تداوم حضور نظامی در جمهوری آذربایجان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، پارلمان ترکیه روز چهارشنبه با تمدید حضور نظامی ترکیه در جمهوری آذربایجان برای یک سال دیگر موافقت کرد.

به نوشته خبرگزاری «ترند نیوز» پارلمان ترکیه تمدید حضور نظامی در جمهوری آذربایجان برای یک سال دیگر موافقت کرد. مجلس ملی ترکیه در ۱۷ نوامبر ۲۰۲۰ به نیروهای مسلح ترکیه اجازه داد تا به مدت یک سال نیروهای  نظامی ترکیه را به جمهوری آذربایجان اعزام کنند.

 ریاست جمهوری ترکیه روز سه شنبه طرحی را برای تمدید استقرار نیروهای ترکیه در جمهوری آذربایجان به مدت یک سال دیگر تقدیم مجلس این کشور کرد.

در بیانیه ریاست جمهوری ترکیه آمده است که مرکز مشترک در قره باغ که توسط نیروهای مسلح ترکیه و روسیه برای نظارت بر آتش بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان تشکیل شده، با موفقیت به فعالیت خود ادامه می‌دهد و ترکیه همچنین از طریق این مرکز مشترک به امنیت منطقه و ایجاد اعتماد بین طرفین کمک می‌کند.

ترکیه از همان ابتدای نبرد دوم قره باغ از جمهوری آذربایجان به شدت حمایت کرد تا بتواند از تمامیت ارضی بر اساس قوانین بین‌المللی و حقوق حاکمیت مشروع دفاع کند و ابتکارات مهمی را برای حفظ و تقویت صلح و ثبات در منطقه و ساخت و بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی انجام دهد.

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکل پاشینیان»، رئیس جمهور ارمنستان، «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه  پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش آفرینی کرد.

مسئولان جمهوری آذربایجان بخصوص الهام علی‌اف مدتی پس از امضای توافق آتش‌بس قره‌باغ در نوامبر ۲۰۲۰ که به درگیری‌های مرگبار ۴۴ روزه بین دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان بر سر این منطقه پایان داد، به تنش‌آفرینی مرزی و توسل به پروپاگاندا و اظهارات جعلی برای زمینه‌سازی ایجاد «کریدور زنگه‌زور» روی آوردند.

وزیر دفاع ترکیه نیز به تازگی گفت که ترکیه در کنار جمهوری آذربایجان خواهد ایستاد. «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در مراسمی که سفارت جمهوری آذربایجان در آنکارا به مناسبت هشتم نوامبر، روز پیروزی در نبرد دوم قره باغ برگزار کرده بود، سخنرانی کرد. وی گفت: «ما همچنان در مبارزه عادلانه در کنار جمهوری آذربایجان خواهیم بود و کسی در آن شک نداشته باشد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید